برای خرید موس مناسب چقدر باید هزینه کرد؟

برای خرید موس مناسب چقدر باید هزینه کرد؟

برای خرید موس مناسب چقدر باید هزینه کرد؟

آیا به دنبال خرید موس مناسب هستید؟ آیا موس گران قیمت بادوام تر هستند؟ آیا برای خرید موس سردرگم هستید؟ برای خرید موس مناسب چقدر باید هزینه کرد؟ اگر شما هم با این مشکلات و سوالات مواجه هستید این مقاله به عنوان راه حلی به شما پیشنهاد می شود. هرکسی که با کامپیوتر و لپتاب سرو کار داشته باشد مسلما به ضرورت موس پی می برد. موس یکی از دستگاه های ورودی پرکاربرد کامپیوتر و لپتاب محسوب می شود. هرکسی با توجه به نیازش در ساعاتی از روز با موس سر کار دارد. اگر شما در زمینه طراحی گرافیک و یا بازی های کامپیوتری (گیمر)  فعالیت دارید موس از واجبات برای شما محسوب می شود در واقع قلب تپنده شما موس شماست بدون موس عملا کاری از پیش نخواهید برد. گیمر ها و گرافیست ها با توجه به ظرافت و حساس بودن کارشان بوسیله موس می توانند به دقت بالایی برسند و نتیجه مطلوبی را کسب کنند. اما برای خرید یک موس خوب چه باید کرد؟ در خرید موس به چه مواردی دقت کنیم؟ خرید یک موس خوب می توان چالش ها خاص خود را داشته باشد مخصوصا اگر آپشن های خاصی را از آن انتظار دارید. گاهی افراد در عین حال که یک لپتاب یا کالای دیجیتال را با حساسیت های زیادی خریداری می کنند اما در خرید موس و کیبورد کوتاهی و کم توجهی دارند. با توجه به مواردی که ذکر کردیم موس از جمله دستگاهای ورودی پرکاربرد کامپیوتر می باشد. افراد زیادی با این تفکر غلط که هرچقدر موس گرانتر باشد کارایی و دوام بیشتری دارد و بر این باور قدیمی که هیچ ارزانی بی دلیل نیست تکه زده اند. اما با تمام اطمینان می توان به این افراد گفت که هر گرانی هم دلیل بر کیفیت نیست. در کنار این افراد نباید از کسانی که تنها به دنبال ارزان ترین هستند نیز غافل شد این افراد هیچ اهمیتی به نوع کارایی و سرعت موس ندارند و با خرید اولین موس ارزانی که می بینند خود را پیروز میدان می دانند اما غافل از آنکه چنین نحوه خریدی می تواند خوشامدگویی به مجموعه ای از دردسرها باشد. علاوه بر همه این ها انتخاب موس مناسب می‌تواند روی انگشتان، مچ دست و حتی ستون فقرات تأثیرگذار باشد، بله همه این ها اهمیت نکات مربوط به خرید موس را جدی‌تر می‌کنند. از جمله این نکات به طور مختصر می توان به سنسور موس لیزری یا اپتیکال، اتصال USB، تعداد پیکسل‌ها، قیمت موس، اندازه موس و ... اشاره کرد. ما در اینجا مجموعه از نکات مهمی که در خرید موس خوب می تواند مفید باشد معرفی کرده و درباره آن ها بحث می کنیم. با مطالعه هر قسمت از آن می‌توانید اطلاعات کافی از ویژگی‌های موس مورد نیازتان را پیدا کنید.

قیمت موس

یکی از مهم ترین مسائل در خرید موس که می تواند دغدغه ایجاد کند هزینه است که بابت موس مورد نظر پرداخت می کنیم. گاهی اوغات با پرداخت مبالغ بالا موس کارای مورد نیاز را نداشته و عملا هزینه اضافه ای روی دستمان میگذارد. با اوضاع اقتصادی فعلی و افزایش قیمت ابزار دیجیتالی باید با دید بازتر و آگاهی کاملتری اقدام به خرید کرد. در قیمت موس موارد بسیاری تاثیرگذار هستند و با اضافه شدن امکانات و ویژگی های موس قیمت آن نیز تغییر خواهد کرد.

 انواع اتصالات موس

قبل از خرید موس ابتدا باید از سیستم خود شناخت کافی داشته باشید به عنوان مثال باید بدانید که  اتصال سیستم شما ز چه نوعی می باشد، به صورت USB یا PS/2 است زیرا اگر بدون نقطه اتصال مناسب حتی بهترین موس هم به دردتان نخواهد خورد. پس همیشه در راهنمای انتخاب موس به دنبال نوع اتصال آن باشید. بیشتر موس‌ها و صفحه کلیدهای مدرن از طریق USB به رایانه‌ها متصل ‌می‌شوند. زیرا این روز‌ها همه‌ی سیستم‌ها به درگاه‌های USB مجهز هستند. اما بعضی از آنها از اتصال PS/2 استفاده می‌کند. که شما با توجه به سیستمتان اقدام به خرید یکی از آن ها می کنید.

تعداد پیکسل‌ها در هر اینچ (DPI)

DPI در واقع همان تعداد پیکسل های صفحه نمایش در هر اینچ هستند و هرچقدر این مقدار بیشتر باشد حرکات موس ریزتر خواهد بود و دقت موس بالاتر می باشد. به افرادی در کارهای گرافیکی و یا بازی مشغول هستند توصیه می شود ماوسی با این ویژگی‌ها بخرید؛ DPI 800 تا DPI 1000. اما این بدان معنی نیست که DPI برای افرادی که فعالیت های دیگری با کامپیوتر انجام می دهد اهمیت ندارد.

سنسور لیزری یا اپتیکال

موس های اپتیکال در سال 1980 توسط استیون کیش در لابراتوار دانشگاه MIT خلق شد این موس ها از طریق یک نور (عموما LED) و یک سنسور CMOS همانند سنسور دوربینی که در دوربین‌ها و گوشی‌ های ما موجود است حرکات و قرارگیری ماوس بر روی سطوح مختلف را محاسبه می‌کند. این ماوس‌ها در هر ثانیه هزاران تصویر را ثبت می‌کنند تا درک بهتری نسبت به حرکت داشته باشند و محدودیتی که دارند برای کارکرد بهتر روی موس پد قرار بگیرد. اگر کاربر عادی کامپیوتر هستید می توانید از این نوع موس به راحتی استفاده کنید. اما موس های لیزری که در سال در سال 1998 توسط شرکت Sun Microsystems معرفی شدند همان فرایند ماوس اپتیکال را در ثبت تصاویر و محاسبه حرکات دارد اما به جای استفاده از یک نور LED از یک لیزر اینفرارد دیود استفاده می‌کند تا تصاویر را ثبت کند. این موس کیفیت و تعداد تصاویر  ثبت شده را افزایش می دهد. اگر به دنبال بدون محدودیت قرار گیری روی سطوح و رزولوشن بالا هستید موس های لیزری می توانند گزینه مناسبی برای شما باشند.

راحتی کار با موس

از آنجایی که موس یک وسیله ای است که با دست هدایت می شود طراحی آن باید به فرمی باشد که در دست ایجاد ناراحتی نکرده و فرد در طولانی مدت بتواند به راحتی و بدون مشک از موس استفاده کند. برخی بر این باورند که شکل و ظاهر موس صرفا جنبه تبلیغات داشته و تنها باید از روی سلقه و علاقه آن را خرید اما خرید یک موس نامناسب می تواند به مچ دست شانه و حتی ستون فقرات نیز آسیب بزندنحوه استفاده موس در افراد به شکل های متفاوتی است برخی از کفت دست و کفت انگشتان برای فشردن کلیدهای موس استفاده می کنند برخی نیز از نوک انگشتان افرادی که از کف دست و انگشتان برای اینکار استفاده می کنند بهتر است موس بزرگ با کمی انحنا می تواند کار را برایشان راحتتر کند از وارد شدن فشار به مچ دست نیز جلوگیری می کند.

موس بی سیم یا با سیم

قاعدتا استفاده از موس بی سیم به دلیل راحتی در حمل و گیر نکردن سیم‌هایی که یک موس با سیم دارد راحت‌تر است، و شاید این فکر به ذهنمان برسد که تنها تفاوت این موس ها همین باشد. اما از نکات منفی موس‌های بی‌سیم می‌توان به تاخیر 8 میلی‌ثانیه‌ای آن‌ها اشاره کرد. همچنین تعویض همیشگی باتری این موس‌ها هزینه زیادی نیز به همراه دارد. تاخیر 8 میلی‌ثانیه‌ای اصلا برای استفاده این موس‌ها در بازی‌های شوتر مناسب نیست و همان‌طور که می‌دانید، تمام موس‌های گیمینگ با سیم هستند. پس در نتیجه اگر طراح گرافیک یا گیمر هستید اصلا به فکر خرید موس‌های بی‌سیم نباشید. همچنین موس های بی سیم به دلیل داشتن باتری سنگینتر هستند! بله استفاده دراز مدت از همین جسم کوچک و نه چندان سنگین می توان خستگی و ناراحتی هایی را برای دست و مچ دست پدید آورد.

کم یا زیاد بودن تعداد دکمه‌ها

اگر کاربر ساده کامپیوتر هستید نیاز به خرید موس با دکمه های زیاد نیست. ساده‌ترین و ارزان‌ترین ماوس‌های بازار، دو دکمه کلیک راست و چپ و یک عدد اسکرولر دکمه دار دارند. همین سه دکمه برای یک کاربر خانگی یا اداری کفایت می‌کند. حتی نیاز بسیاری از گیمرهای خانگی نیز با این تعداد دکمه، برطرف خواهد شد. اما اگر به کارهایی همانند گرافیک، تدوین فیلم، آهنگسازی، نقشه کشی یا بازی‌های استراتژیک مشغولید، دکمه‌های بیشتر، کمک شایانی به شما خواهد کرد. شما می‌توانید این دکمه‌ها را برای زدن میانبرهای کیبورد برنامه‌ریزی کنید. بدین ترتیب با یک کلیک، فرمان‌های پیچیده و وقت گیر شما به اجرا در می‌آیند. همه موارد ذکر شده در این مقاله می تواند تاثیری روی قیمت موس بگذارند. شما می توانید با توجه به نکات گفته شده موس خود را با توجه به کاربردی که از آن انتظار دارید خریداری کرده و از هزینه اضافی دور بمانید. شما میتوانید این محصول را از فروشگاه اینترنتی بالاکا تهیه کنید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه