موج جدید فیلترینگ به توییچ رسید | توییچ مسدود شد

موج جدید فیلترینگ به توییچ رسید | توییچ مسدود شد

مسدود شدن محبوبترین سرویس استریم بازی های ویدئویی

دسترسی کاربران ایرانی به پلتفرم استریم بازی های ویدیویی «توییچ» بار دیگر مسدود شد. هنوز مشخص نیست این اختلال مربوط به فیلترینگ است یا خیر، اما همزمانی این موضوع با آغاز تعطیلات تابستانی نوجوانان و جوانان بر شایعه فیلتر شدن توییچ می افزاید. بررسی ها نشان می دهد که دسترسی به این پلتفرم با استفاده از ابزارهای ضد فیلترینگ امکان پذیر است. در سال های اخیر با محبوبیت بازی های ویدیویی، استفاده از پلتفرم توییچ برای استریم بازی ها و مشاهده آن ها در بین گیمرهای ایرانی بسیار محبوب شده است. تعداد قابل توجهی از این کاربران را نوجوانان و جوانانی تشکیل می دهند که با شروع تابستان به دنبال سرگرمی هستند تا اوقات فراغت خود را پر کنند و Twitch یکی از این گزینه ها است.

فیلتر توییچ
فیلتر توییچ
 

دیسکورد و توییچ در کنار هم

اما به نظر می رسد طی یکی دو روز گذشته دسترسی کاربران با IP ایرانی به پلتفرم توییچ محدود شده است. تا این لحظه، هیچ سازمان رسمی و یا بنیاد ملی بازی های رایانه ای به عنوان متولی اصلی بازی های رایانه ای کشور، پاسخی به این اختلال توییچ برای کاربران ایرانی نداده و دلیل آن را مشخص نکرده است. . ذکر این نکته ضروری است که سرویس های توییچ یا استیم (یکی دیگر از پلتفرم های محبوب گیمرها) از گذشته تا امروز هر از چند گاهی برای کاربران داخلی مختل می شود. به عنوان مثال سرویس توییچ یک بار در اردیبهشت 1397 برای مدت کوتاهی فیلتر شد و سپس رفع فیلتر شد و این اتفاق دوباره در اسفند 1400 برای چند روز تکرار شد.

دسترسی به Twitch، محبوب ترین سرویس پخش بازی های جهان، از چند روز پیش در ایران مسدود شده است. همچنین خبرهایی از فیلتر شدن دیسکورد به گوش میرسد. در هفته ای که گذشت بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی خبر فیلتر شدن توییچ را مطرح کردند و از آن زمان تاکنون هیچ یک از مسئولان دولتی نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده اند.

حالا پس از گذشت یک هفته از انتشار این خبر، کاربران در شبکه های اجتماعی دوباره با هشتگ «نه به فیلترینگ» اعلام می کنند که توییچ برای همیشه فیلتر شده است. این اولین بار نیست که توییچ در کشور فیلتر می شود و از دسترس کاربران داخل ایران خارج می شود.

فیلتر توییچ
فیلتر توییچ
 

اختلال یا فیلترینگ

در حالت جدید کاربران باید چند دقیقه منتظر بمانند تا توییچ باز شود و در نهایت پیامی که به آنها داده می شود این است که امکان دسترسی به این سایت وجود ندارد. اما بلافاصله پس از اتصال فیلترشکن، دسترسی به این پلتفرم به راحتی امکان پذیر است. Twitch یک سرویس پخش زنده ویدیوی تعاملی است که دارای محتوایی در زمینه های بازی، سرگرمی، ورزش، موسیقی و غیره است. علاوه بر مسدود شدن توییچ، برخی کانال های تلگرامی از مسدودسازی اپلیکیشن دیسکورد خبر می دهند. Discord یک برنامه ارتباط گروهی بسیار محبوب است که برای گیمرهایی طراحی شده است که به ویژگی های بیشتری نسبت به رقبا دارد. البته امکانات عالی دیسکورد باعث شده تا گروه های مختلف از جمله توسعه دهندگان، علاوه بر گیمرها از این پلتفرم برای ارتباطات گروهی خود استفاده کنند.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه