رونمایی از اندروید 13 در کنفرانس گوگل | بررسی ویژگی های آپدیت جدید اندروید

رونمایی از اندروید 13 در کنفرانس گوگل | بررسی ویژگی های آپدیت جدید اندروید

رونمایی از اندروید 13 در کنفرانس گوگل

هر ماه می، گوگل با رویداد خودش بر روی توسعه دهندگان اندروید تمرکز می کند و از آخرین دستاوردهای خود مانند نسل بعدی سیستم عامل اندروید یا سخت افزار جدید رونمایی می کند. امسال نیز این شرکت طبق روال در روزهای 21 و 22 اردیبهشت به صورت مجازی این رویداد را برگزار کرد و علاوه بر معرفی محصولاتی مانند پیکسل واچ و گوشی هوشمند پیکسل 6a، از اندروید 13 نیز رونمایی کرد. اولین نسخه عمومی بتای اندروید 13 در تاریخ 6 اردیبهشت 1401 برای گوشی های پیکسل سازگار با این سیستم عامل منتشر شده بود و به همین دلیل احتمالاً گوگل نسخه نهایی و پایدار این عامل را زودتر از موعد منتشر خواهد کرد.

طراحی رابط کاربری اندروید 13

اندروید 13 گزینه های شخصی سازی بیشتری نسبت به اندروید 12 برای نمایشگرها و تبلت های بزرگ دارد و علاوه بر اپلیکیشن های خود گوگل، آیکون های جدیدی برای بیش از 20 اپلیکیشن دیگر نیز منتشر خواهد شد. علاوه بر پالت رنگی گسترده، گوگل یک تم پویا با چهار سبک مختلف معرفی کرد که به طور خودکار طرح رنگی کل سیستم عامل را با تصویر پس زمینه انتخابی کاربر مطابقت می دهد.

پالت رنگ اندروید 13

سال گذشته گوگل قابلیت شخصی سازی فضای کلی رابط کاربری را بر اساس زبان طراحی جدید معرفی کرد. در حال حاضر اکثر گوشی های اندرویدی از پالت های رنگی استفاده می کنند. در واقع رنگ غالب رابط کاربری بر اساس رنگ های تصویر پس زمینه تغییر می کند. در اندروید 13، کنترل ‌های چند رسانه ‌ای نیز قابل تغییر هستند و بر اساس رنگ کاور  آهنگ یا ویدیوی در حال پخش، رنگ را به ‌طور خودکار تغییر می‌ دهند. یکی دیگر از ویژگی های جدید این است که نیازی به انتخاب رنگ از پس زمینه ندارید و می توانید از یک سری تم های رنگی پیش فرض استفاده کنید. پالت ‌های رنگی روی آیکون‌ های برنامه ‌های شخص ثالث نیز اعمال می ‌شوند تا رابط کاربری گوشی یکپارچه ‌تر شود.

امنیت و حریم خصوصی اندروید 13

گوگل همواره بر حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران تاکید زیادی داشته و با هر نسخه جدید از سیستم عامل اندروید، قابلیت های بیشتری در این زمینه ارائه می دهد؛ برای اندروید 13 هم به همین شکل است.

گوگل والت

گوگل، مانند اپل، با ایالت ها و دولت ها کار می کند تا تمام اسناد مورد نیاز کاربران را در گوگل والت نگه دارد. این ویژگی می تواند کد NFC یا QR را تنها با یک کلیک به اشتراک بگذارد.

امکان انتخاب زبان های مختلف برای برنامه ها

یکی دیگر از ویژگی های جالب اندروید 13 این است که به شما امکان می دهد برای هر اپلیکیشن، زبان متفاوتی را انتخاب کنید. این ویژگی به افراد چند زبانه کمک می کند تا راحت تر با برنامه ها ارتباط برقرار کنند. برای مثال می توانید از زبان انگلیسی برای برنامه های پیام رسان و زبان فارسی را برای برنامه های بانکی استفاده کنید. به نظر می رسد گوگل دوباره تمرکز خود را به دست آورده و می خواهد به جای تغییرات اساسی، روی تغییرات کوچک اما هدفمند در قابلیت های قبلی خود کار کند. بنابراین اندروید 13 نسخه بهبود یافته تر و پاک تری از اندروید 12 خواهد بود. با این حال، دنیای اندروید هرگز به آپدیت های سریع و منظم معروف نبوده است و مشخص نیست که کاربران صدها گوشی در بازار چه زمانی به همه آپدیت ها دسترسی خواهند داشت.

پیام رسانی ایمن با RCS

مسنجر گوگل که با نام اختصاصی خودش شناخته می‌شود، بهبود قابل توجهی خواهد داشت و از رمزگذاری دو طرفه در مکالمات گروهی استفاده می‌کند. این ویژگی در حال حاضر به پیام های فردی محدود شده است. به گفته گوگل، پیام‌رسانی امن با RCS که جایگزین پروتکل ‌های SMS قدیمی شد، اکنون توسط بیش از 500 میلیون کاربر در سراسر جهان استفاده می‌ شود. البته بعید است در آینده نزدیک این قابلیت در اختیار کاربران ایرانی قرار گیرد.

امنیت و حریم خصوصی

Google با Android 13 حریم خصوصی را ایمن تر می ‌کند. به زودی برنامه ‌ها حتی برای ارسال اعلان‌ها به اجازه شما نیاز خواهند داشت. همچنین برای اشتراک گذاری تصاویر و ویدیوها نیازی به دسترسی کامل به برنامه ها ندارید. فقط از ابزار انتخاب عکس جدید استفاده کنید و فقط عکسی را که می خواهید به اشتراک بگذارید در اختیار برنامه قرار دهید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه