لیست اصلی ترین لوازم جانبی کامپیوتر

لیست اصلی ترین لوازم جانبی کامپیوتر

امروزه ضرورت استفاده از کامپیوتر و لوازم جانبی کامپیوتر بر کسی پوشیده نیست، اگر به دوروبر خود نگاهی بیندازید تقریباً در هر خانه‌ای ردپایی از تکنولوژی‌هایی مثل کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت و غیره پیدا می‌کنید. این ابزار‌ها تقریباً جزء جدایی‌ناپذیر زندگی ما شده‌اند؛ در عصر فناوری پر رونق، داشتن یک استارت‌آپ یا کسب‌وکار بدون رایانه و لوازم جانبی آن تقریباً غیرممکن است. چه بخواهید و چه نخواهید، فناوری قسمت مهمی از کسب‌و‌کار‌های ما شده‌اند برای همین داشتن کامپیوتر یکی از ضروریات زندگی ماست. اما مسلماً هر دستگاهی بدون داشتن لوازم جانبی خود کارایی و تأثیرگذاری خود را نخواهد داشت. اما شما تا چه حد با لوازم جانبی کامپیوتر آشنا هستید؟ آیا تابه‌حال به فکر ارتقاء سیستم و خرید لوازم جانبی کامپیوتر افتاده‌اید؟ از کجا باید لوازم جانبی کامپیوتر اصل و با کیفیت تهیه کنیم؟ آیا سیستم کامپیوتری ما بدون لوازم جانبی کار نمی‌کند؟ تمام این موارد سؤالاتی است که سعی می‌کنیم در این مقاله به آن بپردازیم پس با ما همراه باشید تا به بررسی انواع لوازم جانبی کامپیوتر و کارایی هرکدام بپردازیم.

لوازم جانبی کامپیوتر چیست؟

لوازم جانبی کامپیوتر به مواردی گفته می‌شود که ضروری نیستند اما وجود آنها باعث بهبود کارایی سیستم کامپیوتری ما می‌شود. تعریف دیگری که از لوازم جانبی کامپیوتر می‌توان داشت این است که هر وسیله غیرضروری که به کامپیوتر ما وصل شود و یک کار یا قابلیت ویژه‌ای را انجام دهد، لوازم جانبی کامپیوتر نامیده می‌شود همانند: چاپگر، ماوس، میکروفون، اسکنر، وب‌کم، بلندگو و غیره. استفاده از لوازم جانبی کامپیوتر ضروری نیست اما بدون آنها نیز نمی‌توان کارهای کامپیوتری را به‌راحتی انجام داد. به طول مثال اگر ماوس نداشته باشید می‌توانید از صفحه‌کلید و کلید‌های ترکیبی روی آن برای رفتن به پنجره‌های مختلف کامپیوتر و یا بازکردن یک برنامه در کامپیوتر استفاده کنید اما قطعاً بسیار سخت و زمان‌بر خواهد بود. لوازم جانبی را باتوجه‌به شرایط کاری و یا تحصیلی خود انتخاب کنید و از هزینه‌های اضافی و بی‌مورد اجتناب کنید. مثلاً یک گرافیست کار ممکن است به لوازم جانبی مثل صفحه‌نمایش اضافی و یا صفحه لمسی طراحی نیاز پیدا کند اما یک دانشجو به هدفون برای شنیدن بهتر دروس آنلاین خود احتیاج دارد. بنابراین لوازم جانبی باتوجه‌به نیاز شما برای کار یا تحصیل و یا کارهای شخصی شما انتخاب می‌شوند.

بهترین لوازم جانبی کامپیوتر کدام است؟

در واقع هر وسیله‌ای که بیرون از کیس کامپیوتر باشد جزء لوازم جانبی کامپیوتر محسوب می‌شود. چند نمونه از لوازم جانبی کامپیوتر که بسیار پرکاربرد نیز هستند را نام می‌بریم از قبیل:

ماوس، کیبورد (صفحه‌کلید)، انواع چاپگر (پرینتر)، اسپیکر (بلندگوها)، وب‌کم، سی‌دی (دی‌وی‌دی)، هارد اکسترنال، کابل یو‌اس‌بی، فلش، هدفون، مودم، انواع کنسول‌های بازی و بسیاری موارد دیگر که از حوصله این مقاله خارج است.

لوازم جانبی لپ‌تاپ هم بسیار شبیه همین لوازم جانبی کامپیوتر است که تمامی این موارد را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم جانبی کامپیوتر تهیه کنید. لوازم جانبی تجهیزاتی هستند که به کامپیوتر شما اضافه می‌شوند و کارهای روزانه شما را راحت‌تر می‌کنند. برخی از این لوازم به‌صورت استاندارد همراه کامپیوتر شما ارائه می‌شود اما برخی از آنها را خودتان در صورت لزوم باید خریداری کنید. لوازم جانبی مانند صفحه‌کلید و ماوس برای سیستم شما ضروری هستند اما برخی از موارد مانند هدفون، وب‌کم و چاپگر از جمله مواردی است که می‌بایست خودتان در صورت نیاز به استفاده از آنها باید تهیه کنید.

موارد استفاده از لوازم جانبی کامپیوتر

لوازم جانبی کامپیوتری

صفحه‌کلید و ماوس کامپیوتر

اکثر رایانه‌های رومیزی به طور استاندارد همراه ماوس و صفحه‌کلید ارائه می‌شوند که این تجهیزات فقط حالت استاندارد معمول را دارند و حالت ارگونومی ضعیفی دارند و باعث خستگی دست در حین کار با ماوس و صفحه‌کلید می‌شوند. افرادی که به‌خاطر شرایط کاری خود مجبور به تایپ و یا استفاده بیش از حد از ماوس هستند باید به این نکته توجه کنند که تنها شرایط استاندارد برای آنها کافی نیست بلکه راحتی و نوع مدل ارگونومی بودن و شرایط طراحی ماوس یا صفحه‌کلید برای آنها بسیار اهمیت دارد. برای همین اگر شرایط کاری شما به‌گونه‌ای است که ساعت‌ها پشت سیستم هستید و از ماوس و صفحه‌کلید استفاده زیادی می‌کنید حتماً شرایط بالا را در نظر بگیرید تا باعث آسیب‌دیدن مچ دست و یا کشیدگی دست نشوید.

لوازم جانبی صوتی و تصویری

استفاده از این تجهیزات به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است. بعد از همه‌گیری کوید ۱۹ (COVID-19) بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها به سمت آنلاین شدن سوق پیدا کردند همچنین به دلیل وجود پروتکل‌های بهداشتی کلیه مدارس و دانشگاه‌ها به مدت طولانی از برگزاری کلاس به‌صورت حضوری منع شدند برای همین کلاس‌های درس دانشجویان و محصلین نیز ناگزیر باید به‌صورت آنلاین برگزار می‌شد برای همین استفاده از تجهیزات صورت و تصویر به‌شدت افزایش پیدا کرد؛ به این معنی که بسیاری از جلسات کاری و یا آموزش‌هایی که به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند بایستی از تجهیزاتی مثل هدفون یا وب‌کم استفاده کنند. همین‌طور برای گوش‌دادن به جلسات درس و یا کار با کیفیت صدای خوب حتماً باید از اسپیکر استفاده شود. در لپ‌تاپ استفاده از وب‌کم جداگانه ضروری نیست، چون بسیاری از لپ‌تاپ‌ها بر روی خود وب‌کم دارند و شما می‌توانید جلسات کاری و درسی خود را از همین طریق نیز دنبال کنید.

چاپگر کامپیوتر

چاپگر

این وسیله یکی از لوازم جانبی کامپیوتر محسوب می‌شود که بسیار پرکاربرد هم هست. چاپگر‌ها انواع مختلفی دارند و شما می‌توانید بسته به نیاز خود از آنها استفاده کنید. مسلماً کیفیت چاپ، میزان عملگر‌های موجود در آن و بسیاری قابلیت‌های دیگر بر روی قیمت چاپگر‌ها تأثیرگذار هستند برای مثال برخی از چاپگرها هم بر روی خود اسکنر دارند و هم کار چاپ انجام می‌دهند پس اگر نیازی به وجود اسکنر ندارید توصیه می‌کنیم از مدل‌هایی استفاده کنید که فقط کار چاپ انجام می‌دهند تا در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی شود.

مودم

از این دستگاه برای اتصال به اینترنت استفاده می‌شود.

کنسول بازی

کنسول‌های بازی می‌تواند برای استفاده شخصی و یا حرفه‌ای مورداستفاده قرار گیرد. برای مثال گیمر‌های حرفه‌ای و یا کسانی که در کار تست و طراحی بازی‌های کامپیوتری هستند انواع کنسول‌های بازی را باتوجه‌ به نیاز خود تهیه می‌کنند.

اهمیت استفاده از لوازم جانبی کامپیوتر

برای کارکرد صحیح رایانه‌ها همچنین راحتی کار شما مجموعه وسیعی از لوازم جانبی کامپیوتر وجود دارد که از بین آنها بسته به نیاز خود می‌توانید لوازم جانبی موردپسند خود را انتخاب کنید. واقعیت این است که در همه رایانه‌ها با درنظرگرفتن هدف نهایی و نتیجه کار استفاده از لوازم جانبی یک امر ضروری محسوب می‌شود. انواع این لوازم جانبی دور هم جمع شده‌اند تا بتوانند کار‌ها را برای شما راحت‌تر کنند و همچنین به طول عمر دستگاه شما نیز اضافه کنند. استفاده از لوازم جانبی درست و با کیفیت (نه لزوماً گران‌قیمت) باعث می‌شود تا تجربه کاربری خوبی نسبت به استفاده از کامپیوتر و یا لپ‌تاپ خود داشته باشیم.

لوازم جانبی

سخن پایانی

لوازم جانبی کامپیوتر یکی از اجزاء غیرضروری اما جدایی‌ناپذیر از سیستم‌های کامپیوتری است. استفاده از این لوازم کمک می‌کند تا هم کارایی و هم سرعت عمل ما در استفاده از سیستم کامپیوتری بالا برود. ضمن اینکه بسیاری از کار‌ها بدون داشتن این لوازم جانبی امکان‌پذیر نیست. برای همین همواره توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به خرید لوازم جانبی کامپیوتر، حتماً درباره وسیله‌ای که قصد خرید آن را دارید تحقیق کنید و قیمت‌های مدل‌های مختلف آن را بسنجید تا توجه به نیاز و بودجه خود بهترین انتخاب را داشته باشید. شما میتوانید تنوع بالایی از لیست لوازم جانبی را در سایت بالاکا مشاهده و خریداری کنید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه