معرفی ضروری‌ترین لوازم آشپزی کوهنوردی

معرفی ضروری‌ترین لوازم آشپزی کوهنوردی

کوهنوردی همواره جزء ورزش‌های محبوب برای علاقه‌مندان به این رشته محسوب می‌شود. طبیعت و کوهستان همیشه مکانی آرام‌بخش برای همه بوده و هست؛ بودن در طبیعت می‌تواند تا حد زیادی از استرس، نگرانی و روزمرگی‌های دنیای امروز کم کند، کوهنوردی یک ورزش سنگین محسوب می‌شود برای همین تغذیه در کوهنوردی اهمیت ویژه‌ای دارد. در این مقاله قصد داریم تا ضروری‌ترین لوازم آشپزی کوهنوردی را به شما معرفی کنیم.

نحوه انتخاب ظروف آشپزی

اگر نحوه تغذیه در کوهنوردی برای شما مهم است پس حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. کوهنوردی به دلیل اینکه ورزش سنگینی محسوب می‌شود برای همین نوع تغذیه شما در کوهنوردی بسیار مهم است که بتواند تمامی مواد مغذی را به بدن شما برساند در عین حال سریع آماده شود و احتیاج به اقلام زیادی برای تهیه آن نباشد؛ همچنین سبک باشد و سریع هضم شود. بدن یک کوهنورد در هنگام سعود روزانه به ۶ کیلو کالری انرژی نیاز دارد. در هنگام صعود هرچه ارتفاع بیشتر شود باید از مواد غذایی استفاده کنید که احتیاج کمتری به آب و اکسیژن کمتری دارند ، زیرا غذای سنگین باعث ایجاد حالت تهوع می‌شود. دقت کنید که مصرف کربوهیدرات به اندازه باشد چون باعث تشنگی و خستگی در عضلات بدن می‌شود. بهترین زمان مصرف غذاهای چرب زمانی است که یک استراحت چند ساعته را پیش رو دارید. برای اینکه عضلات شما تحلیل نرود حتما باید پروتئین همانند پنیر، لوبیا و همچنین برای مقاوم کردن بدن در برابر سرما در چند روز اول خوردن سیر توصیه می‌شود. نکته بسیار مهم در مورد مصرف آب در زمان کوهنوردی است. هر کوهنورد به طور متوسط بین ۱ تا ۱.۵ لیتر روزانه آب باید مصرف کند برای همین هرگز منتظر تشنگی در کوهنوردی نشوید. برای آشنایی بیشتر با تغذیه در کوهنوردی می‌توانید به مقاله “ نکاتی برای تغذیه در کوهنوردی “ مراجعه کنید. حال که با اهمیت آشپزی، لوازم آشپزی کوهنوردی و تغذیه در کوهنوردی تا حدی آشنا شدید، شاید برای شما این سوال پیش بیاید که برای آشپزی در کوهنوردی به چه لوازمی احتیاج داریم؟ آیا می‌توان در کوهنوردی آتش روشن کرد؟ آیا حتما باید لوازم مخصوص آشپزی کوهنوردی همراه داشته باشیم؟ آیا استفاده از ظروف آشپزخانه امکان پذیر است؟

با ما همراه باشید تا پاسخ تمامی این سوالات را دریافت کنید:

کوهنوردی و لوازم آشپزی کوهنوردی

ظروف آشپزی کوهنوردی:

تجهیزات پخت و پز در کمپینگ و کوهنوردی و فعالیت‌های بیرون از خانه تقریبا کارایی مشابهی با تجهیزات داخل خانه دارند با این تفاوت که کم حجم تر و سبک‌تر هستند. همچنین به دلیل اینکه در طبیعت دسترسی به شیر آب برای شستشوی ظروف وجود ندارد این ظروف باید خواص ویژه‌ای نیز داشته باشند، مثل ضد باکتری بودن و ضد بو بودن، همچنین شستشوی راحت تری نیز داشته باشند. یکی از تجهیزات ضروری لوازم آشپزی کوهنوردی،  ست ظروف کریویت (Crivit) است که یکی از بهترین مدلهای موجود در بازار است. این ست ۸ تکه از بهترین و سالم‌ترین مواد اولیه استفاده شده است، جنس این ظروف از مواد پلی پروپیلن است که علاوه بر سبکی، آنتی باکتریال است و به هیچ عنوان بوی مواد غذایی را جذب نمی‌کند. قابلیت استفاده از این ظروف در مایکروویو وجود دارد. یک بند همراه از جنس پلاستیک TPE  مقاومت بسیار بالایی، جهت چفت شدن ظروف دارد.

ظرفیت بشقاب (درب کاسه اصلی): 500 میلی لیتر
ظرفیت ظرف منحنی بزرگ: 350 میلی لیتر
ظرفیت ظرف منحنی کوچک: 300 میلی لیتر
ظرفیت ماگ: 250 میلی لیتر
ظرفیت کاسه اصلی: 1000 میلی لیتر

این ظروف از مقاومت خوبی نسبت به گرما و حرارت دارند.

یکی دیگر از لوازم آشپزی کوهنوردی و کمپینگ “ ست ظروف دو نفره اسنوهاک مدل SN-T111 “ است. اسنوهاک یکی از مارک‌های معروف در زمینه تجهیزات ورزشی و کوهنوردی است که متریال اولیه تجهیزات آن از با کیفیت‌ترین و سالم‌ترین مواد تهیه می‌شود. ست ظروف تک نفره و دونفره اسنوهاک از آلومینیوم بادوام و ضدخش ساخته شده است. این ست علاوه بر کیفیت بالا، بسیار سبک است و شما به راحتی می‌توانید در کوهنوردی، کمپینگ و یا حتی گردشهای بیرون شهری از آن استفاده کنید. این ست از ۱۱ تکه کم حجم و تاشو تشکیل شده است. شستشوی آن راحت است و مقاوم در برابر حرارت است و همچنین بوی مواد غذایی را به خود جذب نمی‌کند. شما برای تهیه این ست با قیمت تخفیفی فوق العاده می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید:

خرید ست ظروف دونفره اسنوهاک مدل SN-T111

فلاسک کوهنوردی

یکی از لوازم پر کاربرد در کوهنوردی فلاسک است که حتما در زمان کوهنوردی، مخصوصا در سفر کوهنوردی باید به آن توجه کنید. تفاوتی نمی‌کند که در فصل گرما هستید یا سرما، در هر صورت شما به یک فلاسک برای گرم و یا سرد نگه داشتن نوشیدنی احتیاج پیدا می‌کنید. یکی از ضروری ترین لوازم آشپزی کوهنوردی که همواره باید همراه شما باشد فلاسک است؛ فلاسک هم همانند بقیه تجهیزات دیگر کوهنوردی باید از نوع خوب آن انتخاب کنید، از مهمترین فاکتور‌های انتخاب فلاسک در کوهنوردی توجه به سایز و نوع آن است که با توجه به نوع سفر‌های کوهنوردی که می‌روید باید انتخاب کنید. فلاسک در مقابل سایر تجهیزات کوهنوردی هزینه چندانی ندارد اما تهیه یک فلاسک با کیفیت و خوب می‌تواند برای همیشه شما را از خرید مجدد فلاسک‌های متفرقه راحت کند. وقتی صحبت از انواع با کیفیت فلاسک می‌شود باید توجه کنیم که نوع با کیفیت فلاسک ۱۲ تا ۱۵ ساعت می‌تواند گرما را نگه دارد. معمولا فلاسک‌ها دارای یک درب هستند که به جای یک فنجان می‌توان از آن استفاده کرد. دقت کنید که فلاسک حتما دوجداره باشد تا بتواند مدت زمان زیادی نوشیدنی شما را گرم و یا خنک نگه دارد. یکی از نکات مهم در انتخاب فلاسک کوهنوردی توجه به درب آن است که حتما دقت کنید درب فلاسک به خوبی آب بندی شده باشد و باز و بسته کردن آن به راحتی انجام شود و هیچ گونه نشتی نداشته باشد. همانطور که قبلا اشاره کردیم اسنوهاک یکی از برند‌های مطرح در زمینه تجهیزات کوهنوردی است. اگر به دنبال فلاسک معتبر و باکیفیت و اورجینال هستید توصیه می‌کنیم که حتما از فلاسک‌های برند اسنوهاک غافل نشوید. ظرفیت فلاسک‌ اسنوهاک از ۷۵۰ میلی لیتر تا ۳ لیتری در رنگ بندی و تنوع ظاهری متفاوت در سایت بالاکا موجود است که می‌توانید به راحتی بصورت آنلاین فلاسک کوهنوردی خود را سفارش دهید.

سرشعله کوهنوردی

سرشعله کوهنوردی یکی دیگر از لوازم آشپزی در کوهنوردی است. در برنامه‌های طبیعت‌گردی و یا کوهنوردی همراه داشتن سرشعله و کپسول گاز مخصوص کوهنوردی از موارد مورد نیاز سفر است. یکی از کمپانی های مطرح در تولید سرشعله کوهنوردی ، شرکت فایرمپل است که انواع مختلفی از سر‌شعله را تولید کرده است که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود سرشعله مناسب خود را انتخاب کنید. در مقاله “ کدام سرشعله کوهنوردی مناسب شما است؟” به خوبی درباره نحوه انتخاب سرشعله صحبت شده است. سرشعله فایرمپل مناسب برای تمامی فصول است و به دلیل کیفیت بالا به راحتی می‌تواند در زمان سفر‌های طبیعت گردی و کوهنوردی همراه شما باشد و بتوانید برای خود نوشیدنی داغ و یا غذا درست کنید. این سرشعله‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پایه‌های آن به راحتی جمع می‌شوند تا حجم کمتری را اشغال کنند. این سرشعله‌ها یک حلقه محافظ در برابر باد را دارند تا زمان وزش باد شعله خاموش نشود. همچنین دارای یک سری برای تنظیم شعله خروجی گاز هستند که به راحتی می‌توانید شدت خروجی گاز را تنظیم کنید.

سخن پایانی

طبیعت بخش جدایی ناپذیر دنیای ما است که همواره باید به آن توجه کنیم و احترام بگذاریم. این طبیعت بوده که در طول قرن‌ها همواره سلامتی و تندرستی را برای ما به ارمغان آورده است؛ از این رو توجه به تمیز نگه داشتن طبیعت، جلوگیری از آسیب رسیدن به طبیعت و حفظ و نگه‌داری از آن وظیفه انسانی هرکدام از ما است. همواره تلاش کنیم که اگر برای کوهنوردی، طبیعت‌گردی و یا هر نوع ورزش و تفریح دیگری به دل طبیعت می‌رویم ایمن نگه داشتن طبیعت جزء اولویت‌های ما باشد. برای همین استفاده از تجهیزات مخصوصی که برای همین کار طراحی شده‌اند می‌تواند تا حد زیادی از آسیب و یا آتشسوزی در طبیعت و همچنین ایجاد زباله در طبیعت جلوگیری کند. طبیعت یکی از زیبایی های این جهان است، چشمانمان را از این زیبایی محروم نکنیم. شما با مطالعه این مقاله میتوانید انواع لوازم آشپزی کوهنوردی را از فروشگاه اینترنتی بالاکا تهیه کنید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه