لوسیون چیست و چه تأثیری بر پوست دارد؟

لوسیون چیست و چه تأثیری بر پوست دارد؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال که کدام لوسیون بدن برای شما خوب است ابتدا باید بدانید لوسیون‌ها چه هستند؟ دارای چه ترکیباتی هستند؟ چه کاربردی دارند و چرا باید از آنها استفاده کرد؟ انواع لوسیون‌ها چه هست؟ در این مقاله قصد داریم تا به بررسی پاسخ این سوال‌ها بپردازیم.

لوسیون بدن چیست و چه تفاوتی با کرم‌ها و کره‌ های بدن دارد؟

برخی از محصولات مراقبت از پوست، مانند کرم ضد آفتاب و مرطوب کننده، ممکن است در قالب‌های مختلف مانند لوسیون، ژل، کرم یا اسپری موجود باشد. لوسیون (Lotion) یک کلمه فرانسوی است و به پمادی و ترکیبی با ویسکوزیته پایین گفته می‌شود که کاربرد موضعی بر روی پوست دارد. در واقع کرم‌ها و ژلها معمولآ به دلیل محتوای آب کمتر ویسکوزیته بالاتری دارند. در صورتی که یک طیف غلظتی بر اساس ویسکوزیته تعریف کنیم، لوسیون‌ها کمترین ویسکوزیته را دارند و سبک‌تر هستند، بعد از آن‌ها کرم‌ها و بعد کره‌های بدن قرار دارند. این تفاوت در غلظت به دلیل آب بیشتر و چربی کمتر در ترکیبات لوسیون‌ نسبت به کرم‌ها و کره‌های بدن است. به طور کلی کرم‌ها سنگین‌تر هستند، روغن بیشتری دارند و آب کمتری دارند.

ترکیبات معمول در لوسیون‌ها چیست؟

لوسیون‌ها بر اساس کاربردی که دارند ترکیبات متفاوتی دارند اما برخی ترکیبات به طور رایج در آنها به کار می‌روند.

آب: یکی از مهمترین ترکیبات برای هر لوسیون دست یا بدن است.

روغن: یکی دیگر از اجزای اصلی در ساخت لوسیون است. برخی از فورمولاسیون‌ها به چربی‌های مایع نیاز دارند در حالی که برخی دیگر به چربی جامد  نیاز دارند. این چربی‌ها انواع مختلفی دارند مانند روغن‌ های آووکادو، نارگیل، شیا و زیتون که از محبوب ترین آنها هستند.

گلیسیرین: یک رطوبت رسان است که آب را از هوا به پوست می‌کشاند و در به ایجاد رطوبت و مرطوب کنندگی در لوسیون کمک می‌کند.

اسید سیتریک: همه لوسیون‌ها برای جلوگیری از خراب شدن ترکیباتی که در آنها وجود دارد نیاز به مواد نگهدارنده دارند. یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها بعنوان نگهدارنده، اسید سیتریک است که به کاهش pH لوسیون نیز کمک می ک‌ند تا برای انواع مختلف پوست مناسب‌تر باشد. بسته به دستور لوسیون و نوع پوست، میزان اسیدیته و نسبت آن متفاوت خواهد بود.

امولسیفایرها: اگرچه روغن و آب دو ترکیب اصلی برای تهیه لوسیون هستند، اما برای مخلوط شدن آب و روغن به  امولسیفایرها نیاز است تا این دو ماده با هم ترکیب شوند و یک لوسیون یکدست بوجود بیاید. الکل سیتاریل و پلی سوربات 20 دو مورد از رایج ترین امولسیفایرها هستند.

آلوئه ورا: به دلیل خواص تسکین دهنده و شفابخش، افزودنی محبوب بسیاری از فورمولاسیونها در لوسیون است. از خواص دیگر آلوئه ورا می‌توان به خاصیت خنک کنندگی، مرطوب کنندگی و با داشتن ویتامین‌های C و E به مبارزه با پیری زوددرس اشاره کرد.

کرودامول: این ماده به عنوان یک نرم کننده قوی به کار می رود.

روغن مورینگا: روغنی گیاهی و بسیار مغذی است. این روغن دارای خواص مرطوب کنندگی و نرم کنندگی بسیار خوبی است. منشأ گیاه مورینگا افریقا است. روغن مورینگا به دلیل دارا بودن اسید بنیک، می‌تواند باعث لطافت بخش به پوست شود.

ویتامین C: باعث تحریک کلاژن می‌شود و از پوست صورت در مقابل عوامل آسیب‌زا مانند انواع آلودگی‌ها محافظت می‌کند و باعث کم شدن چین و چروک ها می شود.

ویتامین E: از ویتامین‌های محلول در چربی است و یک آنتی اکسیدان قوی و ضد التهاب نیز هست.

کاربرد لوسیون‌ها چیست؟

پوست بدن یک سد دفاعی است که آن را در برابر عوامل بیرونی، مواد مضر و عوامل عفونی محافظت می‌کند. خشکی پوست یکی از علل مهم در عدم عملکرد مناسب آن است که ممکن است در اثر شستشو و استحمام با شوینده‌های مختلف بروز کند. از طرفی دست‌های ما دائمآ نیاز به شستشو دارند تا از آلودگی‌هایی که با آن در تماس بوده، پاک شود اما همین شستشو می‌تواند باعث خشکی و اگزما در آن‌ها شود. از دیگر علل بروز خشکی در پوست می‌تواند افزایش سن، پیری و کاهش رطوبت در آن باشد. به منظور حفظ سلامت پوست و کمک به عملکرد مناسب آن و حفظ زیبایی در آن محصولات متفاوتی در بازار وجود دارند. یکی از این محصولاتی که می‌توان برای حفظ سلامت پوست به کاربرد برد لوسیون‌ها هستند. لوسیون‌ها به صاف شدن، مرطوب کردن و ترمیم خشکی پوست کمک می‌کنند. لوسیون‌ها به بدن درخشندگی و شفافیت می‌دهند. برخی از آنها دارای اسکراب هستند و موجب پاکسازی پوست بدن نیز می‌شوند. این محصولات بر اساس ترکیباتی که دارند عملکرد و خواص متفاوتی دارند،اما انتخاب محصول مناسب برای ما باید انتخابی باشد بر اساس نیاز و نوع پوستی که داریم.

انواع لوسیون‌ها برای دست، صورت و بدن

لوسیون دست: معمولآ خشکی پوست دست شایع یک عارضه‌ی شایعی است که این خشکی می‌تواند به دلیل عادات روزانه، شغلی که داریم و افزایش تماس با مواد شیمیایی مانند مواد شوینده و شستشو دهنده یا محصولات تمیز کننده خانگی باشد. به همین دلیل به طور معمول توصیه می‌شود محصول مراقبتی که برای دست ها انتخاب می‌شود فرمولی غلیظ داشته باشد. به همین دلیل معمولآ توصیه می‌شود برای دست ها از کرم‌ها و کره‌ها که غلیظ‌تر هستند استفاده شود تا محافظت طولانی‌تری از آنها صورت بگیرد و پوست آنها آبرسانی شود. در صورت استفاده از لوسیون‌ها برای دستها حتمآ توجه داشته باشید که از لوسیون مناسب دست استفاده کنید تا عملکرد بهتری برای پوست دست داشته باشد. این لوسیون‌ها با فرمولاسیون مناسب برای پوست دست طراحی می‌شوند تا دستها را آبرسانی و مرطوب کنند.

لوسیون صورت: برای پوست صورت که مستعد بروز کومدون و جوش است، ترکیباتی که چربی کمتری دارند می‌توانند گزینه بهتری باشند. ترکیبات غیرکومدوژن به این معنی است که منافذ مسدود نمی‌شوند، که برای صورت بسیار مهم است، به ویژه در افرادی که مستعد آکنه هستند. لوسیون‌های صورت با بافت سبک می‌توانند انتخاب مناسب برای مراقبت از پوست به خصوص برای پوست‌های چرب باشند تا بدون بروز کومدون در پوست صورت، از آن مراقبت و رطوبت رسانی کنند. برخی افراد که دارای پوست چرب هستند تصور می‌کنند که پوستشان نیاز به مرطوب کننده یا آبرسان ندارد، اما افرادی که دارای پوست چرب هستند نیز نیاز به محصولات آبرسان و نرم کننده برای پوستشان دارند. برخی افراد نیز به دلیل بروز جوش و کومدون از محصولات مراقبتی پوست استفاده نمی‌کنند اما کافی است از محصولات مناسب برای پوست خود استفاده کنند تا با بروز مشکلات پوستی همراه نباشد.

لوسیون بدن: به طور کلی لوسیونها از کرم‌ها سبکتر هستند بنابراین لوسیونهای بدن به نسبت کرم‌های بدن فورمولاسیون سبک تری دارند، اما در مقایسه با لوسیون صورت فورمولاسیون این محصولات سنگین‌تر است. استفاده از لوسیون بدن می‌تواند از خشکی پوست جلوگیری کند و مانع ایجاد حس خارش و اگزما در اثر خشکی شود. معمولآ در این لوسیون‌ها روغن‌هایی مانند روغن جوجوبا به کار می‌رود که می‌تواند به پوست نفوذ کند و باعث لطیف و نرم شدن پوست شود. روغن جوجوبا حاوی مقدار زیادی سرامید است که سلول های پوست را پوشش میدهد و مسئول هیدراته نگه داشتن آنها می شود. از دیگر ترکیبات محبوب و تآثیرگذاری که لوسیون‌ ها به کار می‌رود عصاره آلوئه ورا است. لوسیون آلوئه ورا سی گل دارای خواصی است که می تواند پوست را عمیقا نرم و مرطوب کند. این لوسیون با داشتن آلوئه ورا و انواع ویتامین ها می‌تواند انتخاب مناسب برای دست ها و بدن باشد. این محصول دارای فرمولاسیون مناسب برای افرادی با پوست خشک و حساس است.

لوسیون بدن کودک: پوست کودکان در مقایسه با پوست بزرگسالان نازکتر و حساستر است، به همین دلیل لازم است از محصولات مناسب و سازگار با پوست کودکان استفاده شود تا باعث آسیب به پوست آنها نشد. یکی از محصولات مناسب موجود در بازار لوسیون مرطوب کننده صورت و بدن کودک پرودرما است. این محصول حاوی آلوئه ورا، گلسیرین، روغن بادام، روغن کنجد و شی باتر می باشد که این ترکیبات پوست را نرم و مرطوب می کنند و التهابات، خارش، خشکی، سوزش و قرمزی های ایجاد شده روی پوست کودک را از بین می برند. لوسیون کودک پرودرما به راحتی روی پوست پخش می شود و خیلی راحت جذب پوست می شود و بعد از جذب لایه حفاظتی پوست را کاملا تقویت و تغذیه می کند.

لوسیون مناسب بر اساس نوع پوست

همانطور که گفته شد به طور معمول لوسیون‌ها دارای آب هستند و بافت سبکی دارند اما در انتخاب این محصولات برای خرید نیز باید محصول مناسب برای پوست خود را انتخاب کنید. در هنگام خرید هر محصول آرایشی بهداشتی حتما به بخشی که ترکیبات موجود در آن است را مطالعه کنید تا از ترکیبات موجود در آن آگاه باشید و محصول مناسب و سازگار با پوست خود انتخاب کنید.

پوست چرب

لوسیون‌ها با فرمولاسیون سبک و پایه آبی یک انتخاب ایده‌آل برای پوست‌های چرب هستند. در انتخاب این محصولات دقت کنید که فاقد الکل و وازلین باشند.

پوست خشک

برای پوست‌های خیلی خشک کرم‌ها می‎توانند انتخاب خوبی باشند، اما در صورت استفاده از لوسیون از محصولاتی استفاده کنید که دارای روغن‌هایی مانند جوجوبا و روغن دانه آفتابگردان هستند. سعی کنید از لوسیون‌هایی که دارای الکل هستند استفاده نکنید چرا که باعث خشکی پوست می‌شوند. لوسیون بدن پرودرما برای پوست های خشک و حساس یکی از محصولاتی که در بازار وجود دارد و حاوی 20 درصد اوره، عصاره شی باتر و کالاندولا می‌باشد، این لوسیون بدن با داشتن ترکیبات مرطوب کننده بسیار قوی به همراه اوره می‌تواند یک انتخاب مناسب برای افرادی با پوست خشک و حساس باشد.

پوست مختلط

برای افرادی که پوست مختلط دراند محصولات فاقد چربی می‌توانند مناسب باشند تا باعث حفظ تعادل در پوست بشوند. اما گاهی لازم است از دو نوع محصول استفاده شود تا نیازهای پوست برطرف شود: لوسیون برای منطقه T و کرم برای مناطق خشک

حرف آخر

به طور کلی در پاسخ به این سوال که کدام لوسیون را بخریم؟ یا کدام لوسیون بهتر است؟ باید گفته شود که لوسیون خوب لوسیونی است که بر اساس نوع پوست خودتان باشد و دارای ترکیبات سازگار و مناسب پوستتان باشد. شما با مطالعه این مقاله میتوانید انواع لوسیون هارا از فروشگاه اینترنتی بالاکا تهیه کنید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه