لوازم آرایشی بهداشتی و سلامت چه ویژگی هایی دارند

لوازم آرایشی بهداشتی و سلامت چه ویژگی هایی دارند

استفاده از لوازم آرایشی و خرید لوازم آرایشی جزء جذاب زندگی ما است، در میان طیف وسیعی از برند‌ها و محصولات گوناگون انتخاب درست لوازم آرایشی و شناخت نوع پوست و نوع آرایش که هم طبیعی به نظر برسد و هم سلامت پوست ما را تامین کند، بسیار حائز اهمیت است.

قبل از پرداختن به این موضوع که اصلا لوازم آرایشی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد بیاید به ریشه پیدایش لوازم آرایش و اصلا نیاز ما به میکاپ و آرایش بپردازیم.

تاریخچه پیدایش لوازم آرایش

قدمت استفاده از لوازم آرایشی به دوران مصر باستان بر‌میگردد، از زمان مصر باستان استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی برای جلوه‌های بصری و استفاده شخصی کاربرد داشته است.

استفاده از پماد‌ها و روغن‌های معطر برای تمیزی و نرم‌نگه داشتن پوست و همچنین پوشاندن بوی بدن استفاده می‌شد.زنان از سنگ معدن سرب و مواد معدنی به عنوان لوازم آرایش استفاده می‌کردند همچنین از بادام سوخته برای جلوه دادن به چشم‌ها به عنوان خط چشم استفاده می‌شد.

استفاده از عصاره گل‌ها برای معطر نمودن بدن و یا محیط بسیار محبوب بوده است.

تمامی این موارد نشان می‌دهد که انسان به لحاظ میل و گرایش درونی خود به زیبایی، همواره در تلاش بوده تا به بهترین شکل ممکن خود را آراسته کند اما گاهی اوقات این زیبایی و آراستگی ممکن است به قیمت جان فرد تمام شود.

زیبایی یا سلامتی؟ کدام را انتخاب می‌کنید؟

پاسخ کاملا واضح است، در دنیای امروزی که اهمیت رسیدگی به پوست و مو دو چندان شده است مسلما زیبایی در کنار سلامتی معنا پیدا می‌کند.

لوازم آرایشی بهداشتی و سلامت

لوازم آرایشی و بهداشتی از چه موادی تهیه می‌شوند؟

وقتی قرار است از لوازم آرایشی و بهداشتی بصورت روزانه استفاده کنیم بهتر است بدانیم که چگونه و از چه موادی ساخته شده‌اند؟

لوازم آرایشی طیف بسیار گسترده‌ای از عطر‌ها، لوسیون‌ها، کرم‌های مایع، پودر‌ها، دئودورانت، رژلب و محصولات بسیار دیگری شامل این لیست بلند بالا را در بر میگیرد.

ترکیبات لوازم آرایشی اغلب شیمیایی است و در بیشتر موارد از اسانس، رنگ و مواد مختلف دیگری در آن استفاده می‌شود. این ترکیبات شیمیایی باعث بروز برخی حساسیت‌ها و لک‌های پوستی در افراد می‌شوند که ظاهری نامناسب به فرد می‌دهد و ممکن است لطمه جبران ناپذیری به پوست وارد کند. اما برای جلوگیری از این گونه عوارض چه باید کرد؟ آیا کلا باید استفاده از این لوازم آرایشی و بهداشتی خودداری نمود؟ قطعا نه، چون یک انتخاب درست از لوازم آرایشی و بهداشتی مرغوب که بر اساس مواد طبیعی ساخته شده باشند و یا بیشتر مواد تشکیل دهنده آن ساختار طبیعی داشته باشد می‌تواند حتی برای رفع نواقص پوست و شادابی آن موثر باشد.

لوازم آرایشی و بهداشتی باید دارای چه ویژگی‌هایی باشند؟

داشتن یک حس خوب از بدن و صورت خود، برای انجام فعالیت‌های روزانه ضروری است. حس اعتماد به نفس و ظاهری آراسته و داشتن یک کاریزمای مناسب و تاثیر گذار از جمله مواردی است که در همان نگاه اول از یک شخص می‌توان متوجه آن شد.

امروزه خیلی از ایرادات پوست و مو قابل درمان هستند و حتی برای جلوه دادن و شاداب نشان دادن پوست و موی ما، لوازم آرایشی و بهداشتی به کمک ما می‌آیند. بسیار مهم است که از بدن خود راضی باشید و برای رسیدن به این هدف باید بهترین مراقبت را از پوست خود انجام دهید. لوازم آرایشی ارگانیک یکی از این موارد است که باید به آن توجه کنید.

ممکن است این سوال را از خود بپرسید که "هزاران لوازم آرایشی وجود دارند که به نظر همگی یکسان هستند " بله، برخی از آنها یکسان هستند اما همیشه مواردی وجود دارد که باعث ایجاد تفاوت می‌شود. وقتی صحبت از لوازم آرایشی می‌شود بسیار مهم است که مواد استفاده شده در آن ارگانیک و طبیعی باشد و هرچه برندی که برای لوازم آرایشی خود انتخاب می‌کنید به این ویژگی نزدیک‌تر باشد، بهتر است.

لوازم آرایشی از هر برندی که انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • فرمولاسیون و مواد اولیه

اولین عاملی که قرار است در خرید و استفاده از لوازم آرایشی به آن توجه کنید، مواد و ساختار موجود در آن است؛ بسیار مهم است که لوازم آرایشی انتخاب کنید که مواد داخل آن باعث آسیب رساندن و حساسیت پوستی نشود. در صورتی که پوست حساسی دارید از محصولی استفاده کنید که در فرمولاسیون آن آلفاهیدروکسی‌اسید نداشته باشند و به جای آن از مواد مغزی  مرطوب کننده پوست استفاده شده باشد.

 

  • برند لوازم آرایشی

یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید برند لوازم آرایشی است که استفاده می‌کنید. غول های بزرگ برند‌های آرایشی بسیاری در این صنعت وجود دارند که همواره تلاش می‌کنند تا در این عرصه رقابت شماره یک بازار هدف باشند. بسیاری از ما با این برند‌های آرایشی آشنا هستیم و سعی می‌کنیم تا از میان این برند‌های مطرح با توجه به نیاز و بودجه خود بهترین محصول را انتخاب کنیم . اما یکی از موضوعات داغ و حساسی که اخیرا بسیار هم در فضای مجازی درباره این غول‌های آرایشی مطرح شده است تست حیوانی این برند‌های آرایشی است.

تست لوازم آرایشی روی حیوانات نوعی سوء استفاده و آزار حیوانات بی‌گناه است که به منظور اطمینان از اثربخشی و حساسیت‌زا نبودن لوازم آرایشی در انسان انجام می‌شود. هنوز هم برند‌های آرایشی مطرحی هستند که لوازم آرایشی خود را بر روی حیوانات تست می‌کنند و این موضوع اعتراض جهانی نسبت به این برند ها و خشم حامیان حیوانات را برانگیخته است.

برای پایان دادن به اینگونه فعالیت ها می‌توانید از برند‌هایی که بسیار هم با‌کیفیت تر از این غول‌های آرایشی هستند استفاده کنید. برای دانستن نام برند‌هایی که تست حیوانی ندارند کافی است یک جستجوی ساده در اینترنت انجام دهید.

لوازم آرایشی بهداشتی

  • نوع و رنگ پوست

یکی از عواملی که برای انتخاب لوازم آرایشی باید مد نظر قرار بدهید دانستن نوع پوست خودتان است. اگر می‌خواهید لوازم آرایشی که انتخاب می‌کنید بهترین اثر بخشی را داشته باشند باید محصولی را انتخاب کنید که با نوع و رنگ پوست شما سازگاری بیشتری دارند.

برند‌های آرایشی و بهداشتی همواره محصولات متنوعی را با تمامی سلایق و طیف گوناگونی از رنگهای پوست تولید می‌کنند. به طور مثال اگر پوستی چرب دارید و قصد انتخاب یک ضد آفتاب را دارید بهتر است ضد‌آفتابی را انتخاب کنید که کلمه فاقد چربی یا Oilfree  روی آن محصول داشته باشد و یا اگر پوستی بسیار خشک دارید همیشه از محصولاتی استفاده کنید که خاصیت آبرسانی داشته باشند.

  • مجوز و استاندار‌های لازم

توجه داشته باشید که برند لوازم آرایشی و بهداشتی و همچنین مواد شوینده که برای پوست و موی خود انتخاب می‌کنید، حتما لوگوی استاندارد و مجوز‌های مربوطه را بر روی محصول خود درج کرده باشد، همچنین درج تاریخ انقضای محصول الزامی است. بنابراین هرگز گول ظاهر شیک یک محصول را نخورید و اولین چیزی که به آن باید توجه کنید استاندارد بودن و تاریخ انقضای محصولی است که قصد خرید آن را دارید.

لوازم آرایشی بهداشتی و سلامت

  • نظرات مشتریان و بازخورد محصول

شاید یکی از مواردی که برای همه ما سوال ایجاد می‌کند این است که چرا فلان برند آرایشی به پوست من نمی‌افتد در صورتی که دوستان و یا آشنایان من از آن استفاده کرده‌اند و احساس رضایت داشته اند. ابتدا شما باید شناخت مناسب از نوع پوست و موی خود داشته باشید و محصولی را انتخاب کنید که با پوست و موی شما سازگار است؛ سپس نقد و بررسی، بازخورد و نظرات مشتریان در خصوص آن محصول را مطالعه کنید، این موارد می‌تواند در خرید لوازم آرایشی مناسب به شما کمک کند.

 

  • تست نمونه محصول

بسیاری از برندهای آرایشی هستند که محصولات خود را در ابعاد کوچک‌تر یا اصطلاحا تستر نیز تولید می‌کنند و به مشتری این امکان را می‌دهند تا در زمان خرید بتوانند محصول را روی پوست خود امتحان کرده و از رنگ و کیفیت آن مطلع شوند. تست لوازم آرایش یکی از مواردی است که به شما آزادی عمل در انتخاب یک محصول را می‌دهد اما توجه کنید که در مورد تست رژ و ریمل یا خط چشم اطمینان حاصل کنید که برای تست آن از اپلیکاتور‌های یکبار مصرف استفاده می‌کنید تا باعث انتقال بیماری و باکتری نشود.

لوازم آرایشی بهداشتی و سلامت

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا اطلاعات درست و کاملی در خصوص ویژگی‌های لوازم آرایشی و بهداشتی به شما عزیزان ارائه شود. تاثیر زیبایی و سلامت پوست امروزه بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته، بنابراین بهتر است پیش از آنکه لوازم آرایشی گران قیمت و متنوع خریداری کنید، ابتدا به حفظ شادابی و سلامت پوست و موی خود رسیدگی کنید. چراکه با وجود داشتن یک پوست پر از لک یا جوش، بهترین لوازم آرایشی نیز نمی‌توانند جای پوست شفاف و زیبا را بگیرند به همین خاطر در ابتدای امر به فکر سلامت و بهداشت پوست خود باشید و قبل از خرید هر محصول آرایشی درباره آن تحقیق کنید.

همچنین میتوانید محصولات مورد نیاز خود را با جستجو در اینترنت و در فروشگاه آنلاین معتبر پیدا کنید و به راحتی خرید را انجام دهید تا نیازی به خارج شدن از منزل نیز نداشته باشید.

 

 

منبع: https://cosmeticsinfo.org/Ancient-history-cosmetics

         https://www.nascosmetics.com.au/features-benefits

نظر خود را بنویسید

دیدگاه