راهنمای خرید ساعت هوشمند؛ سیر تا پیاز ماجرا را بدانید!

راهنمای خرید ساعت هوشمند؛ سیر تا پیاز ماجرا را بدانید!

راهنمای خرید ساعت هوشمند؛ سیر تا پیاز ماجرا را بدانید!

خرید ساعت هوشمند با توجه به تنوع برندها و مدل‌های موجود در بازار برای اغلب افراد، کار آسانی نیست. برای این منظور باید معیارها و جنبه‌های زیادی را در نظر بگیرید تا بتوانید مناسب‌ترین گزینه ممکن را انتخاب کنید. آیا شما هم به خرید اسمارت واچ در آینده‌ای نزدیک فکر می‌کنید؟ اگر این‌طور است باید استراتژی مشخص و بینش واضحی در این زمینه داشته باشید. در این راهنمای خرید ساعت هوشمند، شما عزیزان را با 7 معیار کلیدی آشنا می‌کنیم. معیارهایی که با شناخت آن‌ها می‌توانید با اطمینان خاطر نسبت به خرید بهترین ساعت هوشمند (متناسب با نیاز و بودجه) اقدام کنید. از شما عزیزان دعوت می‌کنیم تا انتهای این گفتار با بالاکا همراه باشید.

1. طراحی- شکل واقعی در مقابل نمایش‌های آنلاین!

اولین نکته‌ای که هنگام خرید ساعت هوشمند جلب‌توجه می‌کند، طراحی آن است. برندها معمولاً رندرها و تصاویری رؤیایی را از محصولات خود به نمایش می‌گذارند. تصاویری که گاهی با ظاهر و طراحی واقعی یک ساعت هوشمند شباهت زیادی ندارد. به همین دلیل یک ساعت هوشمند شاید در نگاه اول طراحی شیک و ممتازی داشته باشد؛ ولی وقتی آن را از نزدیک می‌بینید ممکن است با آنچه در ذهنتان بود، متفاوت باشد. این نکته ایجاب می‌کند که صرفاً از روی تصاویرِ تجاری نسبت به خرید ساعت هوشمند اقدام نکنید. برای اینکه ذهنیت درست‌تری درباره طراحی و خصوصیات ظاهری محصول داشته باشید، حتماً عکس‌ها و ویدئوهای منتشرشده توسط خریداران آن را مورد بررسی قرار دهید.

2. کیفیت ساخت

کیفیت ساخت یکی دیگر از موارد بسیار مهم در ارتباط با خرید ساعت هوشمند است. به‌طور کلی، ساعت‌های هوشمند معمولاً از جنس پلاستیک یا فلز هستند. ساعت‌های فلزی می‌توانند دارای شاسی فلزی با پشتیِ پلاستیکی یا سطحِ تماماً فلزی باشند. جنس اکثر ساعت‌های هوشمند اقتصادی موجود در بازار از پلاستیک است. درعین‌حال می‌توانید با افزایش بودجه، خرید اسمارت واچ‌های آلومینیمی را نیز در دستور کار قرار دهید. این نوع ساعت‌ها علاوه بر ظاهر لوکس و زیبا، دوام بیشتری دارند و در مقابل خراش و ساییدگی از مقاومتی عالی برخوردار هستند.

2-1. ایمنی و مقاومت

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های کیفیت در بحث خرید ساعت هوشمند، ایمنی و مقاومت آن در مقابل عوامل تهدیدکننده است. جالب است بدانید که بعضی ساعت‌های هوشمند (مثل گوشی‌ها) از نظر قابلیت‌های ایمنی در گرید نظامی تولید و عرضه می‌شوند. آن‌ها با گذراندن آزمایش‌های سخت، ایمنی و قابلیت اطمینان بی‌نظیری را برای خریداران به ارمغان می‌آورند. این ساعت‌ها دارای گواهینامه‌های حفاظت در برابر نفوذ (IPXX) هستند. گواهینامه‌هایی که باعث می‌شود در مقابل گردوغبار و همین‌طور غوطه‌ور شدن در آب (تا عمق مشخص و مدت معین) آسیب‌ناپذیر باشند. به لطف این ویژگی‌ها می‌توانید بدون نگرانی در شرایط بارانی و حتی هنگام شنا کردن از ساعت خود استفاده کنید.

به‌طور کلی، استانداردهای مقاومت ساعت‌های هوشمند در برابر آب به 4 دسته تقسیم می‌شوند: ATM-5، ATM-3، IP67 و IP68. استاندارد IP67 به این معناست که ساعت می‌تواند به مدت 30 دقیقه تا عمق 1 متری آب مقاومت کند. ساعت‌های دارای استاندارد IP68 تا عمق 1.5 متری قادر به مقاومت در برابر آب هستند که مدت آن با توجه به مدل انتخابی ممکن است بیشتر از 30 دقیقه باشد.

استانداردهای ATM-3 و ATM-5 به ترتیب نشان‌دهنده مقاومت ساعت تا عمق 30 متری و 50 متری آب هستند. بسیاری از مدل‌های رده‌بالای بازار به‌طور هم‌زمان از دو استاندارد ایمنی برخوردارند. محصول معروف و گران‌قیمت ساعت هوشمند سامسونگ یعنی گلکسی واچ 4 یکی از همین مدل‌هاست. مدلی که به‌واسطه استانداردهای IP68 و ATM-5 از نظر ایمنی، جای هیچ حرف‌وحدیثی باقی نمی‌گذارد!

3. نوع و کیفیت صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش مهم‌ترین قسمت یک اسمارت واچ است که در طول روز بیشترین تعامل را با آن خواهید داشت. هنگام خرید ساعت هوشمند علاوه بر شکل طراحی صفحه‌نمایش باید کیفیت آن را نیز بررسی کنید. در اینجا به مرور چند نکته مهم در خصوص نمایشگر می‌پردازیم:

  • حاشیه‌های نمایشگر: برخی اسمارت واچ‌ها در تصاویر تبلیغاتی، دارای حاشیه‌های نازک و هم‌سطح هستند. اما وقتی آن‌ها را از نزدیک می‌بینید حاشیه‌های ضخیم و برجستگی‌ها توی ذوقتان می‌زند! نکته‌ای را که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، دوباره تکرار می‌کنیم. به مشاهده تصاویر تبلیغاتی بسنده نکرده و حتماً عکس‌ها و فیلم‌های ارسالی توسط کاربران را بررسی کنید.
  • شیشه: جنس شیشه نیز می‌تواند اهمیت زیادی در خرید ساعت هوشمند دشاته باشد. برخی اسمارت واچ‌ها مثل گوشی‌های هوشمند به نوع خاصی از شیشه تحت عنوان گوریلا گلس مجهز شده‌اند. شیشه‌ای که در مقابل عواملی مثال خراش، ضربه، لکه و ... مقاومتی مثال‌زدنی از خود نشان می‌دهد.
  • نوع نمایشگر: ساعت‌های هوشمند نیز مثل گوشی‌ها دارای نمایشگرهایی با فناوری‌های متفاوت هستند. نمایشگر ساعت‌های هوشمندِ ارزان‌قیمت معمولاً از نوع LCD است و ساعت‌های گران‌تر به نمایشگرهای Transflective (انعکاسی)، OLED و AMOLED مجهز شده‌اند. در حالت ایده‌آل نمایشگرهای مبتنی بر فناوری OLED و AMOLED گزینه‌های بهتری هستند. این نوع نمایشگرها کارایی بالاتری دارند و به‌واسطه استفاده از رنگ‌های تیره و عدم نیاز به نور پس‌زمینه، ضمن ایجاد کنتراست بالاتر، انرژی کمتری مصرف می‌کنند. شناخت تفاوت AMOLED و OLED به شما در انتخاب از میان این دو فناوری کمک زیادی می‌کند. ضمناً شرکت اپل نیز از صفحه‌نمایش خاص و باکیفیت خودش در ساعت‌های هوشمند استفاده می‌کند که رتینا (Retina) نام دارد.
  • روشنایی: روشنایی صفحه‌نمایش فاکتور بسیار مهمی در خرید ساعت هوشمند است. اگر میزان این روشنایی کافی نباشد، مشاهده نمایشگر در محیط بیرونی و زیر نور آفتاب به کاری سخت تبدیل می‌شود. ساعت‌هایی برای استفاده در فضای بیرونی مناسب هستند که میزان روشنایی نمایشگر آن‌ها بیش از 500 نیت باشد. اگر در اغلب اوقات در محیط بیرونی و زیر نور آفتاب از ساعت استفاده می‌کنید، آنگاه نمایشگرهای انعکاسی گزینه‌های مناسب‌تری برای شما هستند.
  • وضوح: تراکم پیکسلی یک شاخص بسیار خوب برای ارزیابی وضوح صفحه‌نمایش در خرید ساعت هوشمند است. هر چه این شاخص بالاتر باشد، وضوح نمایشگر بیشتر خواهد بود.
  • روان بودن رابط کاربری: عملکرد رابط کاربری برخی ساعت‌های هوشمند، کُند و همراه با تأخیر است. این امر مخصوصاً درباره ساعت‌هایی که بیش‌ازحد ارزان هستند، صدق می‌کند. اگر این مسئله برایتان اهمیت زیادی دارد، حتماً قبل از خرید ساعت در این باره به اندازه کافی تحقیق کنید. نقدهای تخصصی معتبر و نظر کاربران، منابع خوبی برای کسب اطلاعات مناسب در این زمینه هستند.

4. عمر باتری و سرعت شارژ شدن

از دیگر نکات مهم در خرید ساعت هوشمند عملکرد باتری آن است. درحالی‌که برخی باتری‌ها بعضاً تا چند هفته هم کار می‌کنند، برخی دیگر نهایتاً 1 یا 2 روز دوام می‌آورند. قبل از خرید اسمارت واچ به میزان دوام باتری که توسط شرکت سازنده اعلام می‌شود، توجه کنید. این میزان، از یک طرف استفاده روزمره شما از ساعت را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از طرف دیگر تا حد زیادی به الگوی کارکرد شما بستگی دارد. به‌عنوان مثال باتری اپل واچ در استفاده معمولی، تقریباً یک روز کامل شارژ دهی دارد که فوق‌العاده نیست؛ اما واضح است که دلیل استقبال گسترده از اپل واچ نه باتری آن، بلکه مزایا و امکانات ارزشمندی است که این محصول به کاربر ارائه می‌دهد. در خصوص موضوع باتری باید به دو نکته دیگر نیز توجه کنید:

  • عمر اسمی باتری در مقابل عمر واقعی: عمر اسمی باتری همان مدت کارکرد آن به ادعای شرکت سازنده است. این میزان معمولاً با فرض شرایط ایده‌ال اعلام می‌شود. بنابراین ممکن است عمر واقعی باتری در عمل کمتر از عمر اسمی آن باشد. همان‌طور که گفتیم این امر تا حد زیادی به میزان و الگوی کارکرد شما بستگی دارد. به‌عنوان یک قاعده کلی بهتر است کمی بدبینانه عمل کنید. مثلاً اگر عمر اسمی باتری 15 روز ذکر می‌شود، شما برای 7 تا 10 روز روی دوام آن حساب کنید.
  • مدت‌زمان شارژ: شارژ اکثر ساعت‌های هوشمند معمولاً بین 1.5 تا 2 ساعت طول می‌کشد که ایده‌آل به نظر می‌رسد. اما اگر در خرید ساعت هوشمند حساسیت زیادی روی این موضوع دارید، درباره مدت‌زمان شارژ شدن باتری تحقیق کنید. ضمناً تا امروز که در سه‌ماهه‌ی اول سال 2022 هستیم، هنوز قابلیت شارژ سریع برای ساعت‌های هوشمند ارائه نشده است.

5. قابلیت‌ها و امکانات جانبی

آنچه خرید ساعت هوشمند را به ایده‌ای جذاب تبدیل می‌کند، قابلیت‌ها و امکانات جانبی آن است. اینکه ساعت هوشمند چه قابلیت‌هایی داشته باشد مستقیماً به انتظارات و ترجیحات شما ربط پیدا می‌کند. در اینجا بد نیست به چند مورد از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین قابلیت‌های ساعت‌های هوشمند نگاهی داشته باشیم:

  • پایش ضربان قلب: پایش یا مانیتور ضربان قلب، آپشن جدیدی در ساعت‌های هوشمند نیست. تقریباً همه مدل‌ها اعم از ارزان و گران، از این قابلیت برخوردار هستند. بااین‌حال قبل از خرید ساعت هوشمند بررسی کنید که آیا مدل انتخابی شما سنسور ضربان قلب دارد و از سیستم ردیابی مداوم پشتیبانی می‌کند یا نه؟
  • پایش SP02: این قابلیت مخصوصاً بعد از همه‌گیری کرونا محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرد. قابلیتی که به‌واسطه آن می‌توانید سطح اکسیژن خون را در هر لحظه اندازه‌گیری کنید. دقت کنید که بعضی ساعت‌ها دارای سنسور اختصاصی برای سنجش اکسیژن خون هستند؛ درحالی‌که برخی دیگر برای این کار از همان سنسور ضربان قلب استفاده می‌کنند که دقت عملکرد آن در مقایسه با سنسور اختصاصی کمتر است.
  • ECG: ECG یک سنسور اختصاصی برای ردیابی مشکلات و بیماری‌های قلبی نظیر فیبریلاسیون دهلیزی است. این قابلیت فقط در مدل‌های رده‌بالایی مثل ساعت‌های هوشمند فیت بیت، سامسونگ و اپل ارائه می‌شود.
  • اتصال بلوتوثی: امروز بسیاری از برندها حتی ساعت‌های هوشمند ارزان‌قیمت خود را نیز به آپشن اتصال از طریق بلوتوث مجهز کرده‌اند. اتصال بلوتوثی برای اسمارت واچ یک ویژگی واجب و حیاتی نیست؛ اما اگر برایتان جذابیت زیادی دارد، حتماً قبل از خرید ساعت هوشمند از وجود این قابلیت مطمئن شوید. درست است که ساعت‌های زیادی از قابلیت اتصال بلوتوثی پشتیبانی می‌کنند؛ اما کیفیت اتصال در آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. برای آگاهی از کیفیت اتصال بلوتوثی خواندن نقد و بررسی‌ها و همین‌طور دیدگاه‌های کاربران را فراموش نکنید.
  • پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها: اکثر ساعت‌های هوشمند ارزان از آپشن نصب و اجرای اپلیکیشن‌ها پشتیبانی نمی‌کنند. اگر می‌خواهید برنامه‌های مختلف را روی ساعتتان اجرا کنید باید مدلی را انتخاب کنید که به سیستم‌عامل‌هایی نظیر WearOS، WatchOS یا تایزن مجهز باشد.

6. GPS

GPS یک آپشن بسیار کاربردی و مفید در ساعت‌های هوشمند است. با استفاده از GPS ساعت می‌تواند موقعیت مکانی شما را ردیابی کرده و در زمینه‌هایی مثل تعداد گام‌های پیموده شده، کالری مصرف‌شده، مسافت طی شده و ... اطلاعات دقیقی ارائه دهد.GPS  به‌کاررفته در ساعت‌های هوشمند یا از نوع داخلی است یا از نوع اتصالی. ساعت‌های مجهز به GPS داخلی با استفاده از یک سنسور اختصاصی، اطلاعات مکانی را جمع‌آوری می‌کنند. درحالی‌که GPS اتصالی از طریق متصل شدن به GPS تلفن همراه این کار را انجام می‌دهد. خوشبختانه امروز حتی بعضی از مدل‌های اقتصادی اسمارت واچ نیز همراه با GPS داخلی به بازار عرضه می‌شوند. بنابراین قبل از خرید ساعت هوشمند درباره وجود این ویژگی تحقیق کنید.

7. سیستم‌عامل و سازگاری

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات خرید ساعت هوشمند، بررسی سازگاری آن با گوشی هوشمند شماست. ساعت‌های هوشمند به‌طور هم‌زمان از سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS پشتیبانی نمی‌کنند. به‌عنوان مثال ساعت هوشمند سامسونگ مدل گلکسی واچ 4 تنها از سیستم‌عامل اندروید پشتیبانی می‌کند و با سیستم‌عامل iOS سازگاری ندارد. به همین ترتیب مدل‌های ساعت هوشمند اپل نیز با سیستم‌عامل اندروید سازگار نیستند.

سیستم‌عامل همه ساعت‌های هوشمند لزوماً اندروید یا iOS نیست. برخی اسمارت واچ‌ها دارای سیستم‌عامل‌های دیگری هستند که WearOS، WatchOS و RTOS ازجمله معروف‌ترین آن‌ها محسوب می‌شوند. سیستم‌عامل‌های WearOS (متعلق به گوگل) و WatchOS (متعلق به اپل) برای اجرا به سخت‌افزار قدرتمندی نیاز دارند. به همین دلیل عمدتاً روی ساعت‌های هوشمند گران‌قیمت عرضه می‌شوند. البته مدل‌های ساعت هوشمند شیائومی نیز از سیستم‌عامل WearOS استفاده می‌کنند که اتفاقاً قیمت خرید مناسبی دارند.اکثر ساعت‌های هوشمند میان‌رده دارای سیستم‌عامل RTOS (سیستم‌عامل بلادرنگ) هستند. قابلیت‌های RTOS محدود است اما از نظر دوام باتری عملکرد خوبی دارد. اگر ساعت هوشمند شما دارای سیستم‌عامل‌های WearOS یا WatchOS باشد می‌توانید انواع برنامه، موزیک و ... را روی آن دانلود و اجرا کنید. اما RTOS برخلاف این دو سیستم‌عامل، به‌ندرت از برنامه‌های شخص ثالث پشتیبانی می‌کند. چنانچه به دنبال یک ساعت هوشمند اقتصادی با سیستم‌عامل روان و بهینه‌ی مبتنی بر RTOS هستید، می‌توانید برندهایی نظیر آمازفیت (از زیرمجموعه‌های شیائومی) را مدنظر قرار دهید. ولی اگر محدودیتی از نظر بودجه ندارید آنگاه می‌توانید به خرید ساعت‌های هوشمند رده‌بالای سامسونگ، اپل، گارمین یا فیت بیت فکر کنید.

جمع‌بندی نکات خرید ساعت هوشمند

در این راهنمای خرید ساعت هوشمند با 7 معیار کلیدی انتخاب اسمارت واچ آشنا شدیم. با وجود اینکه هر کدام از موارد گفته‌شده می‌توانند معیارهای تعیین‌کننده‌ای باشند اما باز هم تحت‌الشعاع دو معیار عمومی قرار می‌گیرند. آن دو معیار قیمت ساعت هوشمند و انتظارات شما از خرید آن هستند! برای خرید اسمارت واچ چقدر می‌خواهید هزینه کنید و قصد دارید چه کارهایی با آن انجام دهید؟ پاسخگویی به این دو سؤال کمک می‌کند که بتوانید بین بودجه و قابلیت‌هایی که از یک ساعت هوشمند انتظار دارید، تعادل و توازن مناسبی برقرار کنید. با توجه به توضیحات این راهنما و تجربیات احتمالی قبلی، پیشنهاد شما برای خرید بهترین ساعت هوشمند چیست؟

نظر خود را بنویسید

دیدگاه