خرید مایع ظرفشویی مناسب به چه عواملی بستگی دارد؟

خرید مایع ظرفشویی مناسب به چه عواملی بستگی دارد؟

مایع شوینده دستی ظرف که به طور رایج مایع ظرفشویی Dishwashing liquid نامیده می‌شود، مایعی غلیظ است که چربی‌ها را شسته و بو بد و لکه‌های غذایی را به طور موثر در یک شست‌وشو از بین می‌برد و ظروف شما را تمیز و تازه می‌کند. مایع ظرفشویی یک ترکیب مخلوط بسیار کف کننده از سورفکتانت‌ها با تحریک پوستی کم است. از مایع ظرفشویی به منظور کمک به حذف لکه‌های باقی مانده از غذا روی ظروف و وسایل آشپزخانه، حذف چربی و روغن از سطح ظروف، حذف باقی مانده مواد پروتئینی، نشاسته، شیرینی و... ، حذف رسوبات آهکی آب شهری و پاک کردن آلودگی‌های چسبیده به سطح ظروف استفاده می‌شود. در ادامه قصد داریم چند ویژگی اصلی و مهم در هنگام خرید یک مایع ظرفشویی مناسب بررسی کنیم تا کارایی آن را افزایش دهیم.

سرعت پاک کردن چربی‌ها

اولین ویژگی و مهم‌ترین ویژگی یک مایع ظرفشویی مناسب سرعت پاک کردن چربی‌ها است. هدف اول و اصلی استفاده از یک مایع ظرفشویی، از بین بردن کثیفی‌های سطوح و ظروف است. خصوصا وقتی که ظرف آغشته به چربی‌های زیادی است و تمیزی و پاک کنندگی مناسب، بسیار با اهمیت‌تر می‌شود. فرمول مایع ظرفشویی باید سریع‌الاثر باشد و بلافاصله چربی و هر چیزی را که به ظروف چسبیده است پاک کند و بوی بد آن را از بین ببرد. معمولا برندهای معتبر که روی آن‌ها برچسب «از بین برنده سریع چربی» وجود دارد قدرت پاک‌ کنندگی و چربی ‌زدایی بالایی دارند.

رایحه مناسب

مورد دیگری که در هنگام خرید یک شوینده حائز اهمیت است، رایحه و بوی مناسب مایع مورد مصرف است. این مورد دلخواه است و به سلیقه خودتان بستگی دارد. برخی از مایع‌های ظرفشویی عطری بسیار قوی دارند و برای افرادی که تحمل بوهای قوی را ندارند مناسب نیستند. اگر شما نیز با چنین مشکلی مواجه هستید بهتر است از خرید مایع‌هایی که از عطرهای قوی استفاده می‌کنند خودداری کنید. بیش‌تر برندهای تولید کننده مایع ظرفشویی در ایران از رایحه‌های مختلفی از جمله میوه و مرکبات تا عطر گل‌ها را ارائه می‌دهند که می‌توانید رایحه مورد نظر خود را از بین آن‌ها انتخاب کنید. رایحه مناسب و خوش بو یک مایع ظرفشویی به ویژه وقتی کثیفی‌های روی ظروف از نوع چرب و با بوی خاص مثل ماهی هستند بسیار مهم است. یک رایحه خنک با پاک کنندگی بالا بعد از شستن ظرف‌های چرب و کثیف می‌تواند حس خوشایندی را به خانم‌های خانه دار بدهد.

کف مناسب

ایجاد کف مناسب از شاخصه‌های مهم یک مایع ظرفشویی است. وقتی چند قطره از یک محصول مرغوب بر روی ظرف ریخته ‌شود، کف زیادی درست می‌شود و ظرف‌ها در آن غوطه ور می‌شوند.

غلظت بالا

غلظت بالا مایع ظرفشویی که امروزه اهمیت زیادی هم در بین مصرف کنندگان پیدا کرده است، از دیگر ویژگی‌های مهم یک مایع ظرف شویی باکیفیت است. مایع ظرفشویی باید غلیظ و با صرفه باشد. غلظت بالاتر این مایع موجب وجود مقدار بیش‌تری ماده ضد عفونی کننده داخل هر قطره از این مایع می‌شود و کارایی آن را افزایش می‌دهد.

کف زدایی آسان

در نقطه مقابل کف کنندگی زیاد، مواد شوینده روی ظروف باید به راحتی از سطح ظروف پاک شده تا مشکلات سلامتی را برای افراد به ارمغان نیاورند که این ویژگی یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب یک مایع ظرفشویی مناسب است. این ادعا را که مایع ظرفشویی با پایداری کف بیش‌تر، قدرت پاک‌ کنندگی بیش‌تری دارد باور نکنید. بعضی از مایع‌های ظرفشویی هستند که پایداری کف آن‌ها کم‌تر است اما قدرت پاک‌ کنندگی آن‌ها بیش‌تر است.

میزان PH

مورد دیگری که در هنگام خرید یک مایع ظرفشویی حائز اهمیت است، میزان PH آن مایع است. بهترین PH برای مایع ظرفشویی خنثی است که این امر باعث کاهش حساسیت پوستی می‌شود.

دوام بالا

مایع ظرفشویی باید بادوام باشد و مقدار کمی از آن تعداد بیش‌تری از ظروف را تمیز کند. شاید بگویید این مورد را نمی‌توان در هنگام خرید تشخیص داد. واقعیت این است که در این مورد یا باید از روش آزمون و خطا استفاده کنید یا از اطرافیان خود بپرسید. هم‌چنین یک روش دیگر برای تشخیص این مورد وجود دارد که درباره این محصول در اینترنت تحقیق کنید و از دیدگاه‌های کاربران کمک‌ بگیرید.

فاقد فسفات

فسفات‌ها برای پوست و محیط ‌زیست مضر هستند. آن‌ها هم‌چنین می‌توانند پس از عبور از سیستم آب لوله‌ کشی، توده‌هایی از جلبک ایجاد کنند. سعی کنید تا آنجا که امکان دارد مایع ظرفشویی بدون فسفات پیدا کنید. بعضی از مایع‌های ظرفشویی برچسب فاقد فسفات را دارند. اگر مایع انتخابی شما چنین برچسبی ندارد، ترکیبات نوشته‌شده روی آن را حتما بررسی کنید.

سازگار با پوست

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم در هنگام خرید مایع ظرفشویی سازگاری آن با پوست دست است. خیلی‌ها هستند که اصلا نمی‌توانند با دستکش کار کنند به همین دلیل سازگاری مایع با پوست دست و عدم آسیب رساندن به آن بسیار مهم است. البته در بعضی افراد نیز با وجود دستکش باز هم ممکن است آب و مایع از بالای آن وارد شود و به پوست دست‌ها آسیب برساند. برای انتخاب مایع ظرفشویی مناسب باید به عناصر تشکیل ‌دهنده آن که در پشت بطری نوشته شده‌است توجه کنید. به‌ طور کلی هر چه تعداد عناصر تشکیل‌ دهنده مایع ظرفشویی کم‌تر باشد، برای پوست بهتر است. به این دلیل که احتمال وجود موادی که ممکن است با پوست‌ شما سازگار نباشند کم‌تر می‌شود. این باور که فقط پوست عده‌ای از افراد حساس است امروزه کاملا نادرست شناخته شده‌است. واقعیت این است که پوست هر کسی ممکن است به ماده یا شرایط خاصی حساسیت پیدا کند. با این‌ حال، بعضی از افراد پوست‌شان حساس‌تر از افراد عادی است و به سرعت دچار اگزما، پوسته‌ پوسته‌ شدن و خارش یا قرمزی می‌شود. به همین دلیل دقت کنید مایع ظرفشویی را انتخاب کنید که برچسب «سازگار با پوست دست» روی آن وجود داشته باشد. اما به این برچسب‌ها اکتفا نکنید و ترکیبات نوشته‌ شده روی بطری را بخوانید.  توصیه می‌شود مایع ظرفشویی که انتخاب می‌کنید باید فاقد تریکلوسان، بنزایزوتیازولینون، فرمالدهیدها و رنگ‌ها و رایحه‌های مصنوعی باشد. زیرا همه این موارد سبب حساسیت پوست دست می‌شوند.

نشان استاندارد و گواهینامه‌های معتبر

این ویژگی نه تنها در هنگام مایع ظرفشویی بلکه برای خرید هر محصول بهداشتی دیگر نیز مهم و ضروری است. اما از آن جا که مایع ظرفشویی مستقیما با سلامتی انسان در ارتباط است توجه به وجود نشان استاندارد و گواهینامه‌های معتبر محصول بسیار مهم است. تمامی شرکت‌های تولید کننده مایع ظرفشویی انواع آزمایش‌ها از جمله تست درماتولوژی را انجام می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند از نظر بالینی فاقد عناصر آسیب‌زا و خطرناک است. به‌ همین ‌دلیل توصیه می‌شود از برندهای معتبر دارای گواهینامه‌های استاندارد خریداری کنید. این گواهینامه‌ها به شما اطمینان می‌دهند که آزمایش‌های لازم روی مایع انجام شده است یا خیر.

تاریخ مصرف

مایع‌های ظرفشویی معمولا دو تا سه سال پس از تولید تاریخ مصرف دارند. تاریخ تولید مایع باید روی بطری آن حک شده باشد. حتما قبل از خرید آن را بررسی کنید تا از تاریخ مصرف آن نگذشته باشد. به یاد داشته باشید گران‌تر بودن مایع ظرفشویی به معنای بهتر بودن آن نیست. بسیاری از شوینده‌ها هستند که با قیمت‌های بسیار مقرون ‌به ‌صرفه به بازار عرضه می‌شوند و کارایی و کیفیت خوبی دارند.

کاربرد

در درجه اول از مایع ظرفشویی برای شستن ظروف با دست، مانند لیوان، بشقاب، کارد و چنگال و ظروف پخت و پز در یک سینک استفاده می‌شود. اما علاوه بر کاربردهای اصلی از مایع ظرفشویی به علت خاصیت لکه بری بالا برای حذف لکه‌های ایجاد شده روی سطوح مختلف مانند لباس، مبل، فرش، پرده و… نیز استفاده می‌شود. از طرفی به علت برخی ترکیبات ضد میکروبی موجود در فرمول ساخت مایع ظرفشویی می‌توان متصور شد مایع ظرفشویی ضد عفونی می‌کند. هم‌چنین برخی ظروف گران بها (ساخته شده از طلا، نقره و..) ، پلاستیک‌های یک بار مصرف و هر نوع اشیا ساخته شده از برنج، برنز، چدن، قلع یا چوب را نمی‌توانیم با خیال راحت در ماشین ظرفشویی قرار دهیم (خصوصاً در صورت ترکیب با آب گرم) و بهترین گزینه استفاده از یک مایع ظرفشویی حاوی نرم کننده و بی ضرر است. هنگام استفاده از مایع ظرفشویی بر روی چنین اشیایی باید شست‌وشو با دست انجام شود.

بهترین حالت استفاده از مایع ظرفشویی

بهترین و ایده آل‌ترین حالت استفاده از مایع ظرفشویی در آب معمولی و کمی ولرم است. در این حالت مایع ظرفشویی با این درجه حرارت بیش‌ترین کف کنندگی خود را ابراز می‌کند و کف کنندگی خوبی اتفاق می‌افتد. در واقع بیش‌ترین راندمان یک مایع ظرفشویی در این حالت رخ می‌دهد.

جمع بندی

به طور کلی توجه به بهداشت وسایل و ظروف آشپزخانه، در واقع توجه مستقیم به سلامت فردی است. بنابراین هرچه در پاکیزگی ظروف آشپزخانه بیش‌تر دقت کنیم به طور مستقیم بر سلامت جسم و روان خود تاثیر گذاشته‌ایم. در نتیجه لزوم استفاده از مایع ظرفشویی مناسب در زندگی روزمره امری کاملاً ضروری و مورد توجه است. برای انتخاب صحیح یک مایع ظرفشویی بی ضرر، عالی و بدون ایجاد حساسیت پوستی، می بایست از فرمولاسیون مایع ظرفشویی مناسب، ساختار اجزا به کار رفته و عملکرد آن شناخت صحیح داشته باشیم. هم‌چنین تمام ویژگی‌های ذکر شده بالا نیز می‌تواند به شما در خرید یک مایع ظرفشویی مناسب و باکیفیت کمک کند. شما میتوانید این محصولات متنوع را از فروشگاه اینترنتی بالاکا تهیه کنید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه