رتبه بندی اعتیاد به گوشی موبایل در دنیا، ایران در رده ششم

رتبه بندی اعتیاد به گوشی موبایل در دنیا، ایران در رده ششم

امروزه هر کسی یک گوشی موبایل مخصوص به خود را دارد و می‌توان گفت در این دنیای داغ تکنولوژی هیچ محدودیت سنی برای خرید گوشی موبایل دیده نمی‌شود.

اعتیاد به گوشی موبایل یکی از بزرگترین مشکلات جامعه است که در همه کشورها دیده می‌شود. به دلیل گسترش جدی این موضوع محققان دانشگاه مگ گیل کانادا تصمیم گرفتند مطالعه جدید از میزان اعتیاد کاربران هر یک از کشورهای دنیا به گوشی‌های هوشمند را بررسی کنند. حالا این محققان به نتایج جالبی رسیده‌اند که طبق آن میزان اعتیاد هر کشور به گوشی موبایل به طور دقیق اعلام شده است. طبق این گزارشات مردم کشورهای چین، مالزی در صدر جدول و پس از آن عربستان سعودی به‌ترتیب بیشترین اعتیاد را به گوشی هوشمند داشته‌اند. ایران در رده ششم این جدول جای دارد و کشورهایی مثل فرانسه و آلمان و آمریکا در پایین لیست قرار گرفته‌اند.

رتبه بندی اعتیاد به گوشی موبایل در دنیا

محققان در این مطالعه همه فاکتورهای موثر در میزان اعتیاد به گوشی را در قالب امتیازی بین 10 تا 60 برای هر کشور در نظر گرفته‌اند که چین باکسب 36 امتیاز بالاتر از دیگر کشورها قرار دارد. همان طور که گفتیم این مطالعه در دانشگاه مگ گیل کانادا با تحقیق روی 34 هزار کاربر در 24 کشور دنیا و در فاصله زمانی بین سال‌های 2014 تا 2020 انجام شده است. بیشتر افرادی که در این مطالعه شرکت کرده‌اند بین 15 تا 35 سال سن داشتند که میانگین سنی 28.5 را ایجاد کرده‌اند و حدود 60 درصد شرکت ‌کنندگان نیز زن بوده‌اند. طبق تحقیقات میزان اعتیاد به گوشی در بین کاربران به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله می‌توان به تاثیر آن در زندگی روزمره، عادات اجتماعی، انتظارات فرهنگی و موارد دیگر اشاره کرد. بر این اساس کشورهایی مثل فرانسه و آلمان چون از نظر فرهنگی فردگرا و کمتر اجتماعی هستند، این موضوع باعث شده تا از گوشی خود برای برقراری روابط اجتماعی کمتر استفاده کنند.

رتبه بندی اعتیاد به گوشی موبایل در دنیا

هم‎‌چنین در کشورهایی که در بالای جدول قرار دارند برخورد اجتماعی بالا دیده می‌شود و همین موضوع باعث استفاده بیشتر از گوشی‌های موبایل شده است. این استفاده تا یک اندازه مشخص کاملا استاندارد می‌باشد اما متاسفانه در این کشورها این میزان مصرف بیش از حد استاندارد است. بر اساس این تحقیق در تمام دنیا میزان اعتیاد به گوشی در بین کاربران روزبه‌روز در حال افزایش است و اعتیاد بیش از حد به گوشی می‌تواند آثار روانی قابل‌توجهی را روی افراد بگذارد. در حال حاضر محققین پس از بررسی نتایج این گزارش در حال انجام تحقیقاتی برای رفع این مشکل و کاهش آن در تمامی کشورها هستند.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه