انواع گلس گوشی و اهمیت آنها

انواع گلس گوشی و اهمیت آنها

در این مقاله قصد داریم شما را به طور کامل با انواع گلس گوشی آشنا کنیم و چند نمونه از بهترین مدل های آنرا با هم بررسی کنیم تا به تمام سوال های شما راجب گلس های گوشی پاسخ داده باشیم.

گلس گوشی

درواقع مننظور از گلس گوشی، همان لایه ای است که به عنوان محافظ بر روی گوشی شما قرار میگیرد و مقاومت آنرا در برابر ضربه، خط و خش و عوامل خارجی چند برابر میکند. امروزه بازار پر شده از انواع گلس ها و محافظ های صفحه نمایش که باعث سردرگمی میشود. همچنین باید در نظر داشت که گلس گوشی، مهمترین وسیله جانبی است که باید بلافاصله بعد از خرید گوشی، به نصب آن اقدام کنیم.

بهترین گلس کدام است؟

انواع گلس گوشی و اهمیت آنها
انواع گلس گوشی و اهمیت آنها

با توجه به شرایط حاکم بازار ایران، متاسفانه باید بگوییم که هیچ یم از برند های معتبر دنیا به طور مستقیم در ایران فعالیت ندارند و هرگز به پای آن کیفیت مطلوب و اصلی نخواهند رسید. ولی در این میان تنها برندی که سال هاست به طور رسمی و قانونی و با نمایندگی های متعدد در ایران فعالیت میکند، گلس برند بوف (BUFF) است. در ادامه گلس های این برند را به طور کامل برایتان معرفی میکنیم.

برند Buff در گلس

نصب درست گلس یکی از بخش های مهم در استفاده از گلس و اگه گلس خوب چسبیده نشه میتواند باعث آسیب دیدن صفحه نمایش گوشی شما شود! یکی از برند هایی که سالهاست درحوزه گلس موبایل فعالیت داره برند Buff هست که انواع گلس را با انواع جنس ها دارند، گلس هایی که از کیفیت فوق بالایی برخوردارند. یکی از ویژگی های این گلس ها، قابلیت آنتی شوک هست که ضربه را به طور کامل در خود جذب میکند و اجازه آسیب به صفحه نمایش را نمیدهد. اگر گلس آنتی شوک نباشد ممکن باعث پیکسل سوختگی یا ضعیف شدن تاچ گوشی شود. از ویژگی دیگر گلس بوف میشود به 6 ماه گارانتی اشاره کرد که اگر گلس بوف روی گوشی شما نصب شده باشد و به صفحه نمایش گوشی شما آسیبی برسد، شرکت Buff درصد بالایی از هزینه تعمیر صفحه نمایش گوشی را تقبل میکند.  تمامی محصولات Buff با دستگاه مخصوص نصب میشوند و این دستگاه باعث میشود که موقع نصب گلس هیچگونه حباب و هوایی بین گلس و صفحه نمایش گوشی قرار نگیرد. در نهایت در انتخاب گلس مناسب کاملا دقت کنید چون این گلس عامل محافظت گوشی شما در برابر ضربه هست و استفاده از گلس نامناسب، ممکن است هزینه های زیادی رو دست شما بگذارد. 

دو مدل اصلی گلس گوشی

در اینجا شما را با انواع مدل‌های محافظ صفحه نمایش موبایل موجود در بازار آشنا خواهیم کرد. گلس‌ها در 2 مدل اصلی شیشه‌‌ای و یا پلاستیکی تولید می‌شوند. گلس شیشه‌ای بخاطر نداشتن قابلیت انعطاف پذیری در تولید و عدم پوشش قوس اطراف صفحه‌نمایش در نسل جدید گوشی ‌های موبایل، دیگر قابل استفاده نیستند.

انواع گلس گوشی و اهمیت آنها
انواع گلس گوشی و اهمیت آنها

۱- گلس پلاستیکی یا همان 9D

همان گلس پلاستیکی است که حتی با نام‌های ۳d تا ۴d ،۵d تا حتی ۱۰۰d هم بر روی بسته نامگذاری می‌شوند. جالب است که این عدد‌ها بیانگر طراحی لبه‌های گلس‌هاست و به فناوری برش این نوع گلس‌ها اشاره دارد.

تا ۲ سال پیش گلس‌ها معمولی و کاملاً تخت بودند، اما با خمیده شدن اطراف صفحه نمایش موبایل‌ها، شرکت‌های تولید گلس که عمدتاً در کارگاه‌های کاملاً معمولی چین هستند، گلس‌های  3D را تولید کردند. گلس های سه بعدی که قرار بود به معنای خمیده بودن اطراف و یا تخت نبودن گلس باشد، اما بعدها همان نوع گلس را با نام‌های عجیب 4D 5D, 9D حتی  11Dو… نیز تولید کردند. واقعیت این است که هیچ کدام از این نام‌ها نشان دهنده تفاوت در  میزان کیفیت، ظرافت، شفافیت و دوام بالا نیست و بیشتر جنبه تبلیغی دارد. پس بهتر  است بدانید که در ایران تمام گلس ‌های فول صفحه در یک سطح هستند. همین نوع گلس است که عمده مصرف بازار کشور را تشکیل میدهد.

از نقاط ضعف آن می‌توان گفت که معمولاً جنس چسب بی کیفیتی دارند و ممکن است بعد از مدتی از اطراف از نمایشگر گوشی جدا شود. همچنین در برخی مدل‌ها ممکن است قالب گلس دقیق بر روی گوشی نصب نشود. برای دوام بیشتر چسب گلس باید قبل از چسباندن کمی با حرارت سشوار گرم شود

۲- گلس نانو و گلس سرامیکی

شاید این سوال برای اکثر کاربران به وجود آید که گلس سرامیکی چیست و یا فرق گلس سرامیکی با معمولی در کجاست. در مورد این نوع گلس یا محافظ صفحه نمایش گوشی که به نام سرامیک گلس هم فروخته می‌شود می‌توان گفت شرایط دوام بهتری به نسبت گلس‌های ۹d دارد. کندن گلس نانو هم همانند سایر مدل‌های گلس است؛ اما در نوع مایع قضیه کمی فرق می‌کند. در پاسخ به این سوال آیا گلس نانو قابل تعویض است می‌بایست گفت گلس‌های پلاستیکی نانو قابل تعویض هستند؛ اما گلس‌های نانو مایع این قابلیت را ندارند.

ترکیباتی که در ساخت گلس‌های سرامیکی بکار رفته در واقع مشابه به سایر گلس‌هاست. در حدود ۹۵ درصد آنها همان کریستال‌های معمولی شیشه هستند؛ اما برای استحکام بیشتر، سازندگان از درصد کمی مواد سرامیکی هم استفاده می‌کنند. نوع این گلس‌ها هم مقاومت بی‌نظیری داشته و علاوه بر اینکه لک و اثر انگشت را جذب نمی‌کند نمایشگر گوشی را هم به خوبی پوشش داده و مقاومت آن را در برابر خط و خش افزایش می‌دهد.

معایب گلس سرامیکی

در کنار تمام مواردی که بدان اشاره شد یک نقطه ضعف هم دارد. یکی از معایب گلس سرامیکی ممکن است در برخی گوشی‌ها بر عملکرد تاچ تاثیرگذار باشد که بیشتر بر عملکرد تاچ خود گوشی برمی‌گردد، اما با توجه به نکاتی که گفته شد خرید آن منطقی‌تر به نظر می‌رسد. با این اوصاف به نظر شما گلس شیشه‌ای بهتر است یا سرامیکی …

انواع گلس گوشی و اهمیت آنها
انواع گلس گوشی و اهمیت آنها

انواع مدل های glass گوشی تولید شده در صنعت موبایل

۱- گلس گوشی یا محافظ صفحه پرایوسی یا Privacy Layer

مورد دیگری که ممکن است با آن روبه‌رو شوید اصطلاح Privacy Layer است. در واقع این نوع گلس هم باعث حفظ بیشتر حریم خصوصی می‌شود با تنظیم زوایای نوری در برخی از جهات مثلا مترو افراد نمی‌توانند نمایشگر شما را ببینید. این نوع گلس طوری ساخته شده که افراد دیگر به جزء یک صفحه سیاه چیزی از صفحه گوشی شما را نخواهند دید. پس اگر نگران حریم خصوصی گوشی خود در جاهای عمومی هستید این نوع از گلس را خریداری کنید.

۲- گلس گوشی یا محافظ صفحه نمایش TPU

در واقع این نوع محافظه صفحه نمایش انعطاف‌پذیر هستند؛ اما در نظر داشته باشید که روش نصب این نوع گلسی‌ها کمی سخت بوده و نیاز به دقت بیشتری دارد. به همین دلیل هم این نوع گلس‌ها طرفداران کمتری دارند.

۳- گلس گوشی PET

این نوع هم از نوع گلس‌های پلاستیکی بوده و مقاومت خیلی زیادی در برابر خط و خش و ضربه ندارند.

۴- گلس گوشی یا محافظ صفحه نمایشUV

در واقع هدف سازندگان گلسی های یو وی بر طرف کردن عیوب گلس‌هایی است که بر روی گوشی‌هایی با نمایشگرهای منحنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین از آنجایی که به طور همه‌ جانبه سطح نمایشگر را به خوبی پوشش داده استحکام بیشتری به نمایشگر بخشیده و گرد و غبار کمتری نیز به زیر آن نفوذ خواهد کرد.

۵- محافظ صفحه نمایش Nano Liquid یا گلس نانو مایع

محافظه نمایشگر گوشی نانو مایع هم در واقع یکی از پرطرفدارترین نمایشگرهایی است که بر روی گوشی‌های موبایل مورد استفاده می‌شود. در واقع این نوع گلس نه تنها به خوبی در برابر نمایشگر محافظت می‌کند بلکه نگران ترشح مایعات و یا آب بر روی نمایشگر موبایل هم نباشید به این دلیل که به خوبی در برابر این موارد از گوشی شما محافظت می‌کند. در واقع علاوه بر موارد گفته شده فاقد حباب بوده و عمر طولانی‌تری هم دارد. در ادامه به مزایا و معایب گلس نانو مایع خواهیم پرداخت.

معایب گلس نانو مایع

درست است که این نوع گلس‌ها مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و خط و خش برای گوشی ایجاد می‌کند؛ اما معایبی هم دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

عدم جدا شدن گلس از گوشی بعد از نصب

 امکان انتقال ضربه به دیگر نقاط گوشی مثل مادربرد

در هنگام نصب می‌بایست دقت کنید که مایع قبل از خشک شدن به قسمت‌هایی مثل اسپیکرها منتقل نشود.

۶- گلس گوشی فول کاور

محافظ صفحه‌نمایش فول کاور را هم همان طور که از نام آن مشخص است به طور کامل سطح نمایشگر را پوشش می‌دهد. اگر به دنبال خرید محافظ نمایشگری هستید که اکثر موارد ایده‌ال شما را داشته باشد فول کاور دقیقاً همان نمایشگریست که شما به دنبال آن هستید. به طور کلی می‌توان گفت که دوام بالایی داشته و اثر انگشت و لک را به خود جذب نمی‌کند. ضد حباب بوده و نصب راحتی هم دارد.

۷- گلس گوشی تمام صفحه نانو

این نوع گلس که مدت کوتاهی است که وارد کشور می‌شود، بسیار انعطاف پذیر، با قدرت چسبندگی مناسب است و به دلیل شکننده نبودن، دوام بسیار بالایی به نسبت گلس‌های تمام صفحه ۳d دارد و  نقاط مثبت این نوع گلس محسوب می‌شود، اما همین نوع گلس نیز برند خاصی نداشته و همانند بقیه گلس‌ها در چین توسط کارگاه‌های مختلف تولید و بصورت عمده صادر می‌شود، اما در ایران با جعبه‌ها یا قالب برندهای مختلف دیده می‌شود. سوال خیلی از کاربرها این است که گلس نانو بهتر است یا شیشه‌ای در واقع پاسخ این سوال مشخص است در گوشی‌های مدرن دیگر گلس های شیشه ای کاربردی نیستند.

اصطلاحات روی پک glass ها

انواع گلس گوشی و اهمیت آنها
انواع گلس گوشی و اهمیت آنها

سختی 9H

قطعاً این روزها همه می‌دانند که گلس گوشی چیست و همه ما تاکنون تجربه استفاده از گلس‌‌ها را داشته و حداقل یکی از انواع آن را مورد استفاده قرار داده‌ایم. اگر با کلمه ۹H برخوردید بدانید که به درجه سختی و میزان مقاومت یک گلس در برابر خط و خش اشاره دارد. در واقع جایگزینی برای کلمه mineral hardness است که در سال ۱۸۱۲ ابداع و برای آن درجه سختی از ۱ تا ۱۰ تعریف شد که در واقع الماس در مرتبه ۱۰ این مقیاس جای گرفته است. حرف H به سختی مداد اشاره دارد.

گلس گوشی ۹D Tempered

گلس ۹D Tempered از فناوری استفاده می‌کند که از فیلترهای نوری ویژه‌ای استفاده می‌کند که وظیفه آنها افزایش ضریب نفوذ نور است. به زبان ساده، از حداکثر شفافیت شیشه اطمینان حاصل می‌شود. این مورد برای تولید واقعی رنگ و کیفیت تصویر بیشتر ضروری است. در گلس Tempered 9D، ضخامت کاهش می‌یابد تا نور به خوبی عبور کند.

Oleophobic Nano-coating یا پوشش نانو ضد چربی

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که مشغله زیادی دارید و همزمان چند کار را با دستان خود انجام دهید این مورد می‌تواند برای شما بسیار کاربردی باشد. یکی از مواردی که ظاهر ناخوشایندی را به گوشی می‌دهد به جای ماندن اثر انگشتان بر روی نمایشگر است در واقع گلس‌های که دارای این فنآوری هستند اثر انگشت و چربی را به خود جذب نمی‌کنند ازاین رو سطح گلس همیشه تمیز می‌ماند.

SHATTERPROOF شاتر پروف یا شیشه نشکن

در واقع عملکرد این شیشه مشابه به عملکرد شیشه جلو اتومبیل است با این تفاوت که این شیشه چسبی است و به سطح نمایشگر شما می‌چسبد.

TRANSPARENCY یا شفافیت یا وضوح گلس گوشی

شفافیت یا وضوح گلس هم از جمله مواردیست که می‌بایست نسبت به آن آگاهی داشته باشید. استاندارد یا شاخص این مشخصه ≥۹۰.۰%. است

عمر گلس گوشی چه قدر است؟

عمر گلس با درجه مقاومت در برابر سایش DEGREE OF WEAR RESISTANCE سنجیده می‌شود. برای اکثر کاربران این سوال مطرح می‌شود که گلس موبایل را هر چند وقت یک بار می‌بایست تعویض کرد؟ به طورکلی بسته به مدل محافظ صفحه عمر برخی از گلس‌ها را می‌توان بین ۱ تا ۳ ماه در نظر گرفت. گوشی موبایل هم طول عمر مشخصی دارد و قرار نیست که همیشه بتوان از آن استفاده کرد. پس از مدتی زمان اثر خود را گذاشته و کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد. علاوه‌براین، چسب AB پشت آن نیز با گذشت زمان به آرامی کارایی خود را از دست می‌دهد. بنابراین، حتی اگر بهترین محافظ صفحه‌نمایش را برای تلفن همراه خود خریداری کنید، توصیه می‌شود حداکثر هر شش ماه یکبار آن را تعویض کنید تا از ایمنی و محافظت گوشی خود اطمینان کامل داشته باشید؛ اما در مورد عمر گلس نانو مایع باید گفت که این قبیل گلس ها به سطح نمایشگر می‌چسبند و به مدت طولانی‌تری می‌توان از آنها استفاده کرد.

ضخامت گلس گوشی یا محافظ گوشی

شاید زمانی که قصد خرید گلس را دارید ندانید که از نظر میزان ضخامت چه گلسی بهترین گلس هست. به همین دلیل شاخص ضخامت را نیز برای آن تعریف خواهیم کرد؛ به طور کلی، درجه‌های ۰.۲ میلی‌متر، ۰.۳ میلی متر، ۰.۴ میلی‌متر ضخامت زیادی به حساب می‌آید؛ اما به طور کلی می‌توان گفت که گلس‌های نازک‌تر بهتر هستند و کیفیت بهتری خواهند داشت. از طرفی مقاومت بهتری هم دارند. پس همیشه گلس‌هایی را مد نظر قرار دهید که کمتر از ۰.۲ میلی‌متر ضخامت داشته باشند.

انواع گلس گوشی و اهمیت آنها
انواع گلس گوشی و اهمیت آنها

برش گلس گوشی موبایل

برش گلس‌ها معمولاً سه نوع هستند

لبه تخت: در واقع بدون کوچکترین انحنا و دقیقاً در اندازه نمایشگر برش داده می‌شود و سطح آن کاملاً مسطح و صاف است. گلس شیشه ای معمولی از این نوع برش استفاده می‌کنند.

لبه‌هایی با قوس ۲.۵D این نوع گلس اندکی حس نرم‌تر و صاف‌تری دارد. در واقع سطح آن صاف و تخت است ولی تفاوت آن با نوع معمولی در انحنای لبه‌های آن است.

لبه‌هایی با انحنای ۳D: در واقع از طریق دستگاه خمش و با گرما خم شده و برش داده می‌شود. لبه‌ها کاملاً منحنی است و زیبای خاصی دارد و بیشتر برای گوشی‌هایی استفاده می‌شود که نمایشگر های منحنی دارند. این سه نوع برش در واقع استانداردیست که برای لبه‌های نمایشگر استفاده می‌شود. به غیر از این سه مورد اگر اصطلاحاتی دیگری را دیدید بدانید که چیزی بیش از یک اغراق تبلیغاتی نیست. در پایان باز هم خاطر نشان می‌کنیم که همه گلس‌ها بصورت عمده و بدون جعبه از چین صادر و معمولاً در دبی یا ایران بسته‌بندی می‌شوند، پس نام و یا برند بر روی پک نشان دهنده اورجینال و یا برند بودن گلس نیست.

در هنگام خرید گلس گوشی به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر قصد خرید محافظ نمایشگر گوشی موبایل دارید بهترست این نکته را در ذهن داشته باشید که تمامی مدل های کپی شده از برندهای معتبر هستند که در کارخانه‌های کوچک چینی تولید می‌شوند و کیفیت متریال استفاده شده در آنها بسیار در کیفیت خروجی نهایی موثر است که متأسفانه به دلیل رقابت بالا و قیمت گلس، معمولاً کیفیت مناسبی ندارند. وقتی صحبت از کپی بودن به میان می‌آید این نکته را هم باید گوش زد کرد که مواد سازنده، مدل و حتی پک گلس‌ها کپی است.

احتمالا زمان خرید مثلا گلس سرامیکی، به شما گفته شود گلس سرامیکی از ۳۰ هزارتومان داریم تا مثلا ۸۰ هزارتومان. این تنها ترفند روان شناسی است، چون معمولاً خریدار حداقل حد متوسط به بالا را انتخاب می‌کند.اینجاست که برای گیر نیفتادن در این تله روانشانسی، شما سریعا باید بگویید: همان گلس ۳۰ هزار تومانی را لطف بفرمایید! به این دلیل که احتمالا این همان گلس سرامیکی در بسته‌های متفاوت است، مگر اینکه خودتان واقعاً بتوانید تفاوت کیفیت گلس‌ های فروشنده را تشخیص دهید؛ چون مطمعناً استثناهایی نیز وجود دارد. حال این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان با وجود تمام مشکلاتی که گفته شد یک گلس با کیفیت را برای گوشی خود خریداری کرد؟

گلس گوشی خوب چه ویژگی‌های باید داشته باشد؟

گلس برای محافظت از صفحه‌نمایش بسیار حیاتی است، اما نوع نامناسب آن هم می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. اگر قصد خرید گلس برای گوشی خود را دارید قبل از اینکه مدلی را مد نظر قرار دهید باید بدانید که در درجه اول صرف نظر از برند و یا موارد دیگر باید:

گلس باید شفافیت خوبی داشته باشد تا نمایشگر را تیره‌تر نشان ندهد و کیفیت تصویر تا جایی که می‌شود همانند زمانی باشد که گلس ندارد. همچنین گلس باید اختلالی در تابش نور نمایشگر ایجاد نکند. گلسی که انتخاب می‌کنید نباید خوانش نمایشگر را در نور مستقیم روز مختل کند. فراموش نکنید که برای ارائه حداکثر کارایی و زیبایی گلسی انتخاب کنید که لبه های نمایشگر را به خوبی پوشش دهد.

در این مطلب با هم راهنمای خرید گلس گوشی و معرفی برند بوف در گلس ها را میخوانیم و به سوالات پیرامون محافظ صفحه نمایش پاسخ میدهیم.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه