پاک ‌کردن حافظه کش اینستاگرام در اندروید و ایفون

پاک ‌کردن حافظه کش اینستاگرام در اندروید و ایفون

حافظه  پنهان Cache چیست و چگونه میتوان آن را از بین برد؟

حتما تا به حال متوجه مدت زمانی که طول می‌کشد تا اولین بار یک اپلیکیشن را باز کنیم شده‌اید. این مدت زمان، حتی اگر چند لحظه بیشتر طول نکشد، هنگام کار با اپلیکیشن‌ها اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. این طولانی شدن زمان بارگذاری، معمولا به این خاطر است که داده‌ های کش شده‌ای برای آن‌ها روی حافظه دستگاه خود نداریم. اگر برایتان سوال شده است که منظور از حافظه کش چیست و راه آزاد سازی این حافظه در اپلیکیشن ها چگونه است، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

به‌طور مختصر، تمامی اپلیکیشن‌ها برای ذخیره‌ سازی اطلاعات موقت خود از حافظه ‌ای با نام کش (Cache) استفاده می‌کنند. این اطلاعات شامل داده‌ هایی می ‌شود که کاربر همیشه به‌ آن‌ ها احتیاج ندارد. در حقیقت با نصب هر اپلیکیشن، سیستم ‌عامل بخشی را برای ذخیره ‌سازی داده ‌های آن در نظر می‌ گیرد و بخشی را نیز برای داده‌ هایی اختصاص می ‌دهد که اپلیکیشن برای هر بار اجرا شدن به آن‌ ها احتیاج دارد که شامل مواردی مثل اطلاعات ورود و احراز هویت، توکن ‌ها، سوابق استفاده و... می ‌شود و بخشی دیگر به داده ‌های موقت و حجیمی مربوط است که بیشتر تصاویر و ویدئو ها را شامل می ‌شود که همواره به آن‌ ها احتیاجی نیست.

اپلیکیشن‌ها نیز حافظه کش مخصوص به خود را دارند. درست مثل مرورگر ها، اپلیکیشن ‌ها نیز فایل‌ها و داده‌ های مهم را ذخیره می‌کنند تا بتوانند در موقع نیاز، آن‌ها را به سرعت بارگذاری کنند. از آنجاییکه هر اپلیکیشن کاربرد متفاوتی دارد، نوع داده‌هایی که کش می‌کند نیز متفاوت خواهد بود. اما بطور کلی، این کش‌ها شامل تصاویر، تامنیل‌های ویدئو، تاریخچه جستجو و دیگر تنظیمات کاربر می‌ شوند. (تامنیل (Thumbnail) به نسخه‌ های کم حجم شده از تصاویر و ویدئو ها گفته می‌شود که این را دقیقا از روی معنی اسمش می‌توان فهمید. تامنیل به معنی ناخن انگشت شست است و حکایت از کم حجم بودن دارد.)

درباره‌ی اپلیکیشن اینستاگرام، با هر بار ورود به آن با حجم انبوهی از عکس و فیلم جدید بروزرسانی می‌شود؛ به ‌گونه‌ای که کاربر به ‌غیر از پروفایل شخصی خود کمتر در مواجهه با داده ‌های کش ‌شده قرار می‌گیرد. از این ‌رو، تخلیه ‌ی مستمر حافظه ‌ی کش آن، خصوصاً در مواقعی که ظرفیت حافظه ‌ی گوشی‌ شما چندان زیاد نیست، در‌ مقایسه‌‌ با اپلیکیشن‌های دیگر اهمیت بیشتری پیدا می‌ کند؛ چراکه گاهی اوقات این اپلیکیشن ده‌ ها گیگابایت از فضای گوشی شما را اشغال می ‌کند.

پاک ‌کردن حافظه کش اینستاگرام در اندروید

برای پاک ‌کردن حافظه ‌ی کش اینستاگرام در سیستم‌ عامل اندروید به طی ‌کردن مراحل پیچیده ‌ای نیاز نیست و طی سه مرحله می ‌توانید این کار را انجام دهید

  • گام اول: ابتدا انگشت خود را روی آیکون اینستاگرام نگه دارید و از منو ظاهر شده، نماد (i) یا App info را انتخاب کنید تا وارد بخش اطلاعات برنامه شوید.
  • گام دوم: گزینه‌ی Storage & cache یا Storage یا Clear data را انتخاب کنید.
  • گام سوم: روی گزینه‌ی Clear cache ضربه بزنید.

پاک کردن حافظه کش اینستاگرام در آیفون

در‌حال‌حاضر، در سیستم‌ عامل iOS راهی برای حذف کش برنامه ‌ها وجود ندارد و تنها راه برای انجام این کار، حذف کامل برنامه و نصب مجدد آن است؛ اما استفاده از این روش را تنها در مواقع اضطراری پیشنهاد می ‌کنیم. گفتنی است iOS به ‌صورت هوشمند کش اپلیکیشن‌های مختلف را کنترل می ‌کند تا از حد مشخصی فراتر نرود و در میزان حافظه‌ی دردسترس خالی ایجاد نکند.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه