نکات مهم در انتخاب ترازو وزن کشی

نکات مهم در انتخاب ترازو وزن کشی

وزن و تناسب اندام یکی از چیزهایی است که رابطه مستقیم با سلامتی افراد دارد، افراد زیادی روزانه وزن خود را اندازه‌گیری می‌کنند تا متوجه تغییرات وزنی خود شوند. همین امر باعث شده که تقاضا برای خرید ترازو وزن‌ کشی بسیار بالا باشد، امروزه در اغلب خانه‌ها یک ترازو دیجیتال وجود دارد که همه از آن استفاده می‌کنند. اندازه‌گیری دقیق وزن برای بسیاری از ما به خصوص خانمها اهمیت زیادی دارد برای همین در بسیاری از جاها مثل خیابان، منزل، باشگاه، خانه بهداشت ترازو دیجیتال یا ترازو عقربه‌ای وجود دارد که برای وزن‌کشی خودمان از آن  استفاده می‌کنیم.

وزن کشی صحیح چگونه است؟

همه ما به فکر تناسب اندام و حفظ سلامتی بدن خود هستیم. در میان چیزی که بسیار اهمیت دارد پیروی از تعادل در رژیم غذایی است. رژیم غذایی متعادل می‌تواند بسیار در سلامتی و همچنین عملکرد بهتر مغز کمک کننده باشد. یکی از شاخص‌های تناسب اندام وزن ما است، وزن ما نشان دهنده میزان تغییراتی است که در طول چند ماه یا چند سال داشته ایم، اگر یک رژيم غذایی خوب را دنبال می‌کنید بنابراین حتما باید از تغییرات وزن خود مطلع باشید. برای اطلاع و کنترل وزن می‌توانید از ترازو استفاده کنید. امروزه‌ تنوع و کارایی ترازو‌ها بسیار زیاد شده است. وزن کشی مقوله است که بسیاری از ما حتما آن را تجربه کرده‌ایم از بدو تولد که نوزادان را وزن می‌کنند و از میزان رشد و سلامتی آنها مطلع می‌شوند تا بزرگسالی و میانسالی برای حفظ تناسب اندام وزن‌کشی صورت می‌گیرد.اما آیا از اصول وزن کشی اطلاع دارید؟ چه زمان‌هایی برای وزن کشی مناسب است؟ با ما همراه باشید تا پاسخ تمامی سوالات را پیدا کنید.

وزن کشی چندین اصول دارد که با رعایت این چند اصل ساده می‌توانید از دقیق بودن وزن خود مطمئن شوید، وزن کشی در این زمان‌ها ممنوع است

  • وزن کشی قبل از خواب

وزن کشی در این زمان به خاطر آخرین وعده غذای مصرفی شما، آخرین آبی که نوشیدید، آخرین ورزش و حتی وزن لباس‌های خواب شما کار درستی نیست.

  • وزن کشی در زمان قاعدگی

در خانمها سه روز قبل از شروع عادت ماهیانه و تا سه روز پس از شروع آن وزن کشی نباید انجام شود چون جذب آب در بدن در این زمان‌ها زیاد‌تر است و ترازو عدد صحیحی را نشان نمی‌دهد.

  • بلافاصله بعد از خوردن غذا

سدیم موجود در غذا موجب احتباس آب در بدن می‌شود و همینطور وزن غذای داخل شکم که در حال حضم است بر روی وزن کل بدن تاثیر می‌گذارد در نتیجه تمام این عوامل باعث می‌شوند تا عدد ترازو اشتباه باشد.

  • بلافاصله بعد از ورزش

بدن شما زمانی که ورزش می‌کنید، تعریق زیادی دارد و آب بدن کشیده می‌شود و اگر در این زمان وزن خود را اندازه بگیرید عدد کمتری نمایش می‌دهد در حالی تنها با نوشیدن آب دوباره وزن شما به حالت اولیه بر‌میگردد.

  • بلافاصله بعد از نوشیدن آب

با نوشیدن یک لیوان آب حدود ۵۰۰ گرم به وزن شما اضافه می‌شود و عدد ترازو بالاتر خواهد رفت برای همین بلافاصله بعد از خوردن حجم زیادی از آب، خودتان را وزن نکنید.

  • وزن کشی روزانه

اگر رژیم می‌گیرید روزانه خودتان را وزن نکنید، هفته‌ای یکبار آن هم بصورت ناشتا

زمان درست برای وزن کشی

  • اول صبح خود را وزن کنید (ناشتا بعد از اجابت مزاج)
  • از یک ترازو ثابت برای وزن‌کشی استفاده کنید
  • تا جای ممکن لباس کمتری بپوشید و یا هر بار برای وزن کشی از یک لباس استفاده کنید
  • روی فرش یا موکت خود را وزن نکنید، در روی سطوح نرم نقاط فشار یکسان نخواهد بود و عددی که ترازو نشان می‌دهد دقیق نیست.

با رعایت تمام موارد بالا میتوانید مطمئن شوید که وزن‌کشی درستی انجام داده‌اید اما یکی از رایج‌ترین سوالاتی که پرسیده می‌شود این است که چرا دچار استپ وزنی می‌شویم؟ زمانی استپ وزنی اتفاق می‌افتد که یک ماه پس از وزن‌کشی همچنان وزن شما ثابت بماند و هیچ تغییری نکند. در حقیقت می‌توان گفت که استپ وزنی زمانی رخ می‌دهد که شما مو به مو برنامه غذایی خود را اجرا کرده باشید اما نه وزن و نه سایز شما تغییر کرده باشد. پس امکان دارد که شما از لحاظ وزن تغییری نکرده باشید اما سایز شما کمتر شده باشد پس به این نکته توجه کنید.

دلایل استپ وزنی

استرس، نداشتن فعالیت، حذف پروتئین‌ها، نداشتن خواب کافی، استفاده از داروهای حاوی کورتون، نبود فیبر در برنامه غذایی

نکات مهم در انتخاب ترازو وزن کشی

وجود یک ترازو مناسب در هر خانه جزء لوازم ضروری محسوب می‌شود و نشان دادن صحیح وزن و قابلیت‌های ترازو وزن‌ کشی یکی از مهمترین کابرد‌های ترازو است. اگر این وسیله را تهیه کردید، حتما در مراقبت از آن کوشا باشید و هرچندوقت یکبار سطح ترازو را با یک دستمال نمناک تمیز کنید و از ورود گردوغبار به داخل دستگاه جلوگیری کنید. حتما ترازو را در یک سطح صاف و محکم همانند سرامیک قرار دهید. از ریختن آب و مایعات بر روی دستگاه جلوگیری کنید و از قراردادن وسایل سنگین روی کفه ترازو خودداری کنید. اما قبل از انتخاب و خرید ترازو حتما به این نکات توجه داشته باشید تا تمامی انتظار شما از یک ترازو مناسب برآروده شود.

کیفیت ساخت

کیفیت ساخت یک ترازو به شرکت و کشور سازنده آن مربوط می‌شود، بسایری از برند‌های چینی، کره‌ای، ژاپنی، کانادا و آلمانی در بازار ایران رقابت می‌کنند. متریال بسیاری از این ترازو‌ها از شیشه نشکن، پلاستیک فشرده و یا آلومینیوم است. این بیشتر به ذوق و سلیقه شما دارد که از کدام جنس مایل به استفاده هستید، البته برند کشور سازنده ترازو نیز در قیمت آن بی‌تاثیر نیست.

بیشترین وزن قابل تحمل

 در زمان خرید ترازو به این نکته توجه کنید که بیشترین وزنی که ترازو نشان می‌دهد چقدر است. معمولا ترازو‌های دیجیتال  تحمل وزن ۱۳۵ تا ۲۵۰ کیلوگرم را دارند که به نظر می‌رسد برای استفاده معمول خانواده ها مناسب باشد.

قابلیت اتصال به بلوتوث

در برخی از ترازو‌های دیجیتال این قابلیت وجود دارد که ترازو از طریق بلوتوث به گوشی هوشمند متصل می‌شود و شخص می‌تواند اطلاعات وزن خود را بر روی گوشی داشته باشد.

صفحه نمایش ترازو

اندازه صفحه نمایش ترازو دیجیتال یکی از مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید میزان بزرگی و خوانایی اعداد صفحه نمایش بسیار مهم است. به طور مثال اگر قد شما بالای ۱۷۰ سانت باشد باید در حالت ایستاده به راحتی بتوانید عدد وزنی خود را از روی ترازو وزن کشی بخوانید.

دقت ترازو در اندازه‌گیری

بسته به نوع استفاده شما از ترازو وزن کشی دقت آن را نیز باید در نظر داشته باشید. دقت ترازو‌های موجود در بازار  بین ۱۰۰ تا ۵۰ گرم است یعنی میزان اختلاف رقم نشان دهنده روی ترازو با وزن اصلی شما ممکن است حدود ۱۰۰ تا ۵۰ گرم باشد.

منبع تغذیه و انرژی

برخی از ترازو‌های دیجیتال موجود در بازار هستند که باطری خورشیدی دارند و کافی است که آنها را جلوی نور  قرار دهید تا روشن شوند، برخی دیگر نیز به وسیله باطری کار می‌کنند؛ در انتخاب ترازو دقت کنید که باطری آنها قیمت بالایی نداشته باشد و به راحتی قابل تعویض و شارژ باشد.

خدمات پس از فروش

اصلا این مورد را فراموش نکنید، هرگونه خرابی و ایرادی ممکن است در بهترین برند ها هم وجود داشته باشد. برای همین همیشه گارانتی محصول یکی از موارد مهم در خرید ترازو وزن کشی است که حتما در زمان خرید از فروشنده بخواهید تا محصول را با گارانتی به شما تحویل دهد.

سخن پایانی

ترازو یکی از ابزار سنجش سلامتی است، اما همیشه این را بدانید که عدد نشان دهنده روی ترازو نشان دهنده میزان سلامتی شما نیست و در این مورد دچار وسواس فکری نشوید. کاهش وزن همواره نشان دهنده زیبایی و سلامت بدن نیست برای اینکار باید حتما زیر نظر یک متخصص تغذیه باشید. انواع مختلفی از ترازو‌ وزن کشی در بازار موجود است که بسته به نیاز و سلیقه خود می‌توانید آنها را تهیه کنید، با رعایت موارد بالا می‌توانید انتخاب درستی از ترازو وزن کشی داشته باشید. شما میتوانید این ابزار مهم سلامتی را از فروشگاه اینترنتی بالاکا خریداری کنید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه