در خرید زودپز به این موارد دقت کنید

در خرید زودپز به این موارد دقت کنید

زودپز وسیله‌ای است که در همه آشپزخانه‌ ها وجود دارد و از دیرباز از آن استفاده می‌کنیم.مسلما صدای سوت زودپز برای شما هم یک نوستالژی محسوب می‌شود. غذای لذیذ مادرهایمان که در زودپز بارگذاشته می‌شد و کل خانواده را دور هم جمع می‌کرد. امروزه انواع مختلفی از زودپز‌های معمولی گرفته تا زودپزهای برقی در بازار موجود است . اما جدا از مدل‌ها و قیمت زودپز‌ها چندین نکته مهم و اساسی درمورد خرید زودپز وجود دارد که حتما باید به آن توجه کنید تا زودپز مورد نیاز خود را تهیه کنید و سالهای سال بتوانید از آن استفاده کنید.

کارایی زودپز در پخت غذاها

زودپز دستگاهی است که مواد غذایی در آن قرار می‌گیرند و آب موجود در دستگاه باعث به وجودآمدن بخار می‌شود و مواد غذایی با بخار پخته می‌شوند. بخار و حرارت موجود در زودپز باعث می‌شود تا غذا سریع‌تر آماده شود ضمن آنکه تمام خاصیت ماده غذایی نیز حفظ می‌شود. یکی از مهمترین کارایی زودپز که از نام آن نیز مشخص است، پخت سریع غذا است. با این روش پخت شما زمان بیشتری خواهید داشت تا به کارهای دیگر خود برسید، مخصوصا در برخی از مدل‌های زودپز که برقی هستند می‌توانید برنامه پخت زودپز را تنظیم نمایید تا با خیال راحت بتوانید به سایر امور رسیدگی کنید. نکته دوم در مورد خرید زودپز و کارایی آن روش پخت غذاها با زودپز است. همانطور که اشاره کردیم مواد غذایی موجود در زودپز به وسیله بخار آب و حرارت پخته می‌شوند و مسلما غذاهای بخار پز بسیار برای بدن مناسب‌تر از غذاهای سرخ شده هستند. زمانی که غذا بخار‌پز می‌شود تمام ویتامین ها و خاصیت غذایی آن حفظ می‌شود ضمن اینکه غذا حالت و انسجامم خود را تا حد زیادی حفظ می‌کند. زودپز برای پخت اکثر مواد غذایی از سبزیجات و صیفی‌جات گرفته تا مواد غذایی گوشتی کاربرد دارد. به فرض اگر در حالت عادی مواد غذایی گوشتی را در قابلمه بگذارید چیزی بین ۲ تا ۳ ساعت زمان لازم است تا بصورت کامل بپزد، در حالی که این تایم در زمان استفاده از زودپز بین ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت می‌باشد.

چند نکته مهم در هنگام خرید زودپز

  • ایمنی زودپز

یکی از مهمترین و اصلی ترین نکته‌ای که در زمان خرید زودپز باید به آن توجه کنید ایمنی زودپز است. در هنگام خرید زودپز حتما زودپزی را انتخاب کنید که دارای سوپاپ ایمنی باشد و از انفجار جلوگیری کند. زودپز انتخابی شما حتما باید نشان استاندارد را داشته باشد و دارای گارانتی و شیر خروج بخار باشد . زودپز‌های امروزی اکثر این موارد را دارند اما حتما در زمان خرید این مسائل ایمنی را با فروشنده چک کنید. یکی از محصولات فوق العاده برای پخت و پز، زودپز می‌باشد که در همه خانه ها و در لیست جهیزیه جزء ضروری محسوب می‌شود. سایت بالاکا ارائه دهنده یکی از بهترین نوع این زودپز‌ها، زودپز استیل ۵ لیتری OMS است، این زودپز ساخت ترکیه بوده و از سطح ایمنی بالایی برخوردار است و هم دارای سوپاپ چند حالته فشار برای پخت در آن تعبیه شده است.

  • جنس بدنه

جنس بدنه زودپز یکی از مواردی است که باعث پخت سریع مواد غذایی می‌شود و دوام زودپز را نیز تضمین می‌کند . یکی از بهترین جنس‌هایی که برای زودپز می‌توان در نظر گرفت استیل است . استیل به دلیل خاصیتی که دارد حرارت را خیلی سریع پخش می‌کند برای همین در اکثر زودپز‌ها از استیل استفاده می‌کنند.

  • امکانات زودپز

امروزه اکثر زودپز‌ها مجهز به شیر خروجی بخار هستند که باعث ایمنی بیشتر زودپز می‌شود. سوپاپ موجود در زودپز باعث می‌شود تا اگر فشار داخل زودپز بالا رفت باعث قفل شدن درب آن می‌شود که در هنگام بخار زیاد و فشار بالا درب را باز نکنید که بسیار خطرناک است. برخی از زودپز‌ها نیز دارای یک سبد جداگانه برای بخارپز کردن مواد غذایی دارند که در هنگام خرید زوپز می‌توانید از مد‌هایی که این امکانات را دارند استفاده کنید.

  • اندازه و ظرفیت زودپز

ظرفیت زودپز‌ها بسته به تعداد نفرات خانواده و میزان غذایی که در داخل آن می‌پزید متفاوت خواهد بود. دقت کنید که ظرفیتی که برای زودپز اعلام می‌شود برابر با ظرفیت کامل آن است اما شما هرگز نباید بیش از دو سوم ظرفیت یک زودپز آن را از مواد غذایی پر کنید چرا که در زمان فرآیند پخت به علت فشار و حجم زیاد مواد غذایی باعث مسدودی جریان خروجی بخار شده و امکان انفجار زودپز وجود دارد. هرچند که زودپز‌های امروزی ایمن هستند اما بهتر است طبق دستورالعمل داخل کاتالوگ زودپز‌ها عمل کنید.

زودپز برقی یا معمولی

یکی از مهمترین تصمیمی که هنگام خرید زودپز باید بگیرید این است که اصلا شما زودپز برقی لازم دارید یا مایل به تهیه زودپز معمولی هستید؟ هر دو نوع زودپز غذا را سریع‌تر آماده می‌کنند اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. استفاده از زودپز‌های برقی به دلیل امکانات موجود در آنها و وجود تایمر بسیار راحت‌تر از نوع معمولی است، ضمن اینکه شما با وجود تایمر دیگر نگران سوختن غذا نخواهید بود اما شاید یکی از ایرادات این مدل این باشد که تا به اتمام رسیدن تایم پخت شما نمی‌توانید درب زودپز را باز کنید و یا غذا را تفت بدهید. ضمن اینکه قیمت این مدل‌ها نسبت به نوع معمولی آن نیز بالاتر است . اما باید بدانید که کدام مدل برای شما بهتر است، در مدل برقی، اینکه فقط با زدن چند دکمه خیلی سریع و غذای شما پخته شود مسلما بسیار راحت است . اما بسیاری هم هستند که نوع معمولی را به برقی ترجیح می‌دهند. اغلب دوست دارند تا روند پخت غذا را چک کنند، جدا از اینکه در مدل معمولی به وسیله شعله گاز و حرارت پخت انجام می‌شود و اتلاف برقی صورت نمی‌گیرد. این نکته را هم مد نظر داشته باشید که عمر زودپز‌های معمولی بیشتر از مدل‌ها برقی آن است.

نحوه نگهداری از زودپز

پس از خرید زودپز با رعایت چند نکته ساده می‌توانید به طول عمر زودپز خود و دوام آن کمک کنید: هرگز بیش از دو سوم زودپز خود را پر نکنید چرا که باید یک میزان فضای خالی برای تراکم فشار و بخار وجود داشته باشد. زمانی که مواد غذایی در داخل زودپز شروع به پخت می‌کنند و بخار از سوپاپ خارج می‌شود میزان شعله را کمی کمتر کنید تا فشار زیادی به سوپاپ وارد نشود. حتما بعد از اتمام پخت مواد غذایی و خروج کامل بخار حدود ۲ الی ۳ دقیقه  هم زمان بدهید تا زودپز کمی خنک شود و سپس درب آن را باز کنید. پس از اتمام پخت حتما درب زودپز و واشر داخل آن را بصورت جداگانه با آب ولرم شستشو دهید و واشر را با روغن کمی چرب کنید. زمانی که زودپز را پس از خشک شدن در داخل کابینت قرار می‌دهید درب آن را بصورت برعکس(وارونه) بر روی زودپز بگذارید.

سخن پایانی

 خرید تجهیزات آشپزخانه یکی از علایق خانمها است که باید در خرید آنها دقت بسیاری کرد همیشه باید این نکته را مد نظر قرار دهید که بسته به نیاز و نوع امکاناتی که از وسیله آشپزخانه انتظار دارید خرید خود را انجام دهید، قیمت بالا و یا مدل جدید همیشه نشان دهنده بهتر بودن و کیفیت یک کالا نیست. در مورد زودپز و خرید زودپز نیز نکاتی را مطرح کردیم که امیدواریم با در نظر گرفتن این نکات بتوانید محصول با کیفیتی تهیه کنید. ما در فروشگاه اینترنتی بالاکا تمام این شرایط را برای تجربه بهترین خرید شما فراهم کردیم.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه