حذف پورت لایتنینگ از سال آینده در آیفون | پورت type c به آیفون می آید

حذف پورت لایتنینگ از سال آینده در آیفون | پورت type c به آیفون می آید

حضور درگاه USB-C در آیفون های جدید

اپل در حال آزمایش آیفونی است که به جای پورت لایتنینگ از درگاه USB-C استفاده می کند و اگر اپل تصمیم به تعویض پورت بگیرد، اولین آیفون USB-C ممکن است در سال 2023 عرضه شود.

شایعات

مینگ چی کو، تحلیلگر اپل و مارک گورمن از بلومبرگ، گفته اند که اپل در حال آزمایش نسخه ای از آیفون است که به جای پورت لایتنینگ، دارای پورت USB-C است. یک پورت USB-C مجموعه دستگاه ‌های اپل را متحد می  ‌کند و به اکثر افراد این امکان را می ‌دهد تا از یک شارژر USB-C برای شارژ کردن آیفون، آی‌پد و مک خود استفاده کنند. جابجایی به USB-C همچنین امکان شارژ سریع‌ تر را فراهم می ‌کند و سرعت انتقال سریع ‌تری را ممکن می ‌کند.

USB-C در آیفون
USB-C در آیفون

چرا USB-C؟

اتحادیه اروپا در حال کار بر روی قانونی است که اپل را ملزم می کند از یک استاندارد پورت جهانی در سری محصولات خود استفاده کند که اساساً روش های شارژ اختصاصی مانند لایتنینگ را ممنوع می کند. در صورت تصویب، اپل باید یک آیفون USB-C را در اروپا عرضه کند تا با مقررات مطابقت داشته باشد، بنابراین اپل باید یک آیفون USB-C ویژه اروپا یا انتقال به USB-C برای آیفون به صورت جهانی فراهم کند. پارلمان اروپا تاکنون به این قانون رأی مثبت داده است که تمام تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی مصرفی را که دستگاه‌ هایی را در اروپا می ‌فروشند مجبور می‌ کند مطمئن شوند که تلفن ‌ها، تبلت ‌ها، لپ‌تاپ‌ ها، دوربین ‌ها، هدست ‌ها، بلندگو ها و کنسول‌ های بازی ویدیویی دستی از طریق USB-C شارژ می ‌شوند. بدون استثنا به جز دستگاه های بسیار کوچک برای پشتیبانی از پورت USB-C مانند Apple Watch.

USB-C در آیفون
USB-C در آیفون

معایب USB-C در آیفون

در سال 2021، مینگ چی کو، تحلیلگر اپل، گفت که اپل برای "آینده قابل پیش بینی" به لایتنینگ پایبند خواهد بود، زیرا قسمتی از ضد آب بودن آیفون را به خطر می اندازد. اپل از آن زمان از برنامه های خود برای استفاده از لایتنینگ عقب نشینی کرده است، اما مشخص نیست که آیا تعویض USB-C بر درجه مقاومت آیفون در برابر آب تأثیر می گذارد یا اینکه اپل می تواند یک پورت USB-C به همان اندازه مقاوم در برابر آب بسازد که یک پورت لایتنینگ مقاوم میباشد. با لایتنینگ، اپل به دلیل تاییدیه ساخته شده برای آیفون (MFi) بر روی اکوسیستم لوازم جانبی که برای آیفون طراحی شده اند، کنترل دارد. تولیدکنندگان شخص ثالثی که می ‌خواهند دستگاه ‌های دارای گواهی اپل را تولید کنند، باید از اپل تأییدیه بگیرند و USB-C طیف جدیدی از لوازم جانبی موجود در بازار را باز میکند. احتمالاً اپل کنترل کمتری بر لوازم جانبی USB-C طراحی ‌شده برای آیفون خواهد داشت و همچنین هزینه‌ های مجوز هایی را که در حال حاضر دریافت میکند از دست خواهد داد.

لوازم جانبی اپل به همراه USB-C

اگر اپل USB-C را برای آیفون جایگزین کند، میتوان انتظار داشت که سایر لوازم جانبی که در حال حاضر از پورت لایتنینگ استفاده می ‌کنند نیز از USB-C استفاده کنند. این شامل دستگاه هایی مانند AirPods، AirPods Pro، AirPods Max، Magic Mouse و غیره می شود. مدل ‌های 2022 آیفون 14 همچنان از پورت لایتنینگ استفاده خواهند کرد و انتظار می‌ رود اولین موردی که اپل آن را به USB-C تغییر دهد، سال 2023 است. در این صورت، مدل ‌های آیفون 15 از درگاه USB-C استفاده می ‌کنند، مگر اینکه اپل تصمیم به تغییر این تاریخ داشته باشد.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه