طولانی‌ ترین باتری انعطاف ‌پذیر جهان در MIT

طولانی‌ ترین باتری انعطاف ‌پذیر جهان در MIT

ساخت طولانی‌ ترین باتری انعطاف ‌پذیر جهان در MIT

محققان مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست (MIT) جدیدا باتری لیتیوم یونی قابل ‌شارژی ساخته‌اند که طول آن بسیار زیاد است و می‌تواند مانند نخی در پارچه‌ها بافته شود. این باتری می‌تواند طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی را تغذیه کند و حتی از آن برای ساخت باتری‌های پرینت سه ‌بعدی نیز استفاده می‌شود. محققان این موسسه مدت‌ها است که از ایده‌های ساخت وسایل الکترونیکی که خودشان انرژی مورد‌ نیاز خود را تأمین می‌کنند، رونمایی کرده‌اند. این باتری فوق العاده به عنوان طولانی‌ترین باتری فیبری و انعطاف‌ پذیر در جهان ساخته شده که طول 140 متر دارد تا نشان دهد که این باتری به طول دلخواه می‌تواند ساخته شود. هم‌چنین، این باتری افزون‌بر تغذیه‌ی انرژی،‌ می‌تواند به‌عنوان بخشی از بدنه‌‌ی دستگاه الکترونیکی عمل کند.

قبل از ساخت این باتری پژوهشگران مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست قطعات الکترونیکی انعطاف‌ پذیر گوناگون دیگری را معرفی کرده بودند؛ از‌جمله دیودهای ساطع‌ کننده‌ی نور(LED)، حسگرها و آشکارسازهای نوری و سیستم‌های ارتباطی و دیجیتال. قابلیت بافتن و شست‌و‌شو این دستگاه‌ها را به ابزارهایی کاربردی در محصولات پوشیدنی تبدیل کرده است؛ اما تاکنون همه‌ی آن‌ها به منبع انرژی خارجی متکی بوده‌اند. اکنون، این باتری فیبری می‌تواند این‌ نوع دستگاه‌ها را کاملا از منابع تغذیه‌ی بیرونی بی‌نیاز کند. این فناوری با استفاده از ژل‌های ذخیره ‌کننده‌ی انرژی الکتریسیته و سیستم استاندارد تولید فیبر ساخته شده است. فرایند ساخت باتری مذکور از حرارت ‌دادن استوانه‌ای بزرگی که شامل تمام اجزای باتری است، تا نزدیکی نقطه ذوب آن شروع می‌شود.

این ماده بر‌اثر حرارت حالت خمیری به خود می‌گیرد و از دهانه‌ی باریکی کشیده می‌شود تا جایی که ضخامت آن هم‌زمان با حفظ آرایش قطعات اصلی آن بسیار کم شود. این گروه تحقیقاتی با معرفی باتری فیبری 140 متری، در ‌واقع نشان داده‌اند که هیچ محدودیتی برای تولید باتری با این ابعاد وجود ندارد. این باتری فیبری ساخته ‌شده بسیار نازک‌تر و انعطاف ‌پذیرتر از انواع مشابه است و نسبت طول به عرض آن تا عدد یک‌ میلیون می‌رسد. این ویژگی‌ها امکان بافته ‌شدن باتری در ابزارهای پوشیدنی با تجهیزات بافندگی استاندارد را عملی می‌کند. باتری 140 متری تولید‌ شده که فقط چند ‌صد میکرون ضخامت دارد، از ظرفیت ذخیره‌ی انرژی 123 میلی ‌آمپر ‌ساعتی بهره می‌برد که می‌تواند ساعت هوشمند یا تلفن ‌همراه را شارژ کند.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه