برای مقابله با کرونا ماسک معمولی کافی است؟

برای مقابله با کرونا ماسک معمولی کافی است؟

امروزه بیماری واگیردار کرونا در سراسر جهان شیوع پیدا کرده و تقریبا تمام مردم جهان با آن دست و پنجه نرم می کنند. یکی از راه های پیشگیری این بیماری که تمام پژوهشگران در آن اتفاق نظر دارند استفاده از ماسک و شستشوی مدام دست ها می باشد. زیرا یکی از اصلی ترین راه های انتقال این بیماری منحوس از طریق تنفس می باشد. با این پوشش ساده تا حد زیادی می توان از انتقال ویروس کرونا جلوگیری کرد و محافظت قابل قبولی برای خود و دیگران ایجاد  کنید. اما آیا ماسک معمولی برای مقابله با کرونا کافی است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوال به طور کامل و واضح پاسخ دهیم.

ویروس کرونا چیست؟

ویروس‌های کرونا خانواده بزرگی از‌ ویروس‌ها هستند که می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را بیمار کنند. تعداد زیادی از ویروس‌های کرونا که تاکنون شناخته‌شده‌اند، موجب ابتلا به طیفی از عفونت‎های دستگاه تنفسی در انسانها می‌شوند. ویروس کرونایی که به تازگی کشف شده است موجب بیماری عفونی کووید-19 میشود. این ویروس نوظهور و بیماری ناشی از آن، تا قبل از شروع طغیان اخیر در دسامبر سال 2019 در شهر ووهان، کشور چین، ناشناخته بود. تب، خستگی و سرفه‌های خشک رایج‌ترین علائم ابتلا به بیماری کووید-19 هستند. بعضی از بیماران ممکن است علائم دیگری مثل درد و کوفتگی، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال داشته باشند. این بیماری از طریق دو عامل اصلی تماس و قطرات تنفسی منتقل می شود.

محصولات مرتبط:

ماسک 50 عددی سه لایه پزشکی استاندارد ملت 25 گرمی برند حیات

ماسک سه بعدی پنج لایه برند اکسیژن پلاس (۲۵ عددی)

ماسک سه لایه پزشکی برند توس نگاه (بسته 50 عددی)

راه های انتقال ویروس کرونا

معمولا انتقال اصلی از طریق یک فرد بیمار به یک فرد سالم اتفاق می افتد در مورد بیماری کرونا این انتقال از طریق تماس و قطرات تنفسی هستند به این صورت که کرونا از طریق قطرک‌هایی که با سرفه یا بازدم از دهان و بینی فرد مبتلا به کووید-19 به اطراف پخش می‌شود، به دیگران نیز سرایت کند. این قطرک‌ها بر وسایل و سطوح اطراف فرد بیمار پخش‌ می‌شود. سپس سایر افراد با دست زدن به این وسایل یا سطوح آلوده و لمس چشم ها، دهان و بینی، به کووید-19 مبتلا می‌شوند. همچنین امکان ابتلا از طریق تنفس قطرک‌های ناشی از سرفه یا بازدم فرد مبتلا به کووید-19 نیز وجود دارد. به همین دلیل، مهم است که از فرد مبتلا به کووید-19 ‌‌ حداقل 1 متر (یا 3 فوت) فاصله بگیرید.

تاثیر استفاده از ماسک

همانطور که پیش از این بیان کردیم یکی از راه های پیشگیری از کرونا استفاده از ماسک های صورت می باشند اما استفاده از ماسک به تنهایی برای تامین سطح مناسبی از محافظت، کافی نیست و سایر اقدامات نیز باید اتخاذ شود. جدای از اینکه ماسک زده شود یا خیر، رعایت حداکثری بهداشت دست برای جلوگیری از انتقال کووید-۱۹ از انسان به انسان بسیار مهم است. مطالعات مربوط به آنفلوآنزا، بیماری‌های شبیه آنفلوآنزا و کرونا‌ویروس‌های انسانی شواهدی را نشان می‌دهد که استفاده از ماسک می‌تواند از انتشار قطرات عفونی از یک فرد آلوده به شخص دیگر و آلودگی احتمالی محیط توسط این قطرات جلوگیری کند. شواهد محدودی وجود دارد مبنی بر اینکه استفاده از ماسک توسط افراد سالم در خانه یا در تماس بیمار با بیمار یا در بین شرکت کنندگان در مجامع گروهی ممکن است به عنوان اقدامی پیشگیرانه مفید باشد. اما مساله ای که موجب سردرگمی افراد شده است انواع مختلف ماسک با کارایی های مختلف می باشد، و این سوال پیش می آید که کدام یک از آن ها از انتقال کرونا جلوگیری می کنند؟ و یا اینکه ایا ماسک به سیستم تنفسی آسیب می رساند؟ این مباحث در ادامه این مقاله بحث شده اند.

آیا استفاده از ماسک ضرر هم دارد؟

استفاده از ماسک هیچ ضرری برای افراد ندارد اما با استفاده نادرست آن ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. برای مثال استفاده از ماسک‌های پزشکی مانند ماسک جراحی در سطح جامعه ممکن است با نادیده گرفتن سایر اقدامات اساسی مانند رعایت بهداشت دست و رعایت فاصله اجتماعی، باعث ایجاد احساس امنیت کاذب شده و در نتیجه ممکن است منجر به لمس صورت و چشم در زیر ماسک‌ها شود، هزینه‌های غیرضروری را تحمیل نماید، و خصوصا در مواردی که با کمبود مواجه هستیم، از رسیدن ماسک به افرادی که به آن نیاز اساسی دارند مانند کادر درمانی جلوگیری نماید.

ایا ماسک برای افراد سالم نیز ضروری است؟

بررسی ها نشان داده است حدود ۴۰ درصد از مبتلایان به بیماری کرونا هیچگونه علامت تنفسی ندارند و از طرفی در اوایل ابتلا به بیماری نیز افراد مبتلا معمولا بدون علامت هستند، بنابراین در اثر قطرات تنفسی که در اثر صحبت کردن، سرفه و عطسه به اطراف منتشر می‌شود، می‌توانند بیماری را به دیگران منتقل کنند. همچنین در اثر صحبت کردن حدود ۱۰۰۰۰، سرفه ۳۰۰۰۰ و عطسه حدود ۴۰۰۰۰ قطره، که ممکن است حاوی ویروس باشند به اطراف منتشر می‌شوند. با توجه به موارد فوق برای جلوگیری از انتشار قطرات تنفسی، لازم است همه مردم به ویژه در فضاهای سرپوشیده مثل اتوبوس، مترو، فروشگاه‌ها و جاهایی که امکان رعایت فاصله حداقل دو متری وجود ندارد، ماسک بزنند. استفاده از ماسک برای فرد بیمار و ناقل بیماری اهمیت بیشتری دارد لکن از آنجایی که در مورد بیماری کووید۱۹، افراد ناقل ممکن است بدون علامت باشند، استفاده از ماسک برای همه افراد در شرایطی که رعایت فاصله اجتماعی امکان پذیر نیست و فضا فاقد تهویه کافی است در کاهش انتشار قطرات تنفسی و سرایت بیماری اهمیت زیادی دارد.

چه نوع ماسکی مناسب برای حفاظت در برابر کروناویروس است؟

در انتخاب ماسک باید تمرکز شما روی ماسکی باشد که پارچه‌ای بوده و کاملاً روی صورتتان فیت شده و در عین حال قابل تنفس باشد. این که یک ماسک تا چه اندازه محافظت‌کننده است، بستگی به این دارد که از چه جنسی ساخته شده و چقدر خوب روی صورتتان قرار می‌گیرد. اما اگر شما نتوانید با ماسکی که دارید خوب نفس بکشید، پس احتمال این که آن را روی صورت خود نگه دارید، کم است. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به انواع متفاوت ماسک‌هایی که احتمالاً آن‌ها را می‌بینید و این که تا چه اندازه مؤثرند و از افراد دور و بر شما و البته خود شما محافظت می‌کنند.

ماسک‌های معمولی

در ماسک های معمولی تک لایه اول خود پارچه را بررسی کنید. Supratik Guha استاد مهندسی مولکولی در دانشگاه شیکاگو می‌گوید، فشردگی بافت پارچه واقعاً اهمیت دارد و این اولین چیزی است که باید به آن دقت کنید. برای بررسی پارچه، آن را جلوی نور نگه دارید: اگر به راحتی می‌توانید خطوط الیاف پارچه را ببینید، پس ماسکی که با این پارچه درست شود، نمی‌تواند فیلتر خوبی باشد. محققان می‌گویند پارچه صد در صد کتان که بافت محکم و فشرده دارد، ماسک خوبی می‌شود. زیرا در سطح میکروسکوپی، الیاف طبیعی کتان نسبت به پارچه‌های مصنوعی، معمولاً ساختار سه بعدی دارند، که نرم‌تر هم هستند. این ساختار سه بعدی می‌تواند موانع بیشتری بر سر راه ذرات مزاحم ایجاد کند. اما در ماسک های معمولی چند لایه به دلیل داشتن چند لایه و فیلتر مانع خوبی برای ذرات معلق در هوا باشد. بهترین فیلتر برای قرار دادن بین دو لایه پارچه، پلی‌پروپیلن است که از پلاستیک مشتق شده است.

ماسک های پزشکی

این نوع ماسکها از انتشار عفونت بین بیمار و پرسنل بهداشتی-درمانی پیشگیری میکنند. این نوع ماسکها به طور معمول در شرایط عادی استفاده می شوند نه در مناطق با طغیان و شیوع باالی یک بیماری واگیر تنفسی. البته در هنگام شیوع بیماری جهت کنترل انتشار بیماری و حفظ سلامت در افراد عادی نیز کاربرد دارد و می تواند مانع خوبی برای ذرات باشد.

ماسک ها FFP2 و N95

این ماسک ها میبایست به طور کامل روی صورت بچسبد، نشتی نداشته باشند و آزمون نشت بندی هر بار قبل از استفاده انجام شود. این ماسکها فرد را در برابر گرد و غبار، میست، فیوم، و بیو آئروسول محافظت میکند. ماسکهای N95 حداقل 95 درصد ذرات معلق با اندازه 3/0 میکرون را حذف میکند. ماسکهای FFP2 از نظر حفاظتی حداقل 94 درصد ذرات معلق را حذف میکند. ماسکهای N95 در برابر مواد روغنی مقاوم نمی باشند اما ماسکهای FFP2 مقاوم می باشند. با توجه به مطالب گفته می توان نتیجه گرفت که حتی استفاده از ماسک های معمولی نیز می توانند برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا مفید باشند. ما در فروشگاه بالاکا تنوع بالایی از ماسک ها را برای شما عزیزان به ارمغان آورده ایم تا با خیال راحت خرید خود را انجام دهید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه