نحوه تنظیم درست کوله‌پشتی در کوهنوردی

نحوه تنظیم درست کوله‌پشتی در کوهنوردی

تنظیم کوله‌پشتی کوهنوردی؛ فروش محصولات کوهنوردی از جمله کوله‌پشتی کوهنوردی در فروشگاه بالاکا یکی از محبوب‌ترین آیتم‌های این دسته‌بندی می‌باشد. اما تا چه اندازه با کوله‌پشتی و تنظیم درست آن آشنا هستید؟ آیا تابه‌حال شده است که به‌خاطر تنظیم غلط کوله‌پشتی دچار کمردرد شوید؟ در این مقاله سعی می‌کنیم تا به همه این موارد بپردازیم. هدف از تنظیم کوله‌پشتی انتقال صحیح بار به بدن شما است و ۸۰ درصد وزن بار به سمت کمر و لگن کوهنورد باشد تا شانه‌های کوهنورد نقش تنظیم بار را داشته باشد. نباید بیش از حد کوله‌پشتی خود را سنگین کنید این کار باعث آسیب‌‌های جدی به کمر و گردن شما خواهد شد. اما کوله‌پشتی انواع متفاوتی دارد که در ابتدا به تشریح آن می‌پردازیم سپس نحوه تنظیم درست کوله‌پشتی را به شما آموزش می‌دهیم.

انواع کوله‌پشتی

بسیاری از فروشندگان کوله‌پشتی این حرف را تأیید می‌کنند که بهترین وسیله برای سفر، خرید یک کوله‌پشتی است. اما اینکه کدام کوله‌پشتی مناسب شرایط سفر شما و مکانی که قصد سفر دارید، می‌تواند متفاوت باشد سؤال بسیار مهمی است؛ چراکه دقیقاً تفاوت زیادی بین یک کوله‌پشتی سفری ساده با کوله‌پشتی کوهنوردی سنگین و یا چندروزه است. برای همین ما به تشریح انواع کوله‌پشتی و کاربرد هرکدام می‌پردازیم با ما همراه باشید

کوله‌پشتی کوهنوردی

این کوله‌پشتی‌ها برای سفر‌های ۱ تا ۵ روز مناسب می‌باشند که ظرفیت آنها بین ۴۰ تا ۶۰ لیتر است اما اگر تمایل داشته باشید می‌توانید از ظرفیت‌های ۵۰ تا ۷۵ لیتری نیز استفاده کنید. در سفر‌های بیش از یک هفته شما به کوله‌پشتی کوهنوردی ۶۰ تا ۸۵ لیتر نیاز خواهید داشت. کوله‌پشتی کوهنورد حکم خانه کوهنورد را در زمان سفر برای وی ایفا می‌کند، چون در طبیعت هر غذا یا وسیله‌ای که نیاز داشته باشد را از طریق کوله‌پشتی تأمین می‌کند. انتخاب یک کوله‌پشتی با کیفیت و راحت و متناسب با نیاز خودتان می‌تواند سفری راحت و یمن را برای شما به ارمغان بیاورد.

نحوه تنظیم درست کوله‌پشتی در کوهنوردی

کوله‌پشتی صعود

برای انتخاب کوله‌پشتی کوهنوردی مناسب چند نکته را باید در نظر بگیرید، جنس کوله‌پشتی مهم است، جنس کوله‌پشتی باید به نحوی باشد که در برابر موقعیت‌های آب‌و‌هوایی مختلف مقاومت خوبی داشته باشد و ضد آب باشد. همچنین بند‌های کوله‌پشتی باید کاملاً مناسب باشد و قسمت کمری بند‌های کوله‌پشتی از قفل مناسبی برخوردار باشد. کوله‌پشتی کوهنوردی صعود تا حدی بزرگ‌تر از کوله‌پشتی‌های معمولی هستند و معمولاً شکل مستطیلی دارند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که اغلب وسایل موردنیاز برای صعود همانند آب، غذا، طناب و ... در آن به‌راحتی جای بگیرد. این کوله‌پشتی‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر عوامل محیطی کاملاً مقاوم باشند. در هنگام انتخاب کوله‌پشتی صعود به دو نکته توجه کنید: اول، راحتی کوله‌پشتی و دوم، داشتن فضای کافی برای حمل موارد ضروری صعود همانند طناب، تبر یخ، نورافکن و ... شرکت‌های سازنده این نوع کوله‌پشتی‌ها به‌خوبی از این نیاز‌ها آگاهی دارند و این کوله‌پشتی‌ها را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که بتوانید تمامی وسایل را در قسمت‌های مخصوص به خود جای دهید.

نحوه تنظیم درست کوله‌پشتی در کوهنوردی

کوله‌پشتی دوچرخه‌سواری

کوله‌پشتی‌های دوچرخه‌سواری سایز کوچکی دارند و همچنین تنوع بالایی از لحاظ حجم نیز دارند. بسته به مدت سفر در دوچرخه‌سواری شما ظرفیت و نوع کوله‌پشتی دوچرخه‌سواری شما نیز تغییر می‌کند. هنگام انتخاب کوله‌پشتی دوچرخه‌سواری حتماً آن را بپوشید و امتحان کنید، مهم‌ترین نکته در تمامی کوله‌پشتی‌ها راحتی آنها است و در نظر داشته باشید که کوله‌پشتی دوچرخه‌سواری را بیش از حد سنگین نکنید چون در زمان دوچرخه‌سواری اگر بیش از حد تکان بخوردید این کار ممکن است خطرآفرین باشد. کوله‌پشتی‌های دوچرخه‌سواری معمولاً خاصیت آبرسانی به کوهنورد را نیز دارند.

نحوه تنظیم درست کوله‌پشتی در کوهنوردی

کوله‌پشتی پیاده‌روی

اگر قصد یک پیاده‌روی یک‌ روزه آرام‌ بخش در دل طبیعت را دارید کوله‌پشتی پیاده‌روی یکی از مهم‌ترین ابزار‌های این کار است. باید مطمئن شوید که تمامی وسایل موردنیاز شما در آن جای می‌گیرد. اگر کوله‌پشتی بزرگ باشد در پایان روز می‌تواند به عضلات شما آسیب وارد کند و اگر کوچک باشد فضای کافی برای غذا و آب و وسایل شما نخواهد داشت.

نحوه تنظیم درست کوله‌پشتی در کوهنوردی

کوله‌پشتی ورزش‌های برفی

این کوله‌ها مخصوص اسکی، اسنوبرد و سایر ورزش‌های مرتبط با برف است. اولین چیزی که در هنگام خرید این نوع کوله‌ها باید مدنظر قرار دهید ظرفیت نگه‌ داری اسکی یا اسنوبرد شما است. اگر موردی که بررسی می‌کنید ظرفیت کافی ندارد به سراغ کوله‌پشتی دیگری بروید، چون این کوله‌ها دقیقاً برای همین منظور طراحی شده‌اند. مهم‌تر از همه اینکه شما باید بتوانید به‌راحتی اسنوبرد خود را روی کوله محکم کنید و احساس ناراحتی نداشته باشید. دومین نکته مهم حداقل حرکت چوب‌های اسکی یا اسنوبرد شما در روی کوله است و باید مطمئن شوید که کاملاً ایمن و محکم بسته شده‌اند. تسمه‌ها و طناب‌های این کوله برای نگه‌داری تجهیزات برفی شما هستند، برای همین به ایمنی و کیفیت بند‌ها نیز توجه کنید.

نحوه تنظیم درست کوله‌پشتی در کوهنوردی

نحوه تنظیم و چیدمان کوله‌پشتی کوهنوردی

چیدمان وسایل در کوله‌پشتی روش خاصی دارد که عدم رعایت این موارد باعث بد چیده شدن وسایل، فشار زیاد به بدن، عدم تعادل کوله‌پشتی و زمان‌بر شدن بیرون آوردن وسایل موردنیاز از کوله خواهد شد. همچنین چینش بد کوله و فشار زیاد هنگام چیدمان کوله‌پشتی ممکن است به وسایل و خود کوله‌پشتی کوهنوردی آسیب وارد کند. اولین نکته مهم در هنگام چیدمان کوله‌پشتی کوهنوردی توزیع مناسب وزن بین قسمت راست و چپ کوله‌پشتی هنگام چیدمان وسایل است. رعایت توازن بین قسمت راست و چپ کوله‌پشتی باعث پایداری بدن کوهنورد در زمان طی مسیر می‌شود. درعین‌حال دسترسی سریع به وسایل درون کوله را نیز می‌توان داشت. یک کوهنورد همیشه باید جای هرکدام از وسایلی که می‌گذارد را به یاد داشته باشد تا در هنگام پیداکردن آن دچار مشکل نشود. در راهپیمایی ساده برای استقرار بهتر اقلام سنگین کمی بالاتر از کمر قرار می‌گیرد و در راهپیمایی سنگین، برای تعادل بیشتر سنگینی کوله نزدیک کمر قرار می‌گیرد. بسته‌بندی وسایل مرتبط به هم در کنار هم می‌تواند کمک‌ کننده باشد مثل بسته کمک اولیه و مواد ضدعفونی‌ کننده در کنار هم می‌تواند در هنگام پیدا کردن آنها یا بیرون آوردن این وسایل راحت‌تر باشد. نکته بعد در مورد ظروفی مثل قابلمه و لیوان است که می‌توان از حجم داخلی آن برای جادادن موارد ظریف و حساس استفاده کرد. نباید غذای خودتان را زیر کپسول خوراک‌ پزی قرار دهید. یکی از اصول مهم چیدن کوله‌ پشتی کوهنوردی، فضای آن است که نباید زیادی خالی و یا بیش از حد تحت‌ فشار باشد تا تعادل بین موارد گفته شده رعایت شود. از تسمه‌ های کوله برای تنظیم فضای داخلی کوله استفاده کنید، کوله‌پشتی را باید کسی حمل کند که خودش آن را چیده است و از جای تمامی وسایل داخل کوله اطلاع داشته باشد. یک‌بار در منزل تمامی وسایل کوله خود را بچینید و آن را امتحان کنید. سعی کنید وسایل غیرضروری مانند پوشاک و کیسه‌خواب را در انتهای کوله‌پشتی قرار دهید. بهتر است این موارد را اول داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید بعد آن را در کوله‌پشتی قرار دهید تا خیس نشود. مواد غذایی و کنسرو‌ها را در راستای بدن و نزدیک ستون فقرات از قسمت بالای لگن در قسمت بالای کوله قرار دهید همچنین مواردی مثل تنقلات، لیوان، چراغ‌قوه، چاقو، طناب انفرادی را در درب کوله و کناره‌های کوله جای دهید. امیدواریم با رعایت نکات گفته شده بتوانید به‌راحتی با نحوه چیدمان کوله‌پشتی آشنا شوید و سفری راحت و ایمن داشته باشید. شما با مطالعه این مقاله می توانید انواع کوله های کوهنوردی را از فروشگاه اینترنتی بالاکا تهیه کنید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه