چگونه تی شرت های نخی را تشخیص دهیم

چگونه تی شرت های نخی را تشخیص دهیم

تی‌شرت نخی یکی از لباس‌های محبوب برای همه ماست، فرقی نمی‌کند چه خانمها و چه آقایان هردو از تیشرت نخی برای پوشش استفاده می‌کنند. اما اصلا پوشش یا لباسی که می‌پوشیم تا چه اندازه بر روحیه و شخصیت ما تاثیر گذار است؛ آیا الیافی که برای پوشش خود استفاده می‌کنیم بر روی سلامتی ما نیز تاثیر گذار است؟ قبل از پاسخ به تمامی این سوالات بیایید اول درباره تاریخچه پیدایش لباس بدانیم، شاید برایتان جالب باشد که تاریخ پیدایش لباس مربوط به ۴۰.۰۰۰ سال قبل است. انسانهای اولیه از برگ درختان، پوست حیوانات شکار شده به عنوان لباس استفاده می‌کرد، در نهایت پیشرفت روز‌به روز سبب اختراع پارچه شد. تعریفی که از لباس می‌شود این است که لباس و پوشاک نوعی پوشش برای بدن است که بدن را از آسیب‌هایی همچون گرما و سرما، حشرات، خراشیدگی و آسیب‌های احتمالی حفظ می‌کند. لباس‌ها نه تنها پوششی برای حفاظت از گرما و سرما محسوب می‌شوند بلکه به نوعی با فرهنگ و تمدن یک جامعه عجین شده‌اند. نوع پوششی که هر منطقه و یا یک کشور انتخاب می‌کند نمادی از فرهنگ و سنت آن کشور است. در این میان همه ما بسیار شنیده‌ایم که لباس‌های نخی و پنبه‌ای بسیار مطلوب‌تر از لباس‌هایی هستند که در آن الیاف مصنوعی همانند پلی‌استر در آن به کار رفته است. اما لباس‌های نخی چیست و نحوه تشخیص این لباس‌ها چگونه است؟

انواع دسته‌بندی الیاف پارچه

  • الیاف طبیعی
  • الیاف مصنوعی

الیاف مصنوعی همانند لباس‌های پلی‌استر و ریون

الیاف طبیعی شامل سه بخش می‌شود: ۱- الیاف گیاهی(پنبه، کتان، کنف) ۲- الیاف حیوانی(پشم، ابریشم) ۳- الیاف معدنی(طلا،نقره، پنبه نسوز)

مزایای تی‌شرت نخی(پنبه‌ای)

لباس نخی یکی از پرطرفدارترین نوع لباس‌ها در میان همه است. مزایای استفاده از تی‌شرت نخی بسیار زیاد است که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • تی‌شرت نخی بسیار خنک است: پارچه‌های نخی نرم و خنک هستند، ضمن اینکه هیچگونه حساسیتی نیز ایجاد نمی‌کنند برای همین همواره توصیه می‌شود که برای نوزادان و کودکان از این نوع پارچه استفاده شود، حتی در مورد بزرگسالان نیز صدق می‌کند، پارچه‌های پنبه‌ای حرارت را به بیرون منتقل می‌کنند برای همین بدن خنک می‌ماند.
  • در تی‌شرت نخی هوا جریان پیدا می‌کند: لباس‌های پنبه‌ای و نخی نسبت به لباس‌های با پارچه مصنوعی جریان هوا را راحت‌تر منتقل می‌کند برای همین بدن شما خنک تر می‌ماند و در تابستان همواره توصیه بر این است که از لباس‌های نخی استفاده کنید.
  • پنبه بدبو نمی‌شود: زمانی که مشغول ورزش یا فعالیت ‌های سنگین هستید و بدن شما تعریق می‌کند لباس و تی‌شرت نخی به دلیل اینکه هوا را راحت عبور می‌دهد نسبت به سایر لباس‌ها بوی کمتری را جذب می‌کند، حتی وقتی در کنار آتش قرار می‌گیرید، دود آتش به لباس پلی‌استر می‌چسبد اما در مورد لباس نخی اینطور نیست و با یکبار شستشو کاملا بوی بد از روی لباس محو می‌شود.
  • لباس و تی‌شرت نخی دوام بیشتری دارد و ضد حساسیت است: لباس‌های نخی فرم خود را حفظ می‌کنند و دوام بیشتری دارند در زمان شستشو ممکن است سایر لباس‌ها دچار کشیدگی یا افتادگی (دفرمه) شوند اما لباس‌های نخی شکل و ظاهر خود را برای مدت طولانی حفظ می‌کنند. تی‌شرت نخی حساسیت ایجاد نمی‌کند، کسانی که آلرژی دارند و یا دچار حساسیت‌های پوستی هستند نباید از لباس‌های الیاف مصنوعی استفاده‌کنند چراکه باعث تشدید حساسیت و آلرژی آنها می‌شود.
  • پنبه خطر عفونت را کاهش می‌دهد: پنبه یکی از بهترین گزینه‌ها برای لباس زیر است، لباسهای الیاف مصنوعی باعث تعریق و چسبندگی می‌شوند و این دقیقا به رشد و افزایش باکتری‌ها کمک می‌کند. لباس‌های الیاف مصنوعی باعث ایجاد خارش و حساسیت می‌شوند برای همین همیشه لباس‌های زیر و راحتی خود را از جنس نخی و پنبه تهیه کنید.

تفاوت پنبه کاردی شده و شانه زده شده

پنبه کاردی شده از پنبه‌ای تهیه می‌شود که برای لباس پشمی و نخی معمولی برداشت می‌شود، سپس آن را تمیز می‌کنند تا آلودگی‌ها و دانه‌های آن از بین برود. روند کاردینگ تقریبا الیاف را از هم جدا کرده تا در یک راستا قرار بگیرند. از آنجا که فرآیند کاردینگ تصفیه نشده است، پنبه کاردی شده بسیار خشن است. از طرف دیگر پنبه شانه‌زده شده یک نسخه کاملا نرم از پنبه است که با استفاده از شانه‌های مخصوص پنبه، کاملا شانه زده می‌شود تا ناخالصی و الیاف کوتاه پنبه قبل از آنکه به نخ پنبه تبدیل شود از آن گرفته می‌شود. پنبه کاملا شانه زده شده بسیار با دوام‌تر از پنبه کاردی شده است زیرا تمامی خرده ریزه‌های پنبه از آن گرفته شده و الیاف کاملا بلند و مقاوم هستند. برای تولید تی‌شرت نخی با کیفیت از پنبه شانه زده شده استفاده می‌شود که یک مزیت رقابتی در میان تولید کنندگان محسوب می‌شود.

چگونه تی‌شرت‌ نخی را تشخیص دهیم؟

هر آنچه که در مورد تشخیص کیفیت تی‌شرت نخی شنیده‌اید را دور بیاندازید، چون فقط دو نکته در مورد نحوه تشخیص کیفیت تی‌شرت نخ وجود دارد:

۱ . تعداد نخ و نوع پنبه

۲. نحوه سوختن پنبه

تعداد نخ‌های به کار رفته در یک اینج مربع از پارچه نشان دهنده ظرافت یک پارچه است، مسلما هرچه تعداد نخ بیشتر باشد، چگالی پارچه بیشتر است و پارچه متراکم تر می‌شود. هرچقدر فضای بین نخ‌ها کمتر باشد و چگالی پارچه بیشتر شود، پارچه استحکام و شکل خود را بیشتر حفظ می‌کند. یک لحظه صبر کنید! اشتباه نکنید منظور از چگالی پارچه ضخیم بودن آن نیست، منظور تعداد نخ‌هایی است که در یک اینچ مربع به کار می‌رود. پارچه ضخیم از نخ‌هایی با بافت ضخیم و سنگین استفاده کرده‌اند. راه دیگر تشخیص تی‌شرت نخی و کلا لباس‌های نخی از سایر الیاف نحوه سوختن نخ بکار رفته در آن است. اگر یک نخ را با احتیاط از لباس جدا کنید و آتش بزنید، نخ پنبه‌ای هنگام سوختن جمع نمی‌شود و به سوختن تا انتها ادامه می‌دهد و پودر می‌شود اما نخ الیاف مصنوعی هنگام سوختن گلوگه شده و بویی شبیه نایلون می‌دهد و کاملا مشخص است که الیاف به کار رفته در آن تی‌شرت الیاف مصنوعی می‌باشد. دودی که حاصل سوختن نخ پنبه‌ای باشد سفید رنگ است اما الیاف مصنوعی در زمان سوختن دود سیاه رنگ تولید می‌کنند. این روشها یکی از ساده ترین را‌هها برای تشخیص تی‌شرت نخی است.  اما شاید با خود بگویید که همیشه نمی‌نوان یک نخ از لباس جدا کرد و آتش زد ؛ بله درست است برای همین می‌توان از حس لامسه کمک گرفت، شما با لمس کردن یک پارچه هم می‌توانید متوجه نخی بودن آن شوید. لباس‌های نخی خیلی کش نمی‌آیند و دفرمه نمی‌شوند اما لباس‌های الیاف مصنوعی همانند ریون کاملا کشیده می‌شوند و زمانی که پارچه را لمس می‌کنید حس خنکی به شما دست نمی‌دهد.

تمامی برند‌های معتبر در پشت یقه یا قسمتی از لباس میزان پنبه به کار رفته در لباس را قید می‌کنند به فرض پارچه‌ای که تماما از نخ ساخته شده باشد با علامت cotton۱۰۰٪ مشخص می‌شود. در این مقاله سعی کردیم تا نحوه تشخیص تی‌شرت نخی را به شما آموزش دهیم  اما نکته مهم درباره نوع انتخاب لباس و پوشش شماست که اگر به سلامتی و راحتی خود و فرزندانتان اهمیت می‌دهید حتما در صورت امکان از لباس‌های نخی و راحت استفاده کنید چرا که هم باعث جذب رطوبت بدن شما می‌شود و هم کمترین میزان حساسیت و آلرژی را ایجاد می‌کند. حتما برای بهترین انتخاب از فروشگاه اینترنتی بالاکا استفاده کنید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه