ویژگی های یک دستگاه قهوه ساز خوب

ویژگی های یک دستگاه قهوه ساز خوب

امروزه انتخاب یک دستگاه قهوه ساز خوب و قیمت مناسب برای خانه و آشپزخانه یکی از دغدغه های اصلی طرفداران قهوه شده است. با یک دستگاه قهوه ساز خوب، دیگر نیازی نیست متخصص دم کردن قهوه باشید. قیمت دستگاه قهوه ساز با توجه به کارایی و برند آنها بایکدیگر متفاوت است. بناربراین بهتر است قبل از خرید دستگاه قهوه ساز با معیارهای خرید آن آشنا شوید. در این مقاله با ما همراه باشید تا ضمن معرفی انواع دستگاه قهوه ساز با معیارهای خرید دستگاه قهوه ساز خوب آشنا شوید تا بتوانید با قیمت مناسب، بهترین دستگاه قهوه ساز را انتخاب کنید. قبل از همه این ها بهتر است مروری داشته باشیم بر تاریخچه قهوه و اینکه قهوه ساز چیست و چند مدل دارد.

تاریخچه قهوه

قهوه از دانه های بوداده و آسیاب شده گیاه قهوه به وجود می آید. گیاه قهوه که بومی مناطق گرمسیری آمریکا و برخی از جزیره های جنوب و جنوب شرقی آسیا می باشد، از آفریقا به دیگر نقاط جهان پراکنده شد. این گیاه هم اکنون در بیش از۷۰ کشور کشت می شود.  که در راس آن ها مناطق استوایی آمریکا، هند، آفریقا و جنوب شرقی آسیا می باشند. هنگام رسیدن میوه گیاه قهوه، دانه های قهوه را برداشت کرده و آن را فرآوری می کنند. دانه های قهوه ابتدا خشک شده و بعد به درجات مختلفی برشته می شوند. با توجه به عطر و طعم مورد نظر، برای این محصول درجه بندی های مختلفی در نظر گرفته می شود. قهوه کمی اسیدی بوده و از آنجایی که کافئین بالایی دارد، می تواند موجب تحریک انسان شود. پیدایش قهوه به قرن یازدهم میلادی برمی گردد. در منابع اینطور آمده است که یک چوپان به نام کالدی که اتیوپیایی بوده گوسفندان خود را برای چرا به منطقه ای به نام کافا می برد. چوپان مشاهده می کند که گوسفندانش بعد از اینکه برگ های یک درخت خاص را می خوردند، انرژی مضاعفی پیدا می کنند. مدتی بعد مردم قبیله گالا، میوه آن درخت را با روغن های حیوانی مخلوط می کردند و متوجه می شدند که انرژی زیادی دریافت می کنند. برای اولین بار قهوه در حدود قرن دوازدهم میلادی مانند یک نوشیدنی در اتیوپی مورد استفاده قرار گرفت. در قرن چهاردهم دانه های قهوه به شبه جزیره عربستان رسیده و شهرت و آوازه پیدا کرد. این دانه گیاهی به دلیل محل پیدایشش به کافا معروف شده بود. بعدها این گیاه در یمن رشد بسیاری کرد و در سراسر این کشور بذر آن کاشته شد. قهوه بعد از یمن و عربستان به ترکیه راه پیدا کرد. بعد از ترکیه حکومت صفوی به این گیاه روی آورد. در واقع قهوه در قرن پانزده میلادی به ایران وارد شد.

ویژگی های یک دستگاه قهوه ساز خوب

انواع قهوه

دو نوع قهوه در دنیا کشت می شود:

  • قهوه عربیکا: که در گذشته بیشتر در کشورهای اتیوپی، یمن و سودان کاشته می شد. کشت دانه عربیکا در دنیا بسیار بیشتر از کشت دانه روبوستا می باشد. این گیاه در مناطق مرتفع کاشته می شود و شکل دانه آن شبیه S است. حدود ۷۵ درصد از تولید جهانی قهوه را قهوه عربیکا تشکیل داده است. یکی از بزرگترین تولیده کننده های قهوه در دنیا برزیل است.
  • قهوه روبوستا: دانه قهوه روبوستا کافئین بیشتری دارد و شکل آن گرد است. ۷ الی ۱۰ درصد آنتی اکسیدان در این قهوه وجود دارد. قیمت و مصرف این قهوه از قهوه عربیکا کمتر است.

قهوه ساز چیست و انواع آن

به وسیله ای که با استفاده از آن می توان قهوه درست کرد قهوه ساز می گویند. اما واژه قهوه ساز معمولا برای قهوه سازهای برقی که میتوان با آنها قهوه های فیلتری تهیه کرد به کار می رود. به طور کلی دستگاه های قهوه ساز به دو دسته اسپرسوساز و فیلتردار تقسیم می شوند. عملکرد قهوه سازهای فیلتری به این صورت است که در ابتدا قهوه پودر شده را درون فیلتر فلزی یا کاغذی می ریزد و در مرحله بعد آن را داخل قیف دستگاه قرار می دهد. در مرحله بعدی در مخزن آب دستگاه، آب سرد ریخته می شود که بعد از روشن کردن دستگاه و به نقطه جوش رسیدن مستقیم به داخل قیف هدایت می شود. معمولا یک قوری سرامیکی یا شیشه ای در قسمت خروجی این دستگاه ها قرار دارد که بعد از اینکه بر روی قهوه آسیاب شده آب جوش ریخته شد، قهوه آماده شده درون آن قوری ریخته می شود. عصاره دانه های قهوه آسیاب شده اسپرسو است. برای درست کردن این عصاره، لازم است که دانه های قهوه پودر شوند. سپس آب داغ با دما و فشار بالا از میان این پودر فشرده عبور می کند وعصاره قهوه یا همان اسپرسو آماده نوشیدن می شود.

راهنمای خرید قهوه ساز

قهوه یکی از نوشیدنی های پرطرفدار درکل دنیا است. در کشور ما نیز روز به روز محبوبیت این نوشیدنی با ارزش، افزوده می شود به طوری که این روزها بیشتر مردم به دنبال راهنمای خرید قهوه ساز می روند.

قهوه سازها شامل دو دسته زیر می باشند:

  • قهوه سازهای دستی
  • قهوه سازهای برقی

قهوه ساز دستی

قهوه سازهای دستی قیمت پایین تری دارند و به راحتی می  توانید با خود در محل کار و مسافرت و .. حمل کنید. اما باید گفت زمان آماده کردن قهوه با آن، نسبت به قهوه سازهای برقی بیشتر است. همچنین برخی از قهوه سازهای دستی به فیلتر نیاز دارند که فیلتر های کاغذی در آنها یکبار مصرف است.

ویژگی های یک دستگاه قهوه ساز خوب

قهوه ساز برقی

قهوه سازهای برقی که محبوب ترین آن اسپرسوسازها هستند. محبوب ترین نوع قهوه در دنیا اسپرسو است. همچنین از اسپرسو برای درست کردن بسیاری از قهوه های دیگر مانند کاپوچینو، آمریکانو، موکا و .. استفاده می شود. درست کردن قهوه با قهوه ساز برقی بسیار راحت است.  دراین روش لازم است تا قهوه را آسیاب کنید و آن را در ظرف مخصوص قهوه بریزید و دستگاه را روشن کنید. بعد از مدت زمان کوتاه قهوه شما آماده است. قیمت قهوه سازها با توجه به قیمت آنها متغیر است. همچنین زمانی که با قهوه ساز، قهوه درست می کنید بر روی قهوه کرما ایجاد میشود. کرما لایه ای نازک به رنگ نارنجی یا قهوه ای است که بر روی قهوه ایجاد می شود و نشان دهنده کیفیت قهوه می باشد.

چه فاکتورهایی قبل از خرید قهوه ساز برقی اهمیت دارد

قبل از خرید دستگاه قهوه ساز برقی باید فاکتورهایی مانند وجود بخش آسیاب کننده، ظاهر دستگاه، مخزن قهوه، مخزن آب قهوه ساز برقی، سیستم قطع اتوماتیک و قیمت آن را مورد بررسی قرار دهیم. در این مقاله به شرح هر کدام می پردازیم. داشتن بخش آسیاب کننده: وجود یا عدم وجود آسیاب قهوه یک فاکتور بسیار مهم برای خرید دستگاه قهوه ساز برقی خوب می باشد. از آنجایی که پیدا کردن قهوه های اصل در ایران که درصد خلوص بالایی داشته باشند کار مشکلی می باشد. از همین رو اگر دستگاه قهوه ساز شما قادر به آسیاب کردن دانه های قهوه باشد، می توانید قهوه خود را به راحتی داخل آن بریزید و با فشار دادن یک دکمه، نهایت لذت را از قهوه خود ببرید.

ظاهر دستگاه: امروزه در هر آشپزخانه ای یک دستگاه قهوه ساز یافت می شود. شما می توانید در بازار دستگاهی با هر رنگ و طرحی با توجه به سلیقه خود پیدا کنید.

مخزن قهوه: مخزن قهوه برای ریختن قهوه در آن است. معمولا در محصولات با کیفیت جنس مخزن از محصولات پلاستیکی و یا فلزی می باشد. در محصولات با کیفیت پایین از مخزن کاغذی استفاده می شود.

مخزن آب قهوه ساز برقی: مخزن آب آن نشان دهنده این است که می توانید برای چند نفر قهوه درست کنید. اگر ظرفیت این مخزن بالا باشد به راحتی می توانید برای چند نفر قهوه درست کنید.

سیستم قطع اتوماتیک: این عملکرد باعث می شود بعد از اینکه دستگاه قهوه را آماده کرد و حتی بعد از ریختن مقدار مشخصی از آن در قوری یا فنجان و خاموش شدن قهوه ساز، عملکرد دستگاه به طور خودکار کاملا متوقف شود.

قیمت قهوه ساز برقی: اینکه چه مقدار میخواهید برای خرید دستگاه قهوه ساز برقی هزینه کنید به برند و کیفیت آن بستگی دارد. اما سعی کنید قبل از خرید دستگاه قهوه ساز برقی با ویژگی ها و قابلیت های آن آشنا  شوید.

ویژگی های یک دستگاه قهوه ساز خوب

معرفی قهوه های محبوب و روش آماده کردن آنها

قهوه ترک (Turkich coffee): این قهوه را می توانید با استفاده از موکاپات یا قهوه جوش های معمولی روی شعله گاز تهیه کنید. این قهوه غلیظ و تلخ می باشد و روی فنجان کف و در ته فنجان مقداری لرد ایجاد می شود.

قهوه فرانسه یا قهوه فیلتری (filter coffee): این قهوه بر خلاف قهوه ترک زبرتر آسیاب می شود. قهوه فرانسه را می توانید با استفاده از دستگاه قهوه ساز یا فرنچ پرس دم کنید. در این صورت قهوه در داخل فیلتر توری (در فرنچ پرس ها) و فیلتر کاغذی (در دستگاه های برقی) می ماند و فقط عصاره قهوه به وسیله آب گرم خارج شده و در مخزن دستگاه جمع می شود. قهوه فرانسه کف و لرد ته فنجان ندارد و مانند چای رقیق می باشد. این قهوه معمولا در لیوان معمولی سرو می شود.

قهوه اسپرسو (espresso): از موکاپات یا دستگاه اسپرسوساز برای تهیه این قهوه استفاده می شود. قهوه اسپرسو نسبت به قهوه فرانسه نرم تر و نسبت به قهوه ترک زبرتر آسیاب می شود. زمانی که آب با فشار زیاد از قهوه عبور می کند، عصاره قهوه خارج می شود. اگر دستگاه شما کیفیت بالایی داشته باشد، قهوه شما بدون لرد می باشد و کف نازک و روشنی روی آن ایجاد می شود.

چند نوع دستگاه قهوه ساز برقی داریم؟

دستگاه های قهوه ساز برقی می توانند بخارمحور، اهرمی و یا پمپی باشند که به بررسی هر یک می پردازیم.

قهوه سازهایی که با بخار کار می کنند

کارکرد دستگاه قهوه ساز بخار محور مانند موکاپات می باشد. بعد از به جوش آمدن آب در مخزن عایق قهوه ساز برقی به بخار تبدیل می شود و آب با فشار زیاد به داخل مخزن قهوه وارد می شود. از مشکلات این قهوه سازها فشار کم 1.5 بار آنها می باشد. در صورتی که بخواهیم برای یک اسپرسو با کیفیت بالا درست کنیم فشار ۹بار لازم است.

قهوه سازهایی که اهرم دارند

قدرت فیزیکی اهرم در این قهوه سازها مورد اهمیت است. قهوه سازهای اهرمی دو نوع می باشند:

  • دستی: اهرم این قهوه سازها حالت افقی دارد. در این دستگاه زمانی که اهرم بالا می رود آب گرم وارد محفظه دم کردن دستگاه می شود و قهوه را خیس می کند. میزان فشار و جریان آب را در این قهوه سازها می توان با استفاده از اهرم کنترل کرد.
  • فنری: در این دستگاه زمانی که اهرم رو به بالا است فنر آزاد می باشد. زمانی که اهرم پایین آورده می شود، فنر جمع شده و پیستون های دستگاه بالا می رود. زمانی که پیستون ها بالا می رود آب وارد محفظه دم کشیدن دستگاه می شود. دوباره زمانی که فنر به حالت اولیه خود برمی گردد، اهرم بالا رفته و به وسیله پیستون فشار آب به سمت پایین ایجاد شده و اسپرسو خارج می شود.

امروزه زیاد از این دستگاه ها استفاده نمی شود زیرا استفاده از این قهوه سازها سخت می باشد و به تلاش فیزیکی نیاز دارد.

ویژگی های یک دستگاه قهوه ساز خوب

قهوه سازهایی که دارای پمپ هستند

در این نوع از قهوه سازها با استفاده از پمپ الکتریکی آب گرم شده به داخل محفظه دم کشیدن هدایت می شود.

قهوه سازهای پمپی در سه گروه نیمه اتوماتیک، اتوماتیک و تمام اتوماتیک در بازار وجو دارند. اکنون به شرح هر یک می پردازیم:

  • نیمه اتوماتیک: زمانی که از دستگاه نیمه اتوماتیک استفاده می کنید باید خودتان دانه های قهوه را آسیاب کرده، فشرده و تمپ کرده و زمان عصاره گیری را کنترل کنید. همچنین تنظیم میزان شات ها بر عهده شما است . در دستگاه های نیمه اتوماتیک دما و فشار آب تنظیم شده می باشد.
  • اتوماتیک: تنها فرق دستگاه های اتوماتیک با نیمه اتوماتیک در این است که در دستگاه اتوماتیک ، به صورت خودکار جریان آب به اندازه مقدار شات تنظیم میشود.
  • تمام اتوماتیک: دستگاه های اتوماتیک تمام فرآیند درست کردن قهوه را انجام می دهند. شما تنها کافی است یک دکمه را فشار دهید و شات اسپرسو دریافت کنید.

اسپرسوساز برقی از چه اجزایی تشکیل شده؟

اسپرسوساز برقی از اجزایی مانند پمپ آب، بویلر، ترموبلاک، پرتافیلتر، هدگروپ، آسیاب قهوه، فیلتر آب و صفحه گرم نگهدارنده تشکیل شده است.

  • پمپ آب: وظیفه پمپ آب در اسپرسوساز این است که آب را با فشار مناسب به محفظه قهوه ی اسپرسوساز انتقال دهد. برخی از این دستگاه ها از پمپ دستی استفاده می کنند اما باید گفت که بیشتر آنها از پمپ الکتریکی استفاده می کنند که بسیار حرفه ای نیز هستند.
  • بویلر: وظیفه بویلر یا دیگ بخار در اسپرسوساز افزایش دمای آب می باشد و باید مانع از تولید بخار اضافی شود.
  • ترموبلاک: وظیفه ترموبلاک یا جوش آور در اسپرسوساز این است که با استفاده از پمپ، دمای آب را تا حد ایده آل یعنی حدود ۹۰ درجه سانتی گراد بالا ببرد.
  • پرتافیلتر: پرتافیلتر قسمت متحرک در اسپرسوساز می باشد که به طور معمول یک دسته چوبی یا پلاستیکی دارد. درون پرتافیلتر سبدی قرار دارند که درون آن پودر قهوه ریخته می شود.
  • هد گروپ: هدگروپ محفظه ای در اسپرسوساز است که پرتافیلتر درون آن قرار دارد و آب با فشار در آن می ریزد. معمولا قهوه سازهای خانگی دارای یک هد گروپ می باشند، این در حالی است که قهوه سازهای صنعتی با توجه به مقدار ظرفیت شان از یک تا شش هدگروپ دارند.
  • آسیاب قهوه: برخی از قهوه سازها دارای آسیاب قهوه می باشند. این قهوه سازها معمولا گران تر هستند. بیشتر مردم اسپرسویی که از قهوه تازه آسیاب شده درست می شود را بیشتر دوست دارند.
  • فیلتر آب: فیلتر آب در اسپرسوساز باعث می شود که عطر و طعم قهوه تغییر نکند. این قابلیت یکی از مزیت های بزرگ قهوه ساز به شمار می آید.
  • صفحه گرم نگهدارنده: قهوه برای مدتی، پس از آماده شدن بر روی این صفحه گرم می ماند.

ویژگی های یک دستگاه قهوه ساز خوب

قبل از خرید قهوه ساز به این نکات توجه کنید!

  • بودجه: اولین گزینه برای انتخاب دستگاه قهوه ساز، میزان بودجه شماست. پس قبل از خرید یک قهوه ساز مناسب تعیین کنید که حداکثر چقدر می توانید برای خرید دستگاه قهوه ساز هزینه کنید.
  • توان قهوه ساز: میزان کیفیت قهوه شما و کرمایی که بر روی قهوه ایجاد می شود به توان موتور قهوه ساز بستگی دارد.
  • هدف از خرید قهوه ساز: آیا قهوه ساز را برای خانه، مسافرت و یا سرکار می خواهید؟ برای چند نفر می خواهید قهوه آماده کنید؟ بودجه شما چقدر است؟ سعی کنید از تمام جوانب عملکرد قهوه سازی که قصد دارید خریداری کنید را بررسی کنید.
  • برند قهوه ساز: معمولا برندهای معروف در بازار مانند فیلیپس، دلونگی، مباشی، نوا و ... از کیفیت بالایی برخوردار هستند.
  • جنس بدنه قهوه ساز: کیفیت و طول عمر قهوه ساز و بهداشت قهوه تولید شده به جنس بدنه دستگاه بسیار وابسته است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم ضمن معرفی قهوه و قهوه ساز، انواع آنها را ملاحظه کردیم. همچنین فاکتورهایی که قبل از خرید قهوه ساز برقی باید در نظر بگیرید را معرفی کرده و سعی کردیم عملکرد قهوه ساز برقی را بررسی کنیم. همچنین انواع قهوه سازهای برقی که شامل بخارمحور، اهرم محور ویا پمپی هستند را مورد بحث قرار دادیم. علاوه بر اینها به بررسی اسپرسو ساز و وظایف اجزای تشکیل دهنده آن پرداختیم. هدف از مقاله آشنایی با نکاتی بود که قبل از خرید قهوه ساز باید به آن اهمیت دهید تا بتوانید با توجه به بودجه و هدف خود، دستگاه قهوه ساز مناسب را انتخاب کنید. شما با مطالعه این مقاله میتوانید انواع قهوه ساز با بهترین کیفیت را از فروشگاه اینترنتی بالاکا تهیه کنید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه