راهکار های افزایش سرعت گوشی های اندرویدی

راهکار های افزایش سرعت گوشی های اندرویدی

چند ترفند کاربردی برای افزایش سرعت گوشی های اندرویدی

یکی از مشکلات شایع در بین تمامی گوشی‌های اندرویدی کاهش سرعت آن‌ها است. این کاهش سرعت معمولا پس از مدتی بعد از استفاده از گوشی‌های اندرویدی رخ می‌دهد و عملکرد آن را مختل می‌کند. حالا قصد داریم در ادامه چند ترفند مهم و کاربردی برای افزایش سرعت گوشی‌های اندرویدی به شما معرفی می‌کنیم تا از این مشکل دور شوید. در تمامی گوشی‌های اندرویدی این قانون وجود دارد که بعد از مدت زمان کوتاهی هرگز همانند روز اولی که آن را خریده‌اید عمل نخواهند کرد اما این روش‌هایی که به شما معرفی می‌کنیم راه‌هایی هستند که عملکرد گوشی شما را به شکل محسوسی بهبود می‌بخشند و باعث می‌شوند که روان‌تر به نظر بیایند ولی هرگز این روش‌ها نمی‌توانند معجزه کنند!

خالی کردن حافظه ذخیره‌سازی

اولین روش خالی کردن حافظه ذخیره سازی گوشی شما است که به این معناست شما هیچوقت نباید حافظه گوشی خود را به صورت کامل پر کنید؛ زیرا این کار تاثیر فو‌ق‌العاده بدی روی عملکرد گوشی خواهد گذاشت و سبب می‌شود که گوشی کند شود. در صورت پر بودن حافظه داخلی سرعت گوشی شما به شدت کند می‌شود زیرا تمامی سیستم عامل‌های اندروید برای عملکرد بدون مشکل به حداقل 5 تا 8 گیگ فضای خالی نیاز دارند و به همین خاطر هرگز نباید بیش از 80 درصد حافظه آن را پر کنید. زیرا در صورت پر بودن آن انجام کارهای ساده‌ای همچون باز کردن و نصب برنامه‌ها یا پخش ویدیو بیشتر از حالت عادی زمان خواهد برد و گوشی در هنگام استفاده زیاد، هنگ می‌کند.

حذف برنامه‌های بدون استفاده

روش دومی که به افزایش سرعت گوشی اندرویدی شما کمک می‌کند حذف برنامه‌ها و بازی‌های قدیمی و بدون استفاده است. این روش حافظه گوشی را آزاد می‌کند و عملکرد و سرعت سخت‌ افزار گوشی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

تغییر سرعت انیمیشن‌های سیستمی

این روش به طور مستقیم باعث افزایش سرعت گوشی‌ اندرویدی شما نمی‌شود اما تغییر سرعت انیمیشن‌های سیستمی به سریع‌تر تمام شدن المان‌های گرافیکی کمک می‌کند و در نتیجه باعث افزایش سرعت می‌شود. برای تغییر سرعت انیمیشن‌ها ابتدا باید Developer options را فعال کنید و سپس تغییر سرعت انیمیشن‌ها انجام دهید. برای این کار باید ابتدا وارد تنظیمات گوشی شوید و سپس گزینه About Phone را انتخاب کنید. در این مرحله در انتهای لیست گزینه‌‌ای به نام Build number مشاهده خواهید کرد که باید ۷ بار روی آن ضربه بزنید. پس از آنکه developer options را فعال کردید، نوبت به تغییر سرعت انیمیشن‌ها رسیده است. حالا برای این کار ابتدا وارد تنظیمات گوشی شوید. سپس گزینه System را انتخاب کنید و بعد گزینه developer options که در اواخر لیست قرار دارد را انتخاب کنید. کمی پایین بروید تا اینکه به بخشی تحت عنوان Drawing برسید. در این قسمت سه گزینه Window animation scale، Transition animation scale و Animator duration scale را مشاهده خواهید کرد که همگی به صورت پیش‌ فرض روی 1x قرار دارند. برای افزایش سرعت، آن‌ها را روی 0.5x تنظیم کنید. در این موقعیت اعداد کوچکتر سریع‌تر هستند. در اینجا شما حتی می‌توانید آن‌ها را به صورت کامل غیر فعال کنید.

ری‌استارت کردن گوشی

در گذشته گوشی‌های اندرویدی آنچنان در مدیریت رم عملکرد خوبی نداشتند و یکی از راهکارهای اصلی برای افزایش سرعت این گوشی‌ها ری‌استارت کردن آن‌ها بود که کمک زیادی به افزایش سرعت گوشی می‌کرد. شاید این روش از نظر خیلی‌ها منقرض شده باشد چون این روش تاثیر چشمگیری روی گوشی‌های اندرویدی جدیدتر یا گوشی‌های میان رده به بالا ندارد اما باید گفت هنوز هم برخی گوشی‌های اندرویدی اقتصادی در مدیریت رم عملکرد چندان خوبی ندارند و به همین خاطر توصیه می‌شود که هر چند روز یکبار آن‌ها را ری‌استارت کنید. در واقع این کار باعث می‌شود که فرآيند‌های غیر ضروری پس زمینه متوقف شوند و عملکرد کلی سیستم بهتر شوند.

استفاده از نسخه لایت برنامه‌ها

یکی از بهترین راهکارها در این زمینه استفاده از نسخه‌ لایت برنامه‌ها است. گوگل و برخی دیگر از توسعه ‌دهندگان مشهور، نسخه‌های لایت برنامه‌های خود را برای گوشي‌های اندرویدی قدیمی‌تر که بیشتر با مشکل کندی سرعت همراه هستند ارائه کرده‌اند تا محدودیت منابع سخت ‌افزاری این سری از گوشی‌ها کمتر شوند. برنامه‌های محبوبی همچون گوگل، و گوگل مپ، توییتر، اسپاتیفای، اسکایپ و فیسبوک در فروشگاه گوگلی پلی استور نسخه لایت خود را ارائه کرده‌اند تا کاربران هنگام استفاده از آن‌ها هیچ گونه مشکلی نداشته باشند. یکی دیگر از مزیت‌های نسخه‌ لایت را می‌توان اشغال حجم حافظه‌ای کم‌تر نسبت به نسخه اصلی دانست. برای مثال برخی از گوشی‌های قدیمی اندرویدی تنها 4 گیگابایت حافظه ذخیره ‌سازی دارند و  این برنامه‌ها از این نظر برای آن‌ها خیلی خوب خواهند بود.

دریافت به روزرسانی‌های نرم ‌افزاری

اگر این روش‌ها را انجام دادید و هم‌چنان با مشکل کندی سرعت مواجه بودید می‌توانید به روز رسانی برنامه‌ها را نیز امتحان کنید. همیشه گوشی خود را به آخرین نسخه اندروید که برای دستگاه شما منتشر شده، آپدیت کنید و تمامی وصله‌های امنیتی ماهیانه را نیز نصب کنید. گوگل با هر آپدیت سیستم عامل اندروید را بهینه‌تر می‌کند تا شاهد عملکرد روان و سریع گوشی باشید. آپدیت کردن گوشی همچنین می‌تواند به آزاد شدن برخی منابع مورد نیاز سیستم منجر شود و بدین ترتیب سرعت لود شدن برنامه‌ها کاهش می‌یابد.

ریست فکتوری

ریست فکتوری یکی دیگر از پیشنهادات برای رفع این مشکل است اما دقت کنید که این کار باید جزء آخرین راه‌ حل‌های شما باشد؛ زیرا عملا تمامی داده‌های شما را پاک می‌کند و دستگاه را به حالت اولیه خود مانند زمانی که تازه آن را خریده‌اید بر می‌گرداند. در واقع با ریست فکتوری باید همه چیز را از اول راه‌ اندازی کنید و برنامه‌های مورد نیاز خود را از پلی استور دانلود کنید و مجددا وارد حساب‌های کاربری خود شوید.

استفاده از یک رم قدرتمند

اگر یک گوشی اندرویدی کند دارید شاید بهتر باشد به نصب یک رم یا کرنل قدرتمند دیگر هم فکر کنید. اگر چه تمام گوشی‌های اندوریدی در چند سال اخیر تغییرات باور نکردنی داشته‌اند اما همچنان رم‌ها یا کرنل‌های شخص‌ ثالث برای دستگاه‌های نسبتا محبوب موجود هستند. نصب یک رم شخص ثالث باعث می‌شود که گارانتی دستگاه باطل شود؛ اما اگر گوشی شما قدیمی است و گارانتی آن تمام شده، جای نگرانی نیست. برای این کار ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که قفل بوت‌لودر باز شده است. سپس دستگاه را روت کرده و رم مورد نظر خود را نصب کنید. پیش از انجام این کار حتما تمامی مراحل نصب بوت‌لودر مربوط به گوشی خود را با دقت بخوانید و خطرات احتمالی را نیز در نظر داشته باشید. رم‌های شخص ثالث معمولا برای عملکرد هرچه بهتر ساخته شده‌اند و در آن‌ها خبری از برنامه‌های اضافی شرکت سازنده گوشی نیست. به همین دلیل بعد از نصب آن‌ها با بیشتر شدن حافظه داخلی گوشی، سرعت آن نیز به مراتب بالاتر می‌رود. اگر برای شما هم این سوال پیش آمد که چه رم‌های بهتری هستند باید گفت در حال حاضر LineageOS و Paranoid Android به عنوان محبوب‌ترین کاستوم رم‌های اندرویدی شناخته می‌شوند اما لزوما بهترین گزینه برای دستگاه شما نیستند و بهتر است در این مورد حسابی تحقیق کنید.

جمع ‌بندی

در آخر باید گفت با این راهکارهای ذکر شده سرعت گوشی اندرویدی شما تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند اما فراموش نکنید که این موارد تنها توصیه‌هایی برای بهبود عملکرد هستند و قطعا نمي‌توانند نبود منابع سخت ‌افزاری لازم را جبران کنند. به همین خاطر اگر یک گوشی اندرویدی خیلی قدیمی یا فوق ‌العاده ضعیف دارید که شما را اذیت می‌کند، زمان آن رسیده که گوشی خود را عوض کنید و از اندرویدهای جدیدتر و قدرتمندتر استفاده کنید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه