۵ نکته مراقبت از پوست بعد از رفع موهای زائد

مراقبت از پوست و مسئله زیبایی یکی از مسائلی است که همواره از دیرباز به آن پرداخته شده و درباره آن بسیار شنیده‌ایم.اهمیت به زیبایی و مرتب بودن، تنها نشان دهنده ظاهر زیبا نیست بلکه زمانی نمود پیدا می‌کند که از دید بهداشت و سلامت نیز به آن نگاه کنیم .

موهای زائد بدن یکی از مواردی است که سعی در رفع آن داریم و بابت آن ممکن است متحمل زحمت و هزینه زیادی شویم.در گذشته دغدغه زیادی برای از بین بردن موهای زائد بدن داشتیم، روشهای زیادی وجود داشت که تقریبا یا کارآمد نبود یا روشی دائمی و پایدار محسوب نمی‌شد.

یکی از اساسی ترین پرسش‌هایی که مطرح می‌شود این است که چرا اصلا موی زائد داریم و اگر قرار به بودن آنها باشد چرا سعی در ازبین بردن موی زائد خود می‌کنیم؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که یکی از اصلی ترین علت وجود مو در بدن انسان تنظیم دمای بدن است، موها به خصوص موی سر ، ابرو‌ها و مژه یکی از اصلی ترین بخش‌های زیبایی چهره فرد هستند؛ اما در مورد موهای زائد مسلما وجود آنها نه تنها ضروری نیست بلکه رفع موی زائد بخشی از سلامت و بهداشت فرد محسوب می‌شود.

روش‌های رفع موهای زائد چیست؟

در گذشته برای رفع موهای زائد از روش‌هایی همچون اپلاسیون، اصلاح و یا موچین استفاده می‌شد اما امروزه فناوری لیزر به کمک کسانی آمده است که از این روش‌ها خسته شده‌اند و به دنبال راهکاری اساسی می‌گردند.

مراقبت از پوست و تمیزی آن، همیشه باید مورد توجه شما باشد؛ شاید به جرات بتوان گفت که بهترین راه رفع موهای زائد در حال حاضر استفاده از لیزر است که بسیار محبوب شده است. وقتی صحبت از لیزر موهای زائد می‌کنیم اولین گزینه‌ای که به ذهن همه خطور می‌کند این است که لیزر موهای زائد فقط مختص خانم‌ها می‌باشد در صورتی که آقایان نیز می‌توانند برای آنکادر نمودن ریش خود و یا موهای زائد پشت گردن خود از این روش کارآمد به جای اصلاح روزانه استفاده کنند.

 

چگونه می‌توان از پوست بعد از انجام لیزر مراقبت کرد؟

افراد زیادی هستند که برای رفع موهای‌ زائد خود از روش لیزر استفاده می‌کنند، لیزر موهای زائد برای مواردی همچون بیکینی، کشاله ران، زیربغل، دست و پاها و همچنین موهای زائد سینه آقایان و یا آنکادر نمودن ریش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لیزر موهای زائد این فرصت را به افراد می‌دهد تا ظاهر خود را بهبود بخشند، اما نکته مهم این است که پس از انجام لیزر برای موهای زائد مهم است که برای حفظ شادابی و وضعیت پوست مراقبت از پوست پس از انجام لیزر را حتما جزء لیست مراقبتی خود قرار دهید.

برای حفظ طراوت پوست و جلوگیری از آسیب‌های کوچک احتمالی پس از لیزر همانند آفتاب‌سوختگی، ایجاد لک، التهاب و ... حتما بایستی یکسری نکات مراقبتی را رعایت کنید.

با دنبال نمودن این ۵ مرحله، از ناراحتی‌ها و مشکلات پوستی بعد از لیزر برای پوست خود جلوگیری کنید.

  • از قرارگرفتن در معرض خورشید خودداری کنید!

اولین قدم برای مراقبت از پوست پس از انجام لیزر، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آفتاب است.پوست شما بعد از انجام لیزر حساس می‌شود و بسیار تحریک‌پذیر است و ممکن است در اثر لیزر دچار سوختگی خفیف پوستی شوید برای همین به مدت دو ‌هفته تا حدامکان از قرارگرفتن در زیر آفتاب خودداری کنید و یا اگر مجبور به بیرون رفتن و انجام کار‌های روزمره خود هستید برای مراقبت از پوست بعد از لیزر حتما از ضد‌آفتاب استفاده کنید.

  • از روش‌های دیگر حذف مو استفاده نکنید

روش دیگر برای مراقبت از پوست بعد از انجام لیزر، پرهیز از روش‌های دیگر حذف موهای زائد است؛ از روش‌هایی مثل تیغ‌زدن، استفاده از موچین و یا اپلاسیون خودداری کنید.

پوست شما بعد از لیزر بیش از هر زمان دیگری حساس‌ و ملتهب خواهد بود، اگر بعد از انجام لیزر شروع به اصلاح یا اپلاسیون نمایید اولا باعث التهاب پوستی و خراشیدگی پوست می‌شوید، ثانیا بین جلسات لیزر نباید از این روش‌ها استفاده کنید چرا که چرخه رشد مو‌ها باعث می‌شود تا برخی از موهایی که در جلسه قبلی لیزر بیرون نیامده بودند در جلسه بعدی بطور کامل لیزر شوند اما اگر قبل از رسیدن دوره بعدی لیزر، موهای زائد را با موچین بردارید و اپلاسیون کنید باعث تداخل در این چرخه می‌شوید تنها روشی که مجاز به استفاده از آن میان جلسات لیزر برای رفع موهای زائد خود هستید، شیو کردن است.

 

  • استفاده از محصولات آرایشی و زیبایی بعد از لیزر ممنوع است

 در طی چند روز اول پس از انجام لیزر از لوازم آرایشی و یا محصولات زیبایی موضعی همانند کرم پودر‌ها،لوسیون خوش بو کننده و ... استفاده نکنید.

پوست شما در طی روند بهبود موهای زائد بسیار حساس خواهد بود و استفاده از مواد آرایشی می‌تواند پوست شما را تحریک کند بنابراین تا حد ممکن در چند روز اول بعد از لیزر ، از محصولات آرایشی، شستشوی بدن و دئودرانت استفاده نکنید.

می‌توانید از مواد شوینده بسیار ملایم مخصوص پوست‌های حساس و یا شامپو بچه به دلیل PH خنثی و شامپو بدن‌های مخصوص استفاده کنید.

 

  • دوش آب سرد بگیرید

از آنجا که آب‌گرم می‌تواند پوست را بسوزاند و تاول بزند و همچنین چون پوست شما بعد از لیزر حساس می‌شود، بهتر است بعد از انجام لیزر، از دوش آب سرد و ملایم استفاده کنید.

تا ۴۸ ساعت پس از انجام لیزر از گرفتن دوش آب‌گرم خودداری کنید همچنین رفتن به وان‌های آب‌گرم و سونا ممنوع می‌باشد.

برای کاهش التهاب پس از لیزر می‌توانید از کرم ضد سوختگی یا ژل آلوئه‌ورا استفاده کنید و یا در ناحیه‌ای که لیزر انجام شده کمپرس یخ قرار دهید.

  • لایه‌برداری ملایم را شروع کنید

وقتی درمان موهای زائد با لیزر را شروع می‌کنید، ریزش موهای زائد زیاد خواهد شد و تقریبا طی همان جلسه اول ۷۰ درصد موهای زائد از بین خواهند رفت.

طی چهار هفته فولیکول‌های مو از بین می‌روند و شروع به ریزش می‌کنند، یکی از بهترین راه‌ها برای مراقبت از پوست  بعد از انجام لیزر لایه برداری چهار هفته بعد از انجام لیزر خواهد بود.

برای اسکراپ و لایه‌برداری می‌توانید از یک پارچه نم‌دار و یا محلول لوسیون اسکراپ استفاده کنید و این کار را با حرکات دورانی بر روی ناحیه‌ای که لیزر صورت گرفته است، انجام دهید.

این کار سرعت ریزش موی زائد را بیشتر می‌کند و خود را برای دوره بعدی درمان آماده می‌کنید.

 

سخن پایانی

لیزر موهای زائد یکی از روش‌های کارآمد و دائمی از بین بردن موهای زائد است، بسیاری از ما وقت زیادی را برای از بین بردن موی زائد خود صرف می‌کنیم در حالی که با چند جلسه لیزر برای همیشه می‌توان با موهای زائد خداحافظی کرد.

در این میان مراقبت از پوست بعد از لیزر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه پوست در این زمان بسیار حساس‌تر می‌شود و شما باید مراقب باشید تا باعث تشدید التهاب پوستی یا آفتاب سوختگی پوست نشوید.

رعایت نکات مراقبتی بالا و استفاده از لباس گشاد و مناسب بعد از انجام لیزر می‌تواند به بهبود روند درمان بسیار کمک کند. همچنین میتوانید محصولات مورد نیاز خود را با جستجو در اینترنت و در فروشگاه آنلاین معتبر پیدا کنید و به راحتی خرید را انجام دهید تا نیازی به خارج شدن از منزل نیز نداشته باشید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه