‎شارژ کردن گوشی در اتاق خواب منجر به چاقی و دیابت می‌شود

‎شارژ کردن گوشی در اتاق خواب منجر به چاقی و دیابت می‌شود

به تازگی تحقیقات جدید دانشمندان اثبات می‌کند شارژ کردن تلفن همراه در اتاق خواب در چاق شدن و ابتلا به بیماری دیابت آن فرد تاثیر مستقیم دار‌د!

دانشمندان علت این پدیده را تاثیر شارژ کردن گوشی در اتاق خواب روی ترشح هورمون ملاتونین که در غد‌ه ای کوچک در مغز تولید می‌شود و کار آن تنظیم چرخه خواب و بیداری می‌دانند. همان طور که شنیده‌اید پیشنهاد می‌شود برای خواب بهتر در محیط تاریک باشید و از کار کردن با تلفن همراه خود خودداری کنید زیرا نور آبی صفحه نمایش سبب می‌شود مغز در تشخیص زمان خواب دچار اشتباه شود. به همین علت توصیه می‌شود در صورت اجبار از استفاده از تلفن همراه با حداقل فیلتر نور آبی نمایشگر را روشن کنید و از آن استفاده کنید. بر اساس تحقیقات یک محیط خواب تاریک روی سطح ترشح ملاتونین در بدن تاثیر می‌گذارد و به خواب بهتر کمک می‌کند. این موضوع متابولیسم افراد را بهبود می‌بخشد و کیفیت خواب را بهتر می‌کند. همان طور که بهتر است هنگام خوابیدن از تلفن همراه استفاده نکنید همان گونه نیز توصیه می‌شود گوشی شما در شارژ نباشد زیرا شارژ کردن گوشی روی ترشح ملاتونین در بدن تاثیر می‌گذارد که نتیجه آن بروز اختلالات خواب، بهم ریختن متابولیسم بدن و در ادامه چاقی و ابتلا به دیابت می‌شود.

‎شارژ کردن گوشی در اتاق خواب منجر به چاقی و دیابت می‌شود

نتیجه مطالعه اخیر نشان می‌دهد در حالت آماده به کار (استندبای)، مقدار تابش الکترومغناطیسی گوشی‌های هوشمند حدود ۲.۳ میلی ‌گاوس است. بنابراین این مقدار برای یک گوشی آماده به کار در حال شارژ، به ۳.۴ میلی‌ گاوس افزایش پیدا می‌کند. پس حتی در حالت آماده به کار، در شرایط شارژ گوشی مقدار تشعشعات حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. البته هر چه از تلفن همراه دورتر باشید، مقدار تشعشعات الکترومغناطیسی کمتر می‌شود؛ مقدار تابش الکترومغناطیسی گوشی هوشمند در فاصله ۵ سانتی ‌متر، ۱۰ سانتی ‌متر و ۱۵ سانتی ‌متر به ترتیب ۱، ۰.۵ و ۰.۳ میلی‌ گاوس است. وقتی تلفن همراه در حال شارژ شدن است، مقدار کمی تابش الکترومغناطیسی تولید می‌کند که این تابش حتی در صورتی که از دستگاه استفاده نکنید نیز منتشر می‌شود. البته این تابش الکترومغناطیس در سایر لوازم خانگی که در برق هستند نیز دیده می‌شود و به همین دلیل بهتر است قبل از خواب آن‌ها را نیز از برق بکشید. یکی دیگر از وسایلی که در این لیست قرار دارد و تشعشعات بالایی دارد مودم‌های اینترنت است که بهتر است در حین خواب از آن‌ها نیز فاصله داشته باشید. تاثیرات منفی تلفن‌های همراه موضوع جدیدی نیست و از سال‌ها پیش محققان با آن درگیر هستند. در سال ۲۰۱۴، گروهی از دانشمندان دانشگاه گرانادا و همچنین گروهی از کارشناسان دانشگاه منچستر روی بحثی تقریبا مشابه مطالعه کردند. نتیجه هر دو تحقیق نشان داد استفاده از کامپیوتر یا گوشی موبایل طی شب منجر به چاقی می‌شود.

‎شارژ کردن گوشی در اتاق خواب منجر به چاقی و دیابت می‌شود

در تحقیقی دیگر، یک دانشمند دانشگاه نورث وسترن مدعی شد سه ساعت قرار گرفتن در معرض نور آبی شدید طی عصر، به شدت روی گرسنگی و متابولیسم گلوکز تأثیر می‌گذارد. این فرد در ادامه اعلام کرد تیمش علاقه‌مند به یافتن اطلاعات بیشتر درباره چگونگی ابتلا به دیابت و چاق شدن به خاطر تغییر در الگوی خواب و بیداری هستند. علاوه بر آن، این گروه محققان دانشگاه نورث در تلاش برای یافتن میزان تاثیرگذاری خواب باکیفیت روی حل معضل چاقی و بیماری دیابت بودند. مطالعه جدید درباره تاثیر شارژ گوشی در اتاق خواب، یافته‌های قبلی را تایید می‌کند. آزمایشات و تحقیقاتی زیادی نشان می‌دهند که انسان‌ها باید شب‌ها در محیطی تاریک و در حالتی با افزایش ملاتونین بخوابند تا با طلوع خورشید و روشن شدن محیط ترشح ملاتونین متوقف شود. این چرخه نور-تاریکی به بدن برای پیش‌بینی تغییرات محیط کمک می‌کند. به همین دلیل اگر زمان خواب خود را کوتاه‌تر کنید یا در زمانی نامناسب تا آخر شب چشم خود را در معرض نور آبی قرار دهید، ترشح ملاتونین دچار اختلال خواهد شد که نتیجه آن تغییر کردن متابولیسم بدن می‌شود. پژوهشگران این پروژه توصیه می‌کنند اگر به هر دلیل در حین خواب نمی‌توانید گوشی خود را خاموش کنید، حداقل آن را در تخت خواب خود در فاصله خیلی نزدیک به خود قرار ندهید! حتی اگر تمایلی به ترک این عادت هم ندارید، حداقل حتما از شارژ کردن گوشی در اتاق خواب و نزدیک به محل خواب خود خودداری کنید!

نظر خود را بنویسید

دیدگاه