راهنمای خرید مودم وای فای ADSL و VDSL خانگی

راهنمای خرید مودم وای فای ADSL و VDSL خانگی

نکات مهم در انتخاب یک مودم خانگی

جزء جدایی ناپذیر زندگی های امروزی ما اینترنت می باشد. دستگاهی که شما را به دنیای اینترنت متصل می کند “مودم” یا “Modem” است. به حدی اینترنت و مودم ها برایمان مهم هستند که اگر ساعتی از روز امکان دسترسی و اتصال به آن وجود نداشته باشد، انجام بسیاری از فعالیت هایمان با وسایل دیجیتال برایمان دشوار و یا حتی غیر ممکن خواهد شد. در این مقاله قصد داریم به بررسی مودم ها و نکات مهم در انتخاب مودم خانگی بپردازیم.

مودم چیست ؟

مودم ها انتقال دهنده ها هستند، به این صورت که درخواست کاربر را به شبکه انتقال میدهد و پاسخ دریافتی را از سمت شبکه به کاربر می‌فرستد. یکی از انواع اینترنت ها ADSL است که مخفف عبارت Asymmetric Digital Subscriber Line می باشد، ADSL با استفاده از خط تلفن ثابت و یک مودم ADSL، داده‌ها را با سرعت بالا انتقال میدهد از مزیت های ADSL می توان به کاهش قطع و وصلی پی‌درپی اینترنت و اشغال نشدن خط تلفن حین اتصال اشاره کرد. امروزه به دلیل استفاده هر نسل و هر عشری از اینترنت مودم های خانگی بسیار مرسوم هستنند. مودم‌های خانگی، وسایلی هستند که بین رایانه و دیگر دستگاه‌های منزل شما و شرکت ارائه‌دهنده‌ی اینترنت، ارتباط برقرار می‌کنند و داده‌ها رو بین این دو مقصد منتقل می‌کنند. انواع مودم‌ها از نظر نوع اتصال به اینترنت ADSL، در حالت کلی، دو نوع سیمی (معروف به اترنت Ethernet) و بی‌سیم (Wireless یا Wifi) هستند.  مودم‌های ADSL سیمی، برای اتصال به اینترنت به کابل نیاز دارند. این مودم‌ها معمولا دارای دو نوع درگاه USB یا LAN هستند که از طریق هر درگاه، یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر میتواند به اینترنت متصل بشود. معمولا از این مودم‌های سیمی در مکان‌هایی که کامپیوتر ثابت وجود داشته و سیستم جدیدی اضافه نمی شود، استفاده می‌کنند. اتصال بعضی از دستگاه‌ها مثل گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به این نوع مودم، از طریق سیم ممکن نیست، چون پورت LAN یا USB ندارند و در استفاده روزمره برا گوشی ها و تبلت ها مناسب نیستند. به همین علت طرفدارای این نوع مودم کم‌تر هستند و در مقایسه با مودم‌های وایرلس،‌ قیمت پایین‌تری دارند. مودم‌های بی‌سیم به‌ دلیل پشتیبانی از قابلیت wifi و اینکه برای اتصال گوشی‌های هوشمند، به استفاده از سیم نیازی نیست، به مودم‌های Wireless یا wifi شهرت پیدا کردند ( Wifi پروتکلی برای انتقال اطلاعات از طریق اینترنت وایرلس که دارای سری‌های متفاوت b/a/g/n/ac هست. استانداردهای وایرلس مودم در سرعت انتقال اطلاعات، محدوده‌ی پوشش‌دهی و امنیت مودم تاثیر دارد ). با استفاده از چنین مودم‌هایی، چندین دستگاه (گوشی هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ و کامپیوتر) می‌توانند به‌طور هم‌زمان به اینترنت متصل بشوند. مودم‌ بی سیم دارای یک یا چند آنتن است که باعث افزایش میزان آنتن‌دهی و محدوده‌ی ‌پوشش‌دهی مودم می شود.

برای بررسی اجمالی سری های متفاوت وایرلس های می توانید از جدول زیر استفاده کنید.

  • سری مودم وایرلس
  • سرعت انتقال
  • محدوده فرکانس

            b

     11 مگابیت بر ثانیه

      2.4 گیگاهرتز

            a

     54 مگابیت بر ثانیه

      5 گیگاهرتز

            g

     54 مگابیت بر ثانیه

      2.4 گیگاهرتز

            n

     بین 150 الی 300 مگابیت بر ثانیه

     2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز

            ac

     بیش از 1300 مگابیت بر ثانیه

      5 گیگاهرتز

همانطور که پیش از این گفتیم مودم یا Modem یکی از سخت افزارهای شبکه است که به یک کامپیوتر یا روتر این امکان را می دهد که به اینترنت متصل شود. مودم از نظر تکنولوژی ارتباطی و ظاهر انواع مختلفی دارد که هرکدام برای شرایطی خاصی مناسب هستند. امروزه شرکت های مختلفی اقدام به طراحی و تولید مودم می کنند که هر کدام برای شرایط خاصی تولید می شوند، مثلا مودم های تک آنتن برای محیط های کوچک و مودم های دو یا سه آنتن برای آنتن دهی در فاصله های دورتر کاربرد دارند. اما برای خرید یک مودم مناسب به چه نکاتی باید توجه کرد؟ چه ویژگی هایی از مودم در خرید تاثیرگذار هستند؟ در ادامه این مقاله ابتدا به بصورت خلاصه  به موارد مهم در انتخاب مودم خانگی اشاره خواهیم کرد و سپس به بررسی هرکدام از آن ها می پردازیم.

  • نوع فناوری ارتباطی: پشتیبانی از ADSL یا VDSL یا هردو
  • تعداد پورت Ethernet یا اتصال کابلی : معمولا همه مودم ها پشتیبانی می کنند اما در تعداد تفاوت است.
  • پشتیبانی از فناوری وای فای یا ارتباط بی سیم
  • امنیت و سرعت مودم
  • پهنای باند مودم
  • برند تولید کننده مودم
  • تعداد آنتن وای فای
  • قابلیت ها و امکانات جانبی
  • راهنمای خرید مودم ADSL و VDSL

تعداد پورت قابل اتصال: پورت مودم برای اتصال سایر دستگاه‌ها توسط سیم شبکه LAN مورد استفاده قرار میگیرد. اگر نیاز دارید تا چند وسیله مجزا مثل کامپیوتر و تلویزیون را همزمان به مودم متصل کنید حتما مودم های با پورت زیاد انتخاب کنید. معمولا بهترین مودم‌ها 4 پورت LAN دارند.

WiFi

شاید مهم‌ترین نکته‌ای که در انتخاب یک مودم ADSL حائز اهمیت است، امکان ارائه اینترنت به‌صورت WiFi می‌باشد. نکته‌ای که باید در بحث سرعت وایرلس توجه داشت این است که برای داشتن حداکثر سرعت ممکن مثلاً (AC 1750 Mbps) باید هم مودم و هم کارت شبکه وایرلس از این استاندارد مشترک (AC 1750 Mbps) پشتیبانی کنند.

تعداد و نوع آنتن موجود در مودم

در حالت کلی باید بگوییم که هرچه تعداد آنتن‌های مودم بیشتر باشد. پهنای باند مودم ها بیشتر می‌شود و می‌تواند تعداد کاربر همزمان بیشتری را سرویس‌دهی کند چون در وایرلس پهنای باند بین تعداد کاربران متصل به مودم تقسیم می‌شود. مودم‌ها در انواع تک آنتن، دو آنتن و سه آنتن وجود دارد که هم به‌صورت آنتن اینترنال و هم اکسترنال وجود دارد. ولی باید این نکته را نیز توجه داشت که لزوماً یک مودم سه آنتن نمی‌تواند برای پوشش دهی کامل یک ساختمان 3 طبقه با مساحت هر طبقه 100 مترمربع مناسب باشد. بلکه باید برای تکمیل پوشش دهی WiFi چنین فضاهایی برحسب نیاز از Access Point در کنار مودم ها استفاده کرد. همچنین چون زاویه پخش سیگنال وایرلس به صورت عمودی و افقی است لذا ممکن است در بسیاری مواقع طبقه پایینی و فوقانی شما نیز شامل پوشش وایرلس شما بشود.

امنیت مودم

از آنجایی که مودم ها از امنیت بالایی برخوردار نیستند و امکان کلاهبرداریی اینترنتی و یا استفاده از حجم اینترنت شما وجود دارد برای جلوگیری از این اتفاقات باید اقدامات لازم مانند از بین بردن قابلیت اتصال خودکار و انتخاب رمز عبور مناسب برای حفظ امنیت WiFi را انجام دهید. مودم ها با پشتیبانی از WPA2 و WPA3 یکی از آخرین و بهترین ویژگی های امنیتی برای WiFi محسوب می شوند.

سرعت مودم

به سرعت های اعلام شده توسط شرکت های سازنده مودم اکتفا نکنید. سرعت اینترنت شما به شرکت ارائه دهنده اینترنت تان بستگی دارد، به عنوان مثال، اگر مودم شما 16 مگابیت در ثانیه سرعت داشته باشد، اما ارائه دهنده سرعت 2 مگابیت در ثانیه را به شما ارائه دهد، سرعتی که شما از اینترنت استفاده می کنید حداکثر 2 مگابایت بر ثانیه (mbps) خواهد بود. علاوه بر این، عواملی مانند تعداد کاربران، سیم کشی تلفن ساختمان و تداخل امواج بر سرعت اینترنت شما تأثیر می گذارد.

پهنای باند مودم

اگر سرعت برایتان مهم میباشد و دوست دارید تا تمام اعضای خوانواده و یا دفتر دارای یک پهنای باند و سرعت مشابه باشند. میبایست از مودم هایی که دارای قابلیت باند دوتایی و یا بیشتر هستند استفاده کنید. در نتیجه وقتی تعداد کاربران بسیار زیاد است. مودم با اتصال کاربران به باندهای مختلف (بطور مثال برای دو کاربر با مودم باند 5 گیگاهرتزی، یک کاربر را به باند 2.4 گیگاهرتز منتقل می کند) و به طور خودکار پهنای باند کاربران را متعادل می کند، بنابراین سرعت خیلی تغییر نخواهد کرد.شما میتوانید انواع مودم های ADSL و VDSL را از فروشگاه اینترنتی بالاکا تهیه کنید.

 

 

 

 

نظر خود را بنویسید

دیدگاه