5 راه تشخیص عطر تقلبی

5 راه تشخیص عطر تقلبی

در این مقاله می‌خواهیم یک ضرب‌المثل قدیمی را یادآور بشویم که میگه: هر گردی، گردو نیست! عطرها از جمله‌ی لوازم پر طرفدار و محبوب در میان ما هستند. به همین دلیل افرادی در پی سودجویی و منفعت خود عطرهای تقلبی را به بازار عرضه می‌کنند که تشخیص آنها با عطر اصل کار سختی است. در کشور ما ایران نیز به دلیل نبود قانون کپی رایت واردات انواع عطرهای اصلی و تقلبی وجود دارد که برای تشخیص این عطرهای تقلبی نیاز به  ریز بینی و دقت زیادی است تا پی به تقلب یا اصلی بودن آن ببرید. به طور کلی استفاده از مواد غیر اصل ممکن است حتی باعث آسیب نیز بشوند اما از طرفی جالب است بدانید که عطر و ادکلن خاصیت درمانی نیز می‌توانند داشته باشند که این خاصیت را می‌توان از یک محصول با اصالت توقع داشت نه یک محصول تقلبی با مواد بی کیفیت! عطرها و محصولات معطر غیر اصل به دلیل وجود موادی که در آنها بکار رفته می‌توانند باعث بروز حساسیت و آلرژی نیز بشوند. وقتی غرفه‌های بازار یا آنلاین شاپ‌ها را مشاهده می‌کنید آنچه که می بینید به نظر یک محصول اورجینال و اصل است، اما در صورت قرار گرفتن در کنار کالای اصل خواهید دید تفاوتهایی وجود دارد. گاهی قیمت پایین یک کالا ممکن است وسوسه کننده باشد و شما را ترقیب کند که آن را بخرید اما بهتر است همان موقع توجه کنید که ممکن است این ارزانی بی حکمت نباشد پس فریب قیمت پایین را نخورید به قول یک ضرب المثل انگلیسی: من اونقدر پولدار نیستم که چیزای ارزون بخرم! گاه تشخیص دادن کالای تقلبی بسیار سخت می‌شود اما توجه به چند نکته در هنگام خرید می‌تواند در تشخیص کالای اصل و تقلبی به شما کمک کند.

  • از فروشنده یا فروشگاه مطمئن خرید کنید

اولین نکته در خرید هر نوع کالایی این است که از کجا و چه فروشنده‎ای خرید می‌کنید. یک فروشنده یا فروشگاه معتبر که کار حرفه‌ای انجام می‌دهد معمولا دست به فروش کالای تقلبی و غیر اصل نمی‌برد چرا که فروش کالای نامرغوب و غیر اصل در ادامه بر اعتبار آن فروشنده یا فروشگاه لطمه خواهد زد. در صورتی که می‌خواهید به صورت آنلاین خرید کنید حتما توجه کنید که فروشگاه اینترنتی دارای  نماد اعتماد باشد. این نماد نشان دهنده ی اصالت و کیفیت اجناس آن فروشگاه در بستر اینترنت است. با کلیک بر روی این نماد می‌توانید اطلاعات مناسبی از سوابق عملکردی فروشگاه آنلاین بدست بیاورید و به نوعی شناسنامه فروشگاه را مشاهده کنید. هنگام خرید آنلاین باید توجه کنید که جزئیات کامل محصول قید شده باشد و امکان پاسخگویی به سوالات شما وجود داشته باشد. گاهی توجه به همین نکته می‌تواند تا میزان زیادی این اطمینان را به شما بدهد که محصولی که خریده‌اید به احتمال زیاد اصل است.

  • به بسته بندی محصول دقت کنید

اگر از فروشنده یا فروشگاهی که می‌خواهید خرید کنید شناخت کافی ندارید باید خود شما دست بکار شوید. جعبه عطر یا هر محصول معطری که خریده‌اید را به دقت نگاه کنید. می‌توانید برای مقایسه از تصاویری که مطمئن هستید اصل هست و در یک سایت معتبر وجود دارد استفاده کنید. به دقت به نوشته‌ها، کیفیت چاپ، هلوگرام و بارکد آن‌ها توجه کنید. به رنگ بسته بندی، سلفونی که روی بسته بندی کشیده، درزهای آن دقت کنید، اگر بسته بندی شل است و یا درزهای آن دقیق نیست احتمال آن که تقلبی و فیک باشد وجود دارد. می‌توانید با نصب نرم‌افزارهای موبایل Scanner بارکد جعبه را اسکن نموده و پس از جستجوی اسم عطر و شرکت آن و برخی از مشخصات این عطر از صحیح بودن این بارکد که بر روی محصول وجود دارد مطمئن شوید.

  • توجه به شیشه عطر و اسپری آن

عطر یک محصول لوکس محسوب می‌شود بنابراین در یک محصول اورجینال تمام اجزا از بسته بندی تا شیشه و دیگر قسمت‌ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند. شیشه های عطر دارای طراحی خاص و منحصر به فرد و دارای شفافیت هستند و کیفیت بالایی دارند. هنگام خرید عطر به اندازه، شکل بطری و ضخامت و شفافیت شیشه توجه کنید و خوب قمیت‌های مختلف را بررسی کنید. شیشه‌ی عطر را لمس کنید شیشه های عطر اصل سطحی صاف دارند و دارای برجستگی‌های نامتعارف نیستند، اما در محصولات فیک و تقلبی ممکن است شیشه از کیفیت خوبی برخوردار نباشد و دارای برجستگی باشد که با لمس شیشه قابل تشخیص است. در برخی از محصولات تقلبی، شیشه دارای شفافیت کافی نیست و دارای رگه‌هایی است که اگر  شیشه را در معرض نور  قرار دهید واضح تر دیده می‌شوند. به نوشته‌های روی شیشه دقت کنید تا هیچ تفاوتی با نوع اصل نداشته باشد ( برای این کار می‌توانید از عکس‌هایی که در سایتهای معتبر وجود دارند کمک بگیرید). هر گونه مغایرت می‌تواند نشان دهنده فیک بودن محصول باشد. درب بطری باید به خوبی و بدون مشکل بسته شود. درب بطری عطرهای با کیفیت و اصل به خوبی و محکم جا می خورد و ضد نشت هستند. از دیگر بخش هایی که می‍توانید بررسی کنید والف شیشه عطر است. والف قسمتی است که باعث اسپری شدن عطر می‌شود. والف‌ها انواع متفاوتی دارند، والف‌ها معمولا دو تکه و فنردار با زیر فلزی یا والف ساده با زیر فلزی فرو رفته است که در نسخه فیک آن، معمولآ والف ساده و معمولی ( البته باید توجه کنید که در بعضی عطرها با قیمت بالا از والف‌های معمولی استفاده می‌شود) با زیر فلزی نامرغوب است. به طور کلی در یک محصول فیک تلاش می‌شود از موادی با قیمت کمتر در نتیجه با کیفیت کمتر استفاده شود تا به صرفه باشد، پس به کیفیت تمامی اجزا دقت کنید یک عطر اورجینال از موادی با کیفیت ساخته می‌شود.

  • توجه به خود عطر

قبل از اسپری کردن عطر، به محتویات آن دقت کنید. عطر را زیر نور قرار دهید و به ترکیبات آن با دقت نگاه کنید. عطرهای مرغوب و اصل همیشه شفاف، بدون رسوب و تغییر رنگ‌های غیرمعمول هستند. البته بعضی از محصولات تقلبی بسیار شبیه به نوع اصل هستند و ممکن است هیچگونه رسوبی هم نداشته باشند. معمولا عطرهای اصل، رنگ زیادی ندارند و کمرنگ هستند. بالعکس عطرهای تقلبی رنگ‌های چشمگیر و زننده‌ای دارند و همین نکته یک فرق عطر اصل و تقلبی محسوب می‌شود. در محصولات تقلبی از رنگهای مخصوص و ارزان استفاده می‌شود تا رنگ مشابه با عطر اصلی به خود بگیرد. این رنگ‌های اضافی که به عطر تقلبی اضافه می‌شوند معمولآ پس از استفاده بر روی لباس ایجاد لک می‌کنند. گاهی نیز در محصولات تقلبی از الکل مایع زیادی برای رقیق کردن آن استفاده می‌شود که باعث می‌شود شدت رنگ کمتری نسبت به رنگ محصول و عطر اصلی داشته باشد. شیشه عطر را در دست بگیرید و تکان دهید در صورتی که عطر تقلبی باشد و الکل زیادی داشته باشد این حبابها به سرعت از بین می‌روند اما در عطرهای اصل سرعت از بین رفتن این حبابها کمتر است. البته غلظت محصولات معطر در دسته بندی های مختلف متفاوت است پس این نکته باید دقت کنید که محصول معطری که میخواهید بررسی کنید در کدام دسته بندی قرار دارد و به طور معمول دارای چه غلظتی است.

  • بوی عطر

گاهی یک محصول فیک و کپی بسیار حرفه‌ای کپی می‌شود و تنها راه تشخیص تقلبی بودن آن استشمام و بوییدن آن محصول خواهد بود. اکثر عطرها از نظر بویایی دارای سه طیف بویایی هستند. نت آغازین، که به عنوان "نت بالا" نیز شناخته می شود ، اولین حس بویایی است که عطر منتقل می‌کند. دومین نت "قلب" یا نت میانی است که رایحه اصلی آن است و برای چند ساعت ماندگار است. آخرین مورد نت "پایه" است ، عطری است که زیر بنای کامل عطر قرار دارد و از حداقل مواد شیمیایی فرار تشکیل شده است. این قسمتها یا ساختار باعث می شود عطرها در طول روز ماندگار شوند. چنین ویژگی که گفته شد حتمآ در یک محصول اصل و اورجینال وجود دارد. پس با بوییدن عطر می‌توان به اصل یا تقلبی بودن آن پی ببرید، معمولآ عطرهای تقلبی تنها یک لایه بویایی دارند و اغلب نیز بوی آن بعد از گذشت زمان کوتاه محو می شود. البته اینکه یک عطر ماندگاری کمی داشته باشد همیشه دلیل بر غیر اصل بودن آن نیست، مواد معطر در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شوند که هر کدام بسته به اینکه در چه دسته بندی قرار دارند ماندگاری متفاوتی دارند پس لازم است در بررسی محصول به این نکته نیز توجه کنید.

عطرهایی که اصل و اورجینال هستند معمولآ دارای پیچیدگی خاص و ویژه‌ای هستند و دارای لایه‌های متفاوتی از بو هستند. عطرهای تقلبی شاید در ابتدا حس و بوی مشابه با عطر اصلی را بدهند اما معمولآ بدلیل اینکه دارای ترکیبات مصنوعی زیاد و نامرغوب هستند، بعد از مدتی بوی خاص و پیچیده‌ای ندارند و معمولآ ماندگاری پایینی دارند. عطرهای اصل به دلیل اینکه علاوه بر داشتن ترکیبات مصنوعی دارای ترکیبات طبیعی متفاوت با رایحه‌های خاص هستند که هر کدام ممکن در لایه‌های متفاوتی استشمام شوند. رایحه‌های خاصی در عطرهای اصل وجود دارند که اثربخشی ویژه‌ای دارند و احساس بسیار خاصی را می‌توانند ایجاد کنند. در واقع عطرهای تقلبی نه تنها در طراحی جعبه و شیشه یک کپی هستند بلکه در بو نیز این چنین اند و ممکن است در ابتدا شما را دچار خطا کنند اما از آنجایی که یک تقلید و کپی است و اصالت و اثربخشی عطرهای اصل را ندارد، با کمی دقت می‌توان به فیک بودن آن پی برد. می‌توانید قبل از خرید عطر ابتدا در مورد ترکیبات و نتهای بویایی عطری که می‌خواهید بخرید تحقیق انجام دهید و از سایتهای معتبر اطلاعات کسب کنید، این کار می‌تواند در تشخیص بهتر شما موثر باشد. اگر ترکیب خاصی در عطر مورد نظرتان وجود دارد و شما با آن ترکیب و بوی آن آشنایی دارید، در هنگام خرید توجه کنید که آیا بوی آن ترکیب را استشمام می‌کنید یا خیر. شما با مطالعه این مقاله میتوانید انواع عطر های اصلی را از فروشگاه اینترنتی بالاکا تهیه کنید.

 

نظر خود را بنویسید

دیدگاه