واتساپ و iMessage بیش‌ترین اطلاعات را در اختیار FBI قرار می‌دهند

واتساپ و iMessage بیش‌ترین اطلاعات را در اختیار FBI قرار می‌دهند

واتساپ و iMessage دو پیام رسانی که بیش‌ترین اطلاعات را در اختیار FBI قرار می‌دهند

این روزها همه نسل‌ها با شبکه‌های اجتماعی سر و کار دارند. روزانه اکثر کاربران گوشی‌های هوشمند در پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی حضور دارند و در آن‌ها فعالیت می‌کنند. در بین شبکه‌های اجتماعی برنامه‌هایی وجود دارند که فقط برای پیام ‌رسانی طراحی شده‌اند و کاربردهای دیگری ندارد. از جمله این اپلیکیشن‌ها می‌توان به واتساپ، تلگرام، iMessage، سیگنال، وایبر و... اشاره کرد. گاهی از نظر ما این اپلیکیشن‌ها دارای اطلاعات حساسی هستند که کاربر می‌خواهد آن‌ها را خصوصی نگه دارد. اما متاسفانه خبری منتشر شده که نشان می‌دهد دو پیام ‌رسان مشهور و بزرگ واتساپ و  iMessage  بعضی اطلاعات را با FBI به ‌اشتراک می‌گذارند. واتساپ در بین شبکه‌های اجتماعی یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن‌هایی است که روزانه از سراسر جهان کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند. iMessage نیز یکی از پیام رسان‌های مشهور و پر طرفدار است که تنها در بین کاربران گوشی‌های آیفون قابل استفاده است.

براساس گزارشاتی که از سندی از FBI منتشر شده، این سند نشان می‌دهد بعضی اطلاعات کاربران واتساپ و iMessage اپل را براساس درخواست قانونی FBI در ‌دسترس این سازمان قرار می‌گیرد. درحالی‌که این دو پلتفرم‌ به راحتی برخی از داده‌ها را ارائه می‌کنند اما بعضی دیگر اپلیکیشن‌ها مانند سیگنال، تلگرام، Threema، وایبر و Wickr هیچ محتوا پیامی را فاش نمی‌کنند و اطلاعات کاربران خود را حفظ می‌کنند. طبق این سند واتساپ فقط سوابق اولیه‌ مشترکان را به ‌اشتراک FBI می‌گذارد؛ اما FBI می‌تواند با در دست‌ داشتن حکم جست‌وجو دادگاه، به دفترچه ‌تلفن مخاطبان کاربران واتساپ نیز دسترسی داشته باشد. حتی این حکم می‌تواند به سازمان مذکور اجازه دهد منبع و مقصد پیام‌ها را هر 15 دقیقه یک بار از واتساپ دریافت کند. هم‌چنین اگر کاربر واتساپ از واتساپ خود در iCloud پشتیبان تهیه کرده باشد، FBI می‌تواند به ‌راحتی و با داشتن حکم بازرسی محتوا پیام‌ها را بررسی کند.  iMessage نیز اطلاعات اولیه‌ مشترکان را با حکم قانونی بازرسی به‌ مدت 25 روز به FBI ارائه می‌کند. با فاش ‌شدن این سند مشخص شد که واتساپ و iMessage در مقایسه ‌با دیگر پیام‌ رسان‌ها اطلاعات بیش‌تری از کاربران خود در ‌اختیار FBI قرار می‌دهند.

همان ‌طور که اشاره کردیم، تا کنون در بین اپلیکیشن‌های پیام رسان، تلگرام و سیگنال محدودیت بیش‌تری برای ارائه‌ کردن اطلاعات کاربران به FBI اعمال می‌کنند. هم‌چنین طبق شواهد نشان داده شده که تلگرام اصلا محتوای پیام و اطلاعات تماس کاربران را در دسترس سازمان FBI قرار نمی‌دهد. اما باز هم شایع شده است که تلگرام آدرس‌های IP و شماره‌ تلفن‌ها را برای تحقیقات تروریستی در‌اختیار FBI قرار می‌دهد اما این خبر هنوز تایید رسمی نشده است. پیام رسان سیگنال نیز محتوا پیام را به هیچ وجه فاش نمی‌کند و پیام‌های کاربران را حفظ می‌کند اما تاریخ و زمان ثبت‌ نام کاربر در سرویس و آخرین تاریخ اتصال آن به پلتفرم را به FBI ارائه می‌‎دهد. باید به این نکته اشاره کرد که  FBI قانونا می‌تواند به بعضی از اطلاعات پیام‌ رسان‌ها دسترسی داشته باشد اما فاش شدن همه اطلاعات باعث نارضایتی کاربران خواهد شد. انتشار این خبر به افرادی مانند روزنامه‌ نگاران و خبرنگاران که گاهی به اطلاعات مهمی دسترسی پیدا می‌کنند و انتشار این اخبار به FBI برای آن‌ها مهم خواهد بود کمک می‌کند تا درباره‌ پیام ‌رسانی که از آن استفاده می‌کنند دقت بیش‌تری کنند و تصمیم بگیرند.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه